Skip to main content

उच्च शिक्षाका नीतिगत मुद्दा

Manaprasadडा. मनप्रसाद वाग्ले
नेपालमा २०४६ सालयता उच्चशिक्षा प्रदायक संस्थाहरूको बढोत्तरी ज्यामितीय हिसाबले भएको छ । विश्वविद्यालयहरूको संख्या मेडिकल डिग्री प्रदान गर्नेसमेत जोड्दा १३ पुगेको छ । विद्यार्थी संख्या ती संस्थाहरूमा ५ लाखभन्दा माथि छन् । ती मध्ये सबभन्दा बढी विद्यार्थी बोक्ने र सरकारी ढुकुटीबाट चल्ने त्रिभुवन विश्वविद्यालयको हालत दिन-प्रतिदिन गुज्रँदैछ । नेपाल संस्कृत विश्वविद्यालयको हालत त्रिविभन्दा फरक छैन । त्रिवि र नेपाल संस्कृत विश्वविद्यालय बाहेक सबभन्दा बढी सरकारी सहयोग पाउने अनि समुदायको समेत सहयोगमा चल्ने भनी स्थापना भएको पूर्वाञ्चल विश्वविद्यालय राजनीतिक खिचाचानी र असक्षम नेतृत्वका कारण दिन-प्रतिदिन विवादको भुमरीमा फँस्दो छ । त्यस्तै अर्को पोखरा विश्वविद्यालय पनि स्थानीय, राजनीतिक र सम्बन्धनका हानाथापभित्र अल्झन पुगेको छ । लुम्बिनी बौद्ध विश्वविद्यालयमा स्थापनाको ८ वर्षपछि बल्ल पीएचडी कार्यक्रम र केही अन्य सम्बन्धनमार्फत सञ्चालित कार्यक्रम बारेमा गुणस्तरीय अन्योल कायमै छ । नयाँ खुलेका भनिएका मध्यपश्चिम, सुदूर पश्चिम र कृषि तथा वनविज्ञान विश्वविद्यालयहरू आफ्ना केही नयाँ कार्यक्रमका लागि हौसिएको देखिए तापनि भौतिक पूर्वाधार अभावको पीडामा छट्पटिएका छन् ।
गैरसरकारी क्षेत्रमा पहिलोपटक स्थापना भएको काठमाडौं विश्वविद्यालयलाई हालै नियुक्त नितान्त प्राविधिक व्यक्तिहरूको नेतृत्व चयनकै कारण विश्वविद्यालयीय समष्टिगत सञ्चालनमा सकस परेको देख्न थालिसकिएको छ । मेडिकल डिग्री प्रदान गर्ने संस्थाहरूमा बढ्दो राजनीति र पदको हानाथापमा केही वर्षयता देखापरेका घटनाले सबैलाई चिन्तित तुल्याएकै छ । यसरी हेर्दा हाम्रा उच्चशिक्षा प्रदायक संस्थाहरू कुनै न कुनै रूपले अन्योलमै हुर्केका छन् र अन्योलमै बाँच्न बाध्य छन् । यसो हुनुको मूलकारण भनेको हाम्रो देशले उच्चशिक्षामा स्पष्ट नीति निर्माण र अवलम्बन गर्न नसक्नु हो । यसै सन्दर्भलाई लिएर हाल विश्वविद्यालय अनुदान आयोग 'उच्चशिक्षा नीति' निर्माण गर्ने काममा जुटेको छ । उक्त आयोगले गरेका गृहकार्यमा कमी-कमजोरी नरहोस् र विश्वको उच्चशिक्षा मानचित्रमा नेपालको पनि तस्वीर झल्कियोस् भन्ने हेतुले यो लेखमा उच्चशिक्षा सम्बन्धी केही मुद्दाहरूलाई उठाउने र केलाउने प्रयास गरिएको छ ।
मुद्दा नं. १ ः सरकारले विद्यार्थी संख्याको आधारमा विश्वविद्यालयहरूलाई बजेट विनियोजन गर्ने कि उत्पादित 'ग्राजुएट'हरूको गुणस्तरको आधारमा ? यदि विश्वविद्यालयको उत्पादन संख्या पनि कमजोर छ र उत्पादित जनस्रोतको क्षमतामाथि पनि प्रश्नचिन्ह खडा हुन्छ भने त्यस्ता विश्वविद्यालयलाई जनताले तिरेको करको रकमबाट भरणपोषण गरिरहनुपर्छ भन्ने छैन । समता र समानताकै कुरा गर्ने हो र पिछडिएका वर्गको हितलाई नै ध्यानमा राख्ने हो भने पनि पारदर्शी रूपमा त्यस्ता वर्गका लागि आर्थिक सहायताका विकल्पहरू खोजी गरी सक्नेले तिर्ने र नसक्नेले कम शुल्कमा वा विनाशुल्क पढ्न पाउने व्यवस्थाका लागि लगानी गर्दै सबै विश्वविद्यालयहरूलाई लागत आपूरणको सिद्धान्तमा लैजानैपर्छ । यसो नगर्ने हो भने सरकारी अनुदानमा सञ्चालित विश्वविद्यालयहरूको
हालत सुध्रने छैन र अहिलेको जुन परिस्थिति छ, त्यो अझ पातलो हुँदै जानेछ ।
मुद्दा नं. २ ः भएका विश्वविद्यालय र कलेजलाई नै व्यवस्थापन गर्दै अगाडि बढ्ने नीतिलाई प्राथमिकतामा राखी उच्चशिक्षाको विकासका लागि सोच्ने कि राजनीतिक दबाबका आधारमा पूर्वाधाररहित नयाँ-नयाँ विश्वविद्यालय खोल्दै जाने ? एक त उच्चशिक्षाका लागि हालसम्म नक्साङ्कन भएकै छैन । देशको कुन स्थानमा कति जनसंख्या छ र त्यो जनसंख्यालाई कति कलेज वा विश्वविद्यालय आवश्यक छ भन्ने यकिन नहुँदा भद्रगोल रूपमा कलेजको सम्बन्धन दिने कार्य (जुन ११०० को हाराहारीमा छ) र योजनाविना खुलेका विश्वविद्यालयहरूले आशातित उपलब्धि हासिल गर्नसकेका छैनन् । सम्बन्धन प्राप्त कलेजमध्ये सक्षम र पूर्वाधारयुक्त कलेजहरूलाई मानित विश्वविद्यालयमा रूपान्तरण गर्न सकिन्छ । यसरी मानित विश्वविद्यालयको मान्यता पाएका विश्वविद्यालयहरू मध्येबाटै सन्तोषजनक गुणस्तर प्रवाह गर्ने, राज्यको जनस्रोतको आवश्यकता पूरा गर्ने र पूर्वाधारको आधारमा अगाडि बढ्न सक्ने मूल्यांकन भएमा पूर्णकालीन विश्वविद्यालयमा रूपान्तरण गर्न सकिन्छ । यसो गर्दा भएकै लगानीको सदुपयोग हुने र सरकारी लगानीमा नयाँ विश्वविद्यालय खोल्ने चिन्ता गर्नुपर्ने देखिँदैन ।
मुद्दा नं. ३ : नेपाल राज्यको आर्थिक विकासका लागि विश्वविद्यालयलाई ज्ञान उत्पादनको सम्बाहक बनाउने कि साधारण शिक्षा दिने विश्वविद्यालयमात्र खोल्दै सरकारलाई आर्थिक भार र 'ग्राजुयट'लाई बेरोजगार बनाउने ? अहिले विद्यार्थी संख्याका हिसाबले शिक्षा शंकायमा मात्र ४५ प्रतिशत विद्यार्थी छन् । उच्चशिक्षा प्रदायक संस्थाका हिसाबले यो ६३ प्रतिशत हो । वाषिर्क नेपालमा उत्पादित ६५ हजार ग्राजुयटमध्ये कार्यबजार ९ हजारलाई मात्र छ । यस्तो अवस्थामा बहुप्राविधिक विश्वविद्यालय र कलेजहरूलाई खोल्न स्वीकृति नदिने र राजनेताहरूको लहडमा साधारण शिक्षालाई मात्रै जोड दिने हो भने नेपालको आर्थिक र शैक्षिक भविष्य सुनिश्चित हुने छैन ।
मुद्दा नं. ४ : एनजीओ र आईएनजीओले गर्ने र गराउने शैक्षिक अनुसन्धानका कार्यहरू विश्वविद्यालयभित्रै ल्याउन पहल गर्ने कि आफ्ना प्राध्यापकहरूलाई निजी कम्पनीमा आफ्नो बायोडाटा बेच्न लगाएर उनीहरूको भरिया अनुसन्धाता बनाउने ? च्याउसरि उम्रेका गैरसरकारी र निजी कम्पनीहरूले वाषिर्क रूपमा सामाजिक र शिक्षा क्षेत्रमा झन्डै ५ अर्बको अनुसन्धान 'प्रोजेक्ट' हात पार्छन् । त्यस्तै प्राविधिक क्षेत्रमा यो रकम झन्डै एक अर्बको देखिएको छ । यी मध्ये अधिकांश अनुसन्धान योजनाहरू सरकारलाई नै थाहा हुँदैन । नियमित रूपमा सरकारमार्फत गराइने अनुसन्धान पनि छन् । तर विडम्बना, न सरकार र एनजीओहरूले विश्वविद्यालयलाई पत्याउँछन्, नत विश्वविद्यालयले नै त्यस्ता प्रोजेक्ट भित्र्याएर विश्वविद्यालयीय शिक्षालाई अनुसन्धानमूलक बनाउन पहल गरेको छ । फेरि विश्वविद्यालयका प्राध्यापकहरूकै नाममा निजी कम्पनी र त्यस्ता शोधकार्य गर्ने गैरसरकारी संस्थाहरूले आर्थिक उपार्जन गरिरहेकै छन् । यदि विश्वविद्यालयहरूलाई आर्थिक रूपले बलियो बनाउने हो र उच्चशिक्षालाई अनुसन्धानमूलक बनाउने हो भने सबै सरकारी अनुसन्धानात्मक कार्यहरू विश्वविद्यालयबाटै गराउने र विकासका लागि प्राप्त अन्य अनुसन्धानात्मक कार्यहरू पनि त्यहींबाटै गराउन बलियो सरकारी नीति आवश्यक छ ।
मुद्दा नं. ५ : एक्काइसौं शताब्दीमा विश्व प्रतिस्पर्धामा उत्रन सक्ने विद्यार्थी उत्पादनहेतु सूचना तथा सञ्चार प्रविधिलाई कक्षाकोठामा भित्र्याउने कि विदेश पढ्न गएका विद्यार्थीसमेत क्षमता अभावमा र्फकनुपर्ने वर्तमान स्थितिलाई निरन्तरता दिने ? हाम्रा उच्चशिक्षा प्रदायक संस्थाहरूमा अझै पनि 'चक एन्ड टक' अर्थात भाषण विधिबाहेक केही पाउन सकिँदैन । पाठ्यक्रमका आधारमा नोट टिपाउने, अलिअलि लेक्चर दिने र परीक्षा लिएर प्रमाणपत्र बाँड्ने कामले मात्र अब हाम्रा विद्यार्थीहरू विश्व बजारमा बिक्न र टिक्न सक्दैनन् । उच्च शिक्षाका प्रत्येक कक्षामा सूचना तथा सञ्चार प्रविधिको प्रयोग गर्न नसक्ने प्रदायकहरूको कलेज सम्बन्धन खारेज गर्ने नीति अवलम्बन गर्न नसके हाम्रा विद्यार्थी र अन्ततः राज्यले नै यसको ठूलो मूल्य चुकाउनु पर्नेछ ।
मुद्दा नं. ६ : छिमेकी मुलुकको उच्चशिक्षा नियन्त्रण र आदेशबाट नियमन र मूल्यांकन गर्ने नीतिमा रूपान्तरित भइसक्दा हाम्रा उच्चशिक्षालाई छाता ऐनको लगाम लगाउने सोचबाट माथि उठ्ने कि यसलाई अझ पछाडि धकेल्ने रणनीति तय गर्ने ? भारतको १२ औं योजनाले उच्चशिक्षालाई नियन्त्रणबाट बाहिरै राखी नियमनमात्र गर्ने रणनीति बनाएको छ । जसका कारण विश्व समुदाय भारतसँग हातेमालो गरी गुणस्तरीय उच्चशिक्षामा सहयोग जुटाउन कम्मर कसेर लागेका छन् । हाम्रा शैक्षिक संस्थामा नेतृत्व दिनेहरू भने शिक्षा मन्त्रालयको नियन्त्रणमा विश्वविद्यालयहरू रहनुपर्ने, छाता ऐनले सबै विश्वविद्यालयमा एकरूपता ल्याउनपर्ने र अझ राष्ट्रिय शिक्षक सेवा आयोग बनाएर उसले भनेका मान्छेमात्र प्राध्यापक बनाउनुपर्ने धुनमा हावी भएका छन् । विश्व व्यापार संगठनका सदस्यका नाताले बरु नीतिगत स्पष्टता गरी आफूले लगानी र नियमन गर्न नसक्ने बहुप्राविधिक र सूचना प्रविधिका क्षेत्रमा खुला छातीले विदेशी लगानी भित्र्याउनु र स्वदेशमा भएका उच्चशिक्षा प्रदायकलाई गुणस्तरका लागि प्रतिस्पर्धी बन्न उत्प्रेरित गर्दै पूर्ण स्वायत्तता प्रदान नगर्ने हो भने हाम्रो उच्चशिक्षा संसारको दाँजोमा ५० वर्ष पछाडि धकेलिनेछ ।
मुद्दा नं. ७ : निजी क्षेत्रलाई उच्चशिक्षामा लगानी गर्न उत्प्रेरित गरी निजी विश्वविद्यालय खोल्नपट्ट िलाग्ने कि राज्यको दायित्व भन्दै सबै विश्वविद्यालयलाई त्रिभुवन विश्वविद्यालयजस्तो बनाउने ? अहिले विश्व परिवेशमा झन्डै एक तिहाइ विश्वविद्यालय र कलेजहरू निजी क्षेत्रबाट सञ्चालित छन् र यो बढ्दो छ । यसैको फलस्वरुप विकसित र गतिला विकासोन्मुख देशहरूले उच्च शिक्षामार्फत आफ्नो देशको आर्थिक क्षमतामा वृद्धि गर्न सफल भएको पाइएको छ । त्यस्ता मुलुकहरूमा काम गर्ने जनस्रोतको झन्डै ७५ प्रतिशत ज्ञानकर्मी छन् । यस्तो प्रतिस्पर्धामा खरो उत्रने उच्चशिक्षाको नीति नबनेसम्म हाम्रा विश्वविद्यालय र कलेजबाट प्रदान गरिने डिग्री खोस्टो सावित हुनेछ र कार्यबजारको दृष्टिकोणले अहिले नै खोस्टो भइसकेको वर्तमान यथार्थ छ । सरकारले आफैंले लगानी गर्न सक्दैन भन्ने कुरा त उच्चशिक्षामा उसले गर्ने खर्च जम्मा कुल गार्हस्थ उत्पादनको ०.३३ प्रतिशत अर्थात शिक्षाको कुल बजेटको करिब ७ प्रतिशतमात्र रहेकोले नै पुष्टि गरेको छ । यस्तो अवस्थामा निजी क्षेत्रको बाटो खुला नगर्ने हो भने हामीले उच्च शिक्षामार्फत राज्यको विकास गर्ने कुरा नसोचे पनि हुन्छ ।
 

Popular posts from this blog

कार्यमूलक अनुसन्धान सम्बन्धि जानकारी र केही नमुनाहरु

एक्सन रिसर्च  सन् १९०३ पश्चात् कार्यमूलक अनुसन्धानको प्रयोग शैक्षिक क्षेत्रमा सुरुआत भएको हो । अधिकांश शिक्षकहरु स्वयम्मा एक्सन प्लान, एक्सन रिसर्च, प्रोजेक्ट वर्क जस्ता टर्महरुमा अलमलमा परेको वा एकै प्रकारले व्याख्या गर्ने र बुझ्ने गरेको समेत पाइएको छ ।विशेषतः शिक्षण सिकाइ प्रक्रियाको सिलसिलामा शिक्षकले फेस गर्नुपरेका समस्याहरु समाधान गर्नका लागि कार्यमूलक अनुसन्धान गर्ने र उक्त अनुसन्धानबाट शिक्षण सिकाइमा आएको सुधारसहितको प्रतिवेदन प्रस्तुति एक महत्वपूर्ण शैक्षिक पक्षमा हामी शिक्षण पेसाकर्मीहरु जुटिरहेका छौं । शैक्षिक स्तरीयतामा अभिवृद्धि सहितको कक्षाकोठाको क्रियाकलापमा सहजता र सरलता स्थापना गर्दै दैनिक शैक्षिक क्रियाकलाप समस्यामूक्त बनाउने काम नै एक्सन रिसर्चको अभिष्ट हो । यो गरेर सिक्ने विधि हो । एक्सन रिसर्च के हो ? एक्सन रिसर्चको व्यापक परिभाषा र अर्थको सहजीकरण लामो र विस्तृत विषय हो । संक्षिप्तमा त पहिचान हुनु जरुरी छ नै । खासगरी शिक्षकद्वारा गरिने ...

प्राबिधिक शिक्षा

प्राबिधिक शिक्षा देश बिकासको आधार कुनै प्रविधिसँग सम्बन्धित भएर हासिल गरिने व्यावसायिक ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । सामान्यतया शिक्षाको अर्थ ज्ञान आर्जन गर...

सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही शिक्षण विधिहरू

सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही शिक्षण विधिहरू सामाजिक अध्ययनमा विशेष गरी गरेर सिक Learning By Doing पक्षलाई बढी जोड दिइएको छ । त्यसले यस विषयमा विद्यार्थी केन्द्रित शिक्षण विधिहरू प्रयोगमा ल्याउनुपर्दछ । सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही विधिहरू निम्नानुसार रहेका छन् ः अ) छलफल विधि ः दुई वा दुईभन्दा बढी व्यक्ति सहभागी भई गरिने कुराकानी तथा अन्तत्र्रिmयालाई छलफल विधि भनिन्छ । यसमा निश्चित विषयवस्तुभित्र रहेर समूहमा छलफल गराइन्छ र अन्त्यमा उक्त छलफलबाट केही उपलब्धि निकालिन्छ र सबै सामु प्रस्तुत गरिन्छ । छलफल विधि पनि विषयवस्तुको प्रकृति, विद्यार्थी सङ्ख्या, कक्षाकोठाको बनोट र आवश्यक फर्निचरको प्रकृति आदिको आधारमा फरकफरक तरिकाले गर्न सकिन्छ । प्यानेल छलफल, राउन्ड टेबल छलफल, बज छलफल आदि छलफलका तरिका हुन् । शिक्षणमा छलफलको प्रयोग गर्ने तरिका ः छलफल विधि प्रयोग ल्याउ―दा निम्नलिखित चरण अपनाउनु पर्दछ ः  समूह विभाजन  छलफल गर्ने विषयवस्तुको निर्धारण  छलफल गरिने समयको निर्धारण  समूहमा कार्य विभाजन ( टिपोट गर्ने, प्रस्तुति गर्ने आदि )  छलफलमा सहभागी ह...