Skip to main content

पहिचान तथा आत्म सम्मान सहितको शिक्षण सिकाइ

१. अवधारणा
मानव सबैभन्दा उच्च कोटीको विवेकशील प्राणी हो । स्वभावैले मानिस जुन समाजमा बस्छ, त्यहाँ उसले आफ्नो पहिचान र आत्मसम्मानको खोजि गरिरहेको हुन्छ । समाजमा विद्यमान विविधताहरुको कारणले वर्गीय, जातिय, लैङ्गिक, भाषिक, सांस्कृतिक एवं सामाजिक अधिकारहरुको प्रयोग र संरक्षणमा विभिन्न कठिनाईहरु देखा परिरहेका हुन्छन । त्यसमा पनि बालबालिकाहरुको अधिकारको सुनिश्चितता ठुलो चुनौतिको विषय बन्ने गरेको छ । पछिल्लो समयमा बालबालिकाहरुलाई कुनै पनि आधारमा विभेद गर्न  हुँदैन भन्ने अवधारणाको विकास भैसकेपछि बालबालिकाहरुको शिक्षा प्राप्तिको अधिकारको क्षेत्रमा पनि विभिन्नि उपायहरुको खोजि हुन थालेको छ । 
मानव सभ्यताको विकास सँगै मानिसको सोच, मानवीय मूल्य र मान्यतामा परिवर्तन आएको छ । बालबालिकाहरुलाई हेर्ने दृष्टिकोणमा परिवर्तन आएको छ । यस्तो दृष्टिकोणमा आएको  परिवर्तनलाई मूलत तिन समय क्रममा बाँड्न सकिन्छ । प्राचीन समयदेखी बौद्धिक जागरण सम्मको अबधिलाई बालबालिकाको शिक्षाप्रति उपेक्षाको चरण, बौद्धिक जागरण देखी बाल अधिकारको घोषणा सम्म केही हदसम्म हुने खाने कुलीन परिवारहरुका बालबालिकाहरुको निम्ति शिक्षा प्राप्तिको अवसरको अवस्था र  संयुक्त राष्ट्रि संघीय बालअधिकार महासन्धी देखी हाल सम्मको अवस्थालाई अधिकारबादी सोचको अवस्थाको रुपमा लिन सकिन्छ । 
  बालबालिकाहरुले आफ्नो अधिकारको उपभोग आफैँ गर्न नसक्ने हुनाले उनीहरुको अधिकार संरक्षण गर्न बालविकास, बालबचाउ र बालसहभागिताको सुनिश्चितताको लागि बालअधिकारको व्यवहारिक कार्र्यान्वयन गर्नु आवश्यक हुन्छ । यही आवश्यकतालाई मनन गरि नेपाल सरकारले सन् १९४८ को मानव अधिकारको विश्वव्यापी घोषणापत्र र सन् १९८९ को बालअधिकार महासन्धीमा हस्ताक्षर गरेर आफ्नो  प्रतिबद्धता जनाइसकेको छ । मानव अधिकारको विश्वव्यापी घोषणापत्र सन् १९४८ को धारा ५ र बालअिधकार महासन्धी सन् १९८९ को धारा १९(१) २८(२) र ३७ मा बालबालिकालाई सजायँ दिन नहुने कुरा उल्लेख छ । बालअधिकारको संरक्षण सम्बन्धी अन्तराष्ट्रिय सम्मेलन सन् २००७ ले सन् २००९ सम्ममा शारीरिक सजायलाई निषेध गर्ने कुरा पारित गरेको छ । नेपालको अन्तरिम संविधान  २०६३ को मौलिक हक अन्तरगत बालबालिकाको हक पनि उल्लेख गरेर सरकारले अन्तराष्ट्रिय स्तरमा आफूले गरेको प्रतिवद्धता कार्यान्वयनका लागि प्रयास अगाडि बढाएको छ । 
यसरी अगाडि बढीरहेको बालअधिकारवादी सोचलाई व्यवहारिक रुपमा कार्यान्वयन गराउन बालमैत्री एवं बालकेन्द्रित विद्यालयको अवधारणालाई सार्थक तुल्याउनु पर्दछ । बालमैत्री विद्यालय पछिल्लो समयमा विकसित विद्यालयको परिष्कृत र आलंकारिक रूप हो । शिक्षा  बालबालिकाको नैसर्गिक अधिकार हो र यो राज्यको प्राथमिक दायित्वभित्र पर्दछ भन्ने कुरा बालमैत्री विद्यालयले स्वीकार्दछ । ‘बाल विकासका लागि अधिकारमा आधारित गुणस्तरिय शिक्षा र गुणस्तरीय शिक्षाका लागि बालमैत्री विद्यालय र बालमैत्री विद्यालयका लागि पहिचान र आत्मसम्मान सहितको शिक्षण सिकाइ’ भन्ने अवधारणा अहिलेको विश्वमा प्रचलित मान्यता हो ।
बालमैत्री विद्यालयको अवधारणा भौतिक पक्ष कम र व्यवहार बढी हो । बालमैत्री विद्यालय हुन धेरै भौतिक सुविधा चाहिन्छ भन्ने बुझाइ आफैंमा भ्रामक हो । सन् १९७०÷८० को दशकमा विद्यालय स्थापना मात्र गरिदिए विद्यार्थी स्वतः पढ्न आउँछन् भन्ने मान्यता प्रचलित थियो । १९९० पछि सबै बालबालिकालाई आकर्षित गर्न विद्यालयहरु आकर्षक र सुविधा सम्पन्न हुनुपर्छ  भन्ने अवधारणा आयो । तर तत्पश्चात पनि बालबालिकाको एउटा ठूलो समूह विद्यालय आउन नसकेपछि बालअधिकार र राज्यको दायित्व अन्तर्गत छात्रवृत्ती, सहुलियत, अवसर, समानता, समता, लागत आदि पक्षहरुमा जोड दिर्ई सबैलाई भर्ना गरी तिनको शैक्षिक अधिकार सुिनश्चित गर्नुपर्छ भन्ने अवधारणा आएको हो । यो कुरा हामी सबैले बुझनु र साँचो अर्थमा अभ्यास गर्नु जरुरी छ । बालमैत्री विद्यालयका बिद्यार्थीहरुलाई सहयोगी, मिलनसार, आत्मविश्वासी र व्यावहारिक बनाई उनीहरुको आत्मसम्मान र आत्मबल बलियो बनाउन बिद्यालयका गतिविधि र शिक्षण सिकाइमा परिवर्तन ल्याउनु जरुरी हुन्छ । विद्यार्थीहरुमा स्व–व्यवस्थापन क्षमता, समालोचनात्मक सोचाइ सीप, समस्या समाधान र निर्णय गर्ने, वकालत गर्ने, समूह कार्य र सहयोग, समानूभूति, अन्तरवैयक्तिक सञ्चार सीप, समझदारी र इन्कार गर्ने जस्ता जीवनोपयोगी सीप तथा स्वस्थ व्यवहारहरुको विकासमा विद्यालयले नै ध्यान दिनुपर्दछ । शिक्षकको दृढ इच्छा शक्ति र व्यवहारबाट मात्र यो कुरा सम्भव छ ।
बालबालिकाहरुको सबै अधिकारहरुको प्राप्तिको लागि ती अधिकारहरुप्रति उनीहरुलाई सजग र सचेत गराउनुपर्ने हुन्छ । उक्त कार्यका लागि प्रभावकारी योजनाबद्ध शिक्षणसिकाई हुन जरुरी हुन्छ । पहिचान र आत्मसम्मान सहितको शिक्षणसिकाईले बालबालिकाहरुको अधिकार स्थापित गराउन मद्धत पुर्याउँछ । फरक संस्कृति, विचार र आस्थाप्रति सहिष्णुता कायम गरी समाजप्रतिको बफादारिता बोध गराउन र बालअधिकारको व्यवहारिक रुपान्तरण गराउनको लागि पहिचान र आत्मसममान सहितको शिक्षणको अवधारणा अघि सारिएको हो । यस्तो शिक्षण सिकाई अहिंसा, दया, समानुभुति र समता जस्ता मुल्यमान्यतामा आधारित हुन्छ । कक्षाकोठामा बालबालिकाहरुको आत्मसम्मानलाई ख्याल गरी विविधतालाई सम्मान गर्ने शिक्षणसिकाइ नै व्यवहारिक हुन सक्छ । बालबालिकाहरुमा पूर्ण सुरक्षाको अनुभुति गराई भयरहित एवं बालमैत्री शिक्षणसिकाइ गर्न र विद्यार्थी विद्यार्थी र शिक्षक शिक्षक बीच सुमधुर सम्बन्ध स्थापित गराउने सिद्धान्तमा आधारित हुन्छ ।  बालबालिकाहरुको उच्च अपेक्षा, कक्षाकोठाको समता, विविधताको सम्मान, आत्मसम्मान एवं आत्म गौरवको अवस्थाको साथै मर्यादापूर्ण सहभागिता र अवस्था जस्ता सिद्धान्तहरुमा आधारित रहेर शिक्षण सिकाइ कार्य गर्नु अहिलेको प्रमुख आवश्यकता हो । बालबालिकाहरुलाई विद्यालयमा रमाई रमाई सिक्ने अवसर प्रदान गर्ने अवस्थाको सिर्जना गर्नु हामी सबैको दायित्व हो । आजको एक्काइसौँ शताब्दीको प्रतिस्पर्धात्मक विश्वमा बालबालिकाहरुभित्र रहेका अन्र्तनिहित प्रतिभाहरुको प्रस्फुटन गर्न बालबालिकाहरुको अवस्थाको उचित पहिचान गरीआत्मसम्मानको सुअवसर प्रदान गर्ने वातावरण तयार हुने खालको शिक्षण सिकाइमा जोड दिनु जरुरी भईसकेको छ । 
२. महत्व र आवश्यकता
समय अनुकुल व्यवहार परिवर्तन गरी समतामुलक शिक्षणसिकाइ क्रियाकलाप अगाडि बढाउन पहिचान र आत्मसम्मान सहितको शिक्षणलाई महत्वपूर्ण मानिन्छ । यस्तो शिक्षणले प्रत्येक बालबालिकामा आत्मसुरक्षा, आत्मसममान र असल सम्बन्ध कायम राख्न मद्धत पुर्याउँछ । विद्यालयमा बालमैत्री, अपाङ्गमैत्री र भयरहित शिक्षण सिकाइ क्रियाकलाप र मुल्यांकनलाई अगाडि बढाई अहिंसा, दया, समानुभुति एवं समतामुलक समाज निर्माण गर्न यो शिक्षण सिकाइले सहयोग पुर्याउँदछ ।  विविध भाषा, धर्म, लिङ्ग, जात, संस्कृति भएका बालबालिकालाई समतामुलक व्यवहार गरी विविधताको सम्मान गर्न यसको भूमिका महत्वपूर्ण हुन्छ । यस्तो शिक्षण सिकाइ बालबालिकाहरुलाई आफ्ना विचार एवं अभिव्यक्तिहरु खुलस्त रुपले आदानप्रदान गर्ने क्षमताको विकास गर्न अति आवश्यक हुन्छ ।
३. कक्षाकोठामा विद्यार्थीको पहिचान र आत्मसम्मानमा बाधा पुर्याउने तत्वहरु  
  • विद्यालयको भौतिक अवस्था (भवन तथा फर्निचर, बाह्य वातावरण, शौचालय, खेल मैदान, खानेपानी, विद्युत, प्रकाश, हावा, कक्षाकोठाभित्रको बसाई व्यवस्थापन आदि) 
  • शैक्षिक अवस्था( शैक्षिक सामाग्री, शिक्षण विधि, मुल्यांकन, योजना निर्माण, अतिरिक्त तथा सहक्र्रियाकलापहरु, समन्वय, सहभागिता आदि ।) 
  • आर्थिक पक्ष(अभिभावक र विद्यालयको आर्थिक अवस्था, गरिबी, बेरोजगारी, पछौटेपन)
  • सामाजिक अवस्था(समाजको चेतना, वर्गीय, धार्मिक, भाषिक, जातीय, लैङ्गिक, सामाजिक, सांस्कृतिक मुल्यमान्यता, विद्यालय– समुदाय सम्बन्ध, रितिरिवाज परम्परा )
  • राजनैतिक अवस्था
  • भौगोलिक अवस्था( विद्यालय सम्मको पहुँच र दुरी, प्राकृतिक प्रकोप, विद्यालयको अवस्थिति)
  • शारिरीक र मानसिक अवस्था( उमेर, परिपक्वता, बौद्धिकता, उत्प्रेरणा, सम्बलन, स्वस्थ्य स्थिति, रुचि, अपाङ्गता आदि । )
  • सुचना संचार प्रविधिको दुरुपयोग( मोवाइल, इन्टरनेट, टेलिभिजन, रेडियो, पत्रपत्रिका आदि ।)

४. बाधा हटाउने उपायहरु 
  • एक आपसमा समावेशी र आत्मसम्मानको व्यवहार अगाडी बढाउने 
  • सहभागी शिक्षण पद्धतिमा जोड दिदैँ समतामुलक सहभागिताको सुनिश्चितता गर्ने 
  • विद्यालय पहुँचको अवस्थामा वृद्धि गर्ने 
  • सामाजिक योगदानमा सहयोग पुर्याउने 
  • प्रोत्साहन र सबलीकरणका कार्यक्रमहरु संचालन गर्ने 
  • निरन्तर मुल्यांकन पद्धतिलाई प्रभावकारी रुपमा लागु गर्ने 
  • सेवा क्षेत्रमा आय आर्जनका कार्यक्रम सन्चालनमा सहयोग पुर्याउने 
  • बालअधिकार प्रति सचेतिकरण भई मानसिक, शारीरिक, शैक्षिक र आर्थिक पक्षमा योगदान पुर्याउने 
  • राजनीतिक हस्तक्षेप र प्रभावलाई रोक्ने, विद्यालयलाई शान्ति क्षेत्र बनाउने 
  • सरोकारवालाहरुबीच आपसी समन्वय गर्ने 

५. बाधा हटाउन विभिन्न व्यक्ति तथा संघ संस्था र सरोकारवालाहरुको भूमिका

अभिभावकको भूमिका
  • बालबालिकाहरुबीच सबैखाले विभेदहरु नगर्ने
  • बालबालिकाहरुसँग शिष्ट, नम्र र सम्मानजनक शब्दहरु प्रयोग गर्ने र असल व्यवहार प्रदर्शन गर्ने
  • बालबालिकाहरुलाई दण्ड, सजायँ, डर, धम्की नदिने र नरिसाउने
  • उचित खानपान तथा स्वास्थ्यमा ध्यान पुर्याउने
  • विद्यालयका हरेक गतिविधिहरुप्रति चासो राख्ने
  • भौतिक सुधार तथा शैक्षिक सुधारका लागि सहयोग पुर्याउने
  • बिद्यार्थीहरुको लागि आवश्यक पर्ने सबै सामग्रीहरु उपलब्ध गराउने
  • विद्यालयमा राजनीतिक हस्तक्षेप नगर्ने

शिक्षकको भूमिका
  • शिक्षणलाई बालमैत्री र बालकेन्द्रित गराउने
  • बालमैत्री शैक्षिक सामग्री र शिक्षण विधि प्रयोग गर्ने
  • सबै बालबालिकाहरुलाई समतामूलक व्यवहार गर्ने, समावेशी शिक्षणमा जोड दिने(जाति, धर्म, लिङ्ग, बर्ण, भाषा,आदिको आधारमा भेदभाव नगर्ने)
  • सजाय रहित शिक्षण पद्धति अबलम्बन गर्ने
  • बिद्यार्थीहरुको भावनाको सदैव कदर गर्ने
  • बिद्यार्थीहरुको प्रगति विवरण अभिभावकहरुलाई जानकारी गराउने, पृष्ठपोषण प्रदान गर्ने
  • बालमनोविज्ञानको राम्रो अध्ययन गरी सोही अनुरुप व्यवहार गर्ने

प्रधानाध्यापकको भूमिका
  • शिक्षक, विव्यससँग समन्वय गरी विद्यालयको भौतिक तथा शैक्षिक अबस्थालाई बालमैत्री बनाउने
  • विद्यालयलाई शान्तिक्षेत्र बनाउन पहल गर्ने
  • समयसमयमा अभिभावक भेला राखी बालबालिकाको उचित सम्मान र पहिचानको लागि छलफल गर्ने
  • समयसमयमा  यस समबन्धी  विषयमा शिक्षकलाई तालिमको व्यवस्था मिलाउने
  • विद्यार्थीहरुले प्राप्त गरेका सकारात्मक उपलब्धिहरुको जानकारी गराई पुरस्कृत गर्ने
  • राज्यद्धारा बालबालिकाहरुका लागि छुट्याइएको रकम सोही शीर्षकमा मात्र खर्च गर्ने
  • बिद्यालयबाट प्रदान गरिने सेवा सुविधाहरु समतामूलक ढंगले वितरण गर्ने
  • विव्यसको भूमिका
  • विद्यालयको भौतिक संरचनाहरु(भवन, कक्षाकोठा, खेलमैदान, खानेपानी, शौचालय आदि)लाई बालमैत्री बनाउने ।
  • विद्यालयमा उपलब्ध साधन स्रोतको उचित सदुपयोग र परिचालन गर्ने । साथै बाह्य स्रोतहरुको खोजी गर्ने
  • विद्यालयको शैक्षिक वातावरणलाई स्वच्छ र मर्यादित बनाउन पहल गर्ने 
  • शिक्षक, विद्यार्थीहरुका लागि आवश्यक पर्ने बालमैत्री सामग्रीहरु जुटाइ दिन सहयोग गर्ने
  • विद्यालयलाई भयरहित, शान्ति क्षेत्रको रुपमा विकास गर्न सहयोग पुर्याउने

६. निष्कर्ष
सबै विद्यार्थीलाई समतामुलक व्यवहार प्रदर्शन गर्न, माया र आदर गर्न, उनीहरुको पहिचान र आत्मसम्मानको ख्याल गरी बिद्यार्थीका  अगाडि नमूना भएर उनीहरुकैै क्षमता, चाहना र गतिका आधारमा तयारीका साथ सजायरहित शिक्षण गर्ने कुरा एक्काइसौ शताब्दीका  शिक्षककहरुको लागि अनिवार्य सर्त हो । अब विद्यार्थीहरुका लागि हाम्रा विद्यालयहरु शारीरिक, मानसिक र संवेगात्मक रुपमा सुरक्षित हुनुपर्दछ । हाम्रा प्रयत्नहरु बालमैत्री विद्यालयको पूर्ण अवधारणा बुझने, बुझाउने र त्यसको स्वस्फूर्त कार्यान्वयन गर्ने गराउने कुरामा केन्द्रित गर्नु जरुरी छ । शिक्षक र अभिभावकको असल व्यवहार र सजग सुझबुझबाट मात्र यो कुरा सम्भव हुन्छ । बालअधिकारको सुिनश्चितता तथा गण्ुास्तरीय शिक्षाको प्रत्याभूति बालमैत्री विद्यालयमा पहिचान तथा आत्मसम्मान सहितको शिक्षण सिकाइबाट मात्र सम्भव हुन्छ । 
(सबैका निम्ति हेरचाह, कास्कीको आयोजना तथा जिल्ला शिक्षा कार्यालय पर्वतको संयोजनमा पर्वतको सदरमुकाम कुस्मामा असार ९ देखि १३ गते सम्म संचालित प्राथमिक तहमा कार्यरत शिक्षकहरुका लागि बालकेन्द्रित तथा बालमैत्री शिक्षण सिकाई सम्बन्धी पाँच दिने आवासीय तालिममा सहभागीहरुद्धारा तयार गरिएको अध्ययनपत्र ) 


Popular posts from this blog

प्राबिधिक शिक्षा

प्राबिधिक शिक्षा देश बिकासको आधार कुनै प्रविधिसँग सम्बन्धित भएर हासिल गरिने व्यावसायिक ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । सामान्यतया शिक्षाको अर्थ ज्ञान आर्जन गर्नु वा केही सिक्नु भन्ने हो । शिक्षाले नै मानिसलाई कुनै विषयमा निष्णात वा पारङ्गत बनाउँछ । यसकारण यन्त्र, उपकरण, मेसिन, उदोगधन्दा, कलकारखाना लगायतका विभिन्न प्रविधिसँग सम्बन्धित ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । यस्तो शिक्षा वर्तमानको आवश्यकता बनेको छ । प्राविधिक शिक्षाको माध्यमबाट वर्तमान समयमा व्यक्तिले आफ्नो आर्थिक स्थिति सुदृढ बनाई राष्ट्रिय अर्थतन्त्रमा समेत योगदान गर्नसक्छ । वर्तमान समय विज्ञान र प्रविधिको समय हो । मुलुकको विकासका लागि भौतिक तथा प्राकृतिक साधन स्रोतको जति मात्रामा भूमिका रहन्छ त्यो भन्दा बढी भूमिका जनशक्ति वा मानवशक्तिको रहन्छ । देश विकासमा महत्वपूर्ण भूमिका निर्वाह गर्ने मानवीय पूँजी निर्माणका लागि प्राविधिक शिक्षा अपरिहार्य छ । प्राविधिक ज्ञान आर्जन गरेको व्यक्तिले मात्र प्राकृतिक साधन र स्रोतको समुचित उपयोग गरी मानवकल्याणका निमित्त योगदान दिनसक्छ । हाम्रो देश नेपाल विश्वका अन्य कतिपय मुलुकको दाँजोम

कार्यमूलक अनुसन्धान सम्बन्धि जानकारी र केही नमुनाहरु

एक्सन रिसर्च  सन् १९०३ पश्चात् कार्यमूलक अनुसन्धानको प्रयोग शैक्षिक क्षेत्रमा सुरुआत भएको हो । अधिकांश शिक्षकहरु स्वयम्मा एक्सन प्लान, एक्सन रिसर्च, प्रोजेक्ट वर्क जस्ता टर्महरुमा अलमलमा परेको वा एकै प्रकारले व्याख्या गर्ने र बुझ्ने गरेको समेत पाइएको छ ।विशेषतः शिक्षण सिकाइ प्रक्रियाको सिलसिलामा शिक्षकले फेस गर्नुपरेका समस्याहरु समाधान गर्नका लागि कार्यमूलक अनुसन्धान गर्ने र उक्त अनुसन्धानबाट शिक्षण सिकाइमा आएको सुधारसहितको प्रतिवेदन प्रस्तुति एक महत्वपूर्ण शैक्षिक पक्षमा हामी शिक्षण पेसाकर्मीहरु जुटिरहेका छौं । शैक्षिक स्तरीयतामा अभिवृद्धि सहितको कक्षाकोठाको क्रियाकलापमा सहजता र सरलता स्थापना गर्दै दैनिक शैक्षिक क्रियाकलाप समस्यामूक्त बनाउने काम नै एक्सन रिसर्चको अभिष्ट हो । यो गरेर सिक्ने विधि हो । एक्सन रिसर्च के हो ? एक्सन रिसर्चको व्यापक परिभाषा र अर्थको सहजीकरण लामो र विस्तृत विषय हो । संक्षिप्तमा त पहिचान हुनु जरुरी छ नै । खासगरी शिक्षकद्वारा गरिने सोधपुछमा आधारित अनुसन्धान र अभ्यासबाट परीक्षण हुँदै नयाँ प्रयोगको कार्यान्वयन, तुलनात्मक नतिजा विश्लेषण माध्यमबाट शिक्ष

गणितमा अधिकांश विद्यार्थीहरु असफल हुनुका कारण र समाधानका उपायहरु

भूमिराज शर्मा गणितमा अधिकांश विद्यार्थीहरु असफल हुनुका कारण र समाधानका उपायहरु                               गणित अंकहरुको विज्ञान हो । वर्तमान परिवेशमा गणित केवल अंकहरुको विज्ञान मात्र होइन यो त मानव जीवन हो । जीवनको हरेक पलसँग गणित जोडिएको छ । हरेक विषयको विषयगत ज्ञान गणितको अध्ययन विना पूरा हुदैन । त्यसैले भनिन्छ गणित शिक्षाको मूल जरा हो । गणितीय ज्ञान विना कुनै पनि ज्ञान संभव छैन । मानव जीवनको मेरुदण्ड जस्तै शिक्षाको मेरुदण्ड गणित नै हो । गणितको विकास नभैकन विज्ञान र प्रविधिको विकास हुदैन, विज्ञान र प्रविधिको विकास बिना राष्ट्रको विकास सम्भव हुँदैन ।            मानवीय क्रियाकलापको अन्र्तनिहित शक्ति गणितमा नै निहित छ । विश्वका हरेक पक्षहरुमा गणितको अध्ययन र उपस्थिति जरुरी छ । विद्यार्थीहरुको बुद्घिमत्ताको परीक्षण पनि गणितीय साधनकै प्रयोगले गर्न सकिन्छ । कुनै विद्यार्थी गणितमा कमजोर छ भने उसले हरेक विषयमा आफूलाई कमजोर महसुस गरी आत्मविश्वास विहीन बन्छ तर गणितमा अब्बल विद्यार्थी आफूलाई हरेक विषयमा अब्बल रहेको प्रमाणित गर्न सक्छ र आफूलाई आत्मविश्वासले भर्न सक्छ । तसर्थ मानव