Skip to main content

तदर्थवादमा उच्च माध्यमिक शिक्षा

भगवान खनाल

नेपालमा उच्च माध्यमिक तहको शिक्षा तदर्थवादमा चलिरहेको छ । मध्यम तहको जनशक्ति उत्पादन गर्ने उद्देश्यले उच्च माध्यमिक शिक्षा ऐन २०४९ को परिकल्पना गरी नेपालमा उच्च माध्यमिक तह वा दश जोड दुई तहको कार्यक्रम सञ्चालन गरिएको हो । ऐनद्वारा स्वायत्त उच्च माध्यमिक शिक्षा परिषद् नामक संस्था स्थापना भएको छ । यसैले बितेका दुई दशकदेखि नेपालमा दश जोड दुई कार्यक्रम सञ्चालन गर्दै आइरहेको छ । यसबीचमा नेपालमा उच्च माध्यमिक तहको शिक्षा तदर्थवादमा सञ्चालन भयो र अझै पनि यस्तै तदर्थवाद कायम रहने अवस्था छ । जसले गर्दा यस तहको शिक्षाको गुणात्मकतालगायत् अन्य पक्षको प्रभावकारितामाथि प्रश्न खडा भएको छ । यद्यपि उमाशिपले सीमित स्रोत र साधनका बाबजुद पनि २० वर्षसम्म दश जोड दुईको कार्यक्रमका लागि गरेका काम आफैंमा सराहनीय छन् । यसले जति गरेको छ, बढी गरेको छ।
विद्यालय तहको संरचना र विकासमा आमूल परिवर्तन ल्याउने एक मुख्य मस्कद रहेको विद्यालय क्षेत्र सुधार कार्यक्रम पूर्णरुपेण लागु गर्न शिक्षा मन्त्रालयसँग केही कानुनी र व्यावहारिक अड्चन बाँकी छन् । यस कार्यक्रमले कक्षा १ देखि ८ सम्मलाई आधारभूत तह र कक्षा ९ देखि १२ लाई माध्यमिक तह मानेर नीतिगतका साथै तहगत र पाठ्यक्रममा परिवर्तन गर्दै ल्याएको छ । हाल रसुवा, कपिलवस्तु र डडेलधुरामा परीक्षण भइरहेको यस कार्यक्रम पूर्णरूपमा लागु गर्न शिक्षा ऐन २०२८ को खारेजी वा संशोधन र उमाशि ऐन २०४९ को खारेजी प्रमुख अनिवार्य सर्त हुन् । यी दुवै कार्य अहिल्यै गरिहाल्न सरकारसँग कुनै बल छैन । यसो गर्नु उसका लागि फलामको च्युरासरह हुनेछ । पहिलो कुरा त राजनीतिक सहमति र बुझाई प्रमुख हुन्छ । नेपालका राजनीतिक दलहरु एसएसआरपी पूर्णरूपमा लागु गर्न तयार भइसकेको देखिँदैन । उनीहरुमा त्यो हदको दृष्टिकोण विकास भएको बुझिँदैन । अर्कोतिर संसद, जोसँग पक्कारूपमा ऐन बनाउने, संशोधन गर्ने र खारेज गर्ने अधिकार हुन्छ, नै छैन । उता यस ऐनले खासै दुष्परिणाम केही पनि ल्याएको अवस्था छैन । थोरै जनशक्तिले यो वर्ष आठ लाख भन्दा बढी विद्यार्थीका सबै काम गरिरहेको छ । स्थापनाका वर्षमा न्युन विद्यालय र विद्यार्थी लिएर जन्मेको उमाशिप अहिले आठ लाख विद्यार्थीलाई सेवा दिन सक्षम छ । उच्च माध्यमिक शिक्षा परिषद्लाई सरकारले दिने बजेट भने हिजोदेखि आजसम्म एकैनासको छ ।

उमाशि ऐन लागु भइरहेको करिब डेढ दशकसम्म उमाशिपले कक्षा ११ र १२ खोल्न चाहने विद्यालयलाई आफ्नै हिसाबले अनुगमन, मूल्यांकन गरी दिइने सम्बन्धन ऐन अस्तित्वमै रहेको अवस्थामा जिल्ला शिक्षा कार्यालयको अनुमति लिनुपर्नेलगायत् सरकारी प्रावधान क्रियाशील बनाइएको छ । दोहोरो मापदण्डले गर्दा ११, १२ को शिक्षा स्तरीय हुन सकेको छैन । साउनबाट पढाइ सञ्चालन भएर प्रायजसो विद्यालयमा चैतअघि नै कक्षा ११ र १२ को पढाइ बन्द भइसक्छ भने उता विद्यार्थीले असारसम्मको शुल्क तिर्नुपर्छ । निजीकै हाराहारीमा सामुदायिक विद्यालयले पनि शुल्क लिन्छन् । करिब २ हजार ८ सय सामुदायिक विद्यालयले दश जोड दुई कक्षा चलाउन सम्बन्धन लिएका छन् । उदेकलाग्दो त के छ भने बीस वर्षमा पनि उमाशिपको आफ्नै स्थायी विद्यालय र शिक्षक छैनन् । शिक्षकहरु व्यवस्थापन गर्ने स्थायी संरचना नै छैन । दश कक्षासम्म पढाउने शिक्षकको स्थायी, सरुवा, बढुवा र अरु विभागीय काम कारबाही गर्न शिक्षक सेवा आयोग छ भने विश्वविद्यालय तहमा हरेक विश्वविद्यालयका आफ्नै सेवा आयोग छन् । तर कक्षा ११ र १२ मा पढाउने शिक्षकको स्थायी र अन्य पदपूर्तिलगायत्का काम गर्ने निकाय नै छैन । वास्तवमा यसले पनि उच्च माध्यमिक तहको शिक्षा साँच्चिकै तदर्थवादमा चलाइएको प्रष्ट हुन्छ ।

राज्य गम्भीर हुन्थ्यो भने के दुई दशकसम्म शिक्षक आपूर्ति गर्ने सेवा आयोग बनाइनुपर्दैनथ्यो ? सामुदायिक उमाविका स्थायी शिक्षकले कक्षा ११ र १२ मा अध्यापन गराएवापत अतिरिक्त तलब, भत्ता र चाडवाड खर्चको सुविधा लिएका छन् ? कतिसम्म भने स्थायी शिक्षकले ११ र १२ कक्षामा अध्यापन गराएवापत ग्रेड सुविधा पनि लिएका प्रमाण छन् । यो भ्रष्टाचार हो कि हैन ? यसरी खाने र खुवाउने दुवै दण्डका भागिदार हुन् । यो घामजत्तिकै छर्लङ्गै छ । एक व्यक्ति दुई पद कुनै पनि सेवामा छैन । शिक्षक सेवा र निजामती सेवा कहीँ पनि यस्तो प्रावधान छैन । र, फेरि एउटा सेवाबाट आएकाहरु चाहे जतिसुकै योग्यताकै भए पनि माथिल्लो किसिमको पद वा श्रेणीमा अटोमेटिक जान सक्दैनन् तर सामुदायिक उमाविमा यस्तै भइरहेको छ । एउटै विद्यालयमा एउटै शिक्षक स्थायी र निजी स्रोतको पनि कसरी हुनसक्छ ? प्राथमिक तहमा स्थायी भएको शिक्षकले निमावि वा माविमा वा निमाविकोले माविमा आफ्नो योग्यता छ भने अध्यापन गराउँदा अतिरिक्त तलब वा सुविधा लिन नपाउने तर विभिन्न तहमा स्थायी भएका तर कक्षा ११ र १२ मा अध्यापन गराउने शिक्षकले चाहिँ पिरियडअनुसार तलब लिने कहाँको नियमले मिल्छ ? के विद्यालयको कोषमाथि यसरी मनपरी गर्न पाइन्छ ? यसरी मनपरी हुनुले पनि तदर्थवादको छनक मज्जाले दिन्छ ।

नेपालका सामुदायिक उमाविमा अख्तियारले छानविन गर्नुपर्छ । यो कार्य निकै ढिलो भइसकेको छ । बीस वर्षसम्म नेपालको उच्च माध्यमिक शिक्षा संक्रमणकालीन अवस्थामा रहनै सक्दैन । यसमा राज्यको दृष्टिगोचर पुग्नुपर्छ । उसका प्रोग्राम विद्यालयहरुले किनेका आधारमा विद्यार्थी र कार्यक्रम मात्रै उमाशिपको भएका हुन् । यसैले नेपालले दुई दशकसम्म उच्च माध्यमिक तहको शिक्षालाई तदर्थवादमा सञ्चालन गरिरहँदा यसको असर उच्च शिक्षामा पनि पर्न गएको छ । गुणात्मक जनशक्ति उत्पादन हुन नसक्दा उच्च शिक्षामा अनुत्तीर्ण दर बढेको छ ।

विदेशमा विश्वविद्यालयले कक्षा ११ र १२ को अध्यापन गराउँदैनन् भन्ने मान्यताले मात्रै नेपालले कक्षा ११ र १२ लाई विद्यालय तह मानेर सञ्चालन गरिरहनु कि यसमा सामयिक सुधार गर्नु ? यो समकालीन प्रश्न हो । शिक्षा ऐन २०२८, उमाशि ऐन २०४९ र विद्यालय क्षेत्र सुधार कार्यक्रम गरी तीनथरी फरकफरक प्रकृतिका नियम र मापदण्डअनुसार कक्षा ११ र १२ सञ्चालन भइरहनु हँुदैन । शिक्षा ऐन २०२८ अुनसार नेपालको विद्यालय तहको शिक्षा चले पनि विद्यालय क्षेत्र सुधार कार्यक्रमले अपेक्षा गरेको विद्यालीय तह सो ऐनमा छैन । यसर्थ शिक्षा ऐन तत्काल संशोधन गर्नुपर्छ । ऐन एकातिर र व्यवहार अर्कोतिर गर्न खोज्दा दश जोड कार्यक्रमले दुई दशकमा अपेक्षाकृत गति लिन नसकेको स्वीकार्नुपर्छ । दश जोड दुई हैन, माध्यमिक तह हो भन्ने र गर्ने, अनि दश जोड दुई नै हो पनि भन्ने र गर्ने व्यवस्था तत्काल अन्त्य हुनुपर्छ । उच्च माध्यमिक शिक्षामा गरिएको यस किसिमको तदर्थवादका कारण भविष्यमा दुःख पाउनुपर्ने अवस्था अन्त्य गरिनुपर्छ । उता लोकसेवा आयोगमा अहिलेसम्म पनि एसएलसी उत्तीर्णपछि खरिदार परीक्षामा आवेदन गर्न पाउने व्यवस्था गरेकाले विद्यालय तहको अन्तिम बिन्दु एसएलसी हो वा १२ कक्षा उत्तीर्ण कुनचाहिँ हो भन्ने रहेको छ ।

उच्च माध्यमिक तहको पठनपाठन हुन सुरु भएपछि नेपालमा विद्यालय छाडेको प्रमाणपत्र दुईपल्ट लिने÷दिने गरेको पाइन्छ । प्रवेशिकापछि दिइने विद्यालय छाडेको प्रमाणपत्र र १२ कक्षा उत्तीर्ण गरेपछि दिइने प्रमाणपत्र दुवैमा विद्यालय छाडेको संकेत गरिन्छ । पछिल्लोपटक दिने हो भने अघिल्लोपटक किन दिने ? वा, अघिल्लोपटक दिइसकेपछि पछिल्लोपटक किन दिने ? नाम र काम गराइको पद्धति मिल्नुपर्छ कि पर्दैन ? दुईपल्ट विद्यालय छाड्ने कस्तो प्रावधान हो ? कुरा सामान्य भए पनि यसले गौण महŒव राख्न सक्छ । आखिर विद्यालय छाडेको प्रमाणपत्र किन दुईपटक आवश्यक छ ? यसैगरी सबै माध्यमिक विद्यालयलाई उच्च माध्यमिक तह बनाउँदा फिडर विद्यालयहरुको अभाव रहन सक्छ । यसमा पनि ध्यान दिनुपर्छ । नक्सांकनको आधारमा मात्र विद्यालयलाई उच्च माध्यमिक तह सञ्चालन गर्ने नीति बनाउनुपर्छ ।

शिक्षा मन्त्रालयको संरचनाभित्र उमाशिप ल्याउने हो भने त्यहाँका कर्मचारीलाई गोल्डेन ह्याडसेकको अवसर दिनुपर्छ । उनीहरुमाथि न्याय गर्नुपर्छ । शिक्षक व्यवस्थापन र तालिम, परीक्षा, पाठ्यक्रम, स्थायी सम्बन्धनलगायत् काममा हालका शिक्षा विभाग, पाठ्यक्रम विकास केन्द्र, शैक्षिक जनशक्ति तालिम केन्द्र, शिक्षक सेवा आयोग, सुपरीवेक्षण जस्ता महत्वपूर्ण कार्यमा एकाइदेखि केन्द्रसम्म ती निकायको स्रोत, साधन, जनशक्ति र क्षमता बढोत्तरी गरेर अघि बढ्न सकिन्छ ।

Popular posts from this blog

प्राबिधिक शिक्षा

प्राबिधिक शिक्षा देश बिकासको आधार कुनै प्रविधिसँग सम्बन्धित भएर हासिल गरिने व्यावसायिक ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । सामान्यतया शिक्षाको अर्थ ज्ञान आर्जन गर्नु वा केही सिक्नु भन्ने हो । शिक्षाले नै मानिसलाई कुनै विषयमा निष्णात वा पारङ्गत बनाउँछ । यसकारण यन्त्र, उपकरण, मेसिन, उदोगधन्दा, कलकारखाना लगायतका विभिन्न प्रविधिसँग सम्बन्धित ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । यस्तो शिक्षा वर्तमानको आवश्यकता बनेको छ । प्राविधिक शिक्षाको माध्यमबाट वर्तमान समयमा व्यक्तिले आफ्नो आर्थिक स्थिति सुदृढ बनाई राष्ट्रिय अर्थतन्त्रमा समेत योगदान गर्नसक्छ । वर्तमान समय विज्ञान र प्रविधिको समय हो । मुलुकको विकासका लागि भौतिक तथा प्राकृतिक साधन स्रोतको जति मात्रामा भूमिका रहन्छ त्यो भन्दा बढी भूमिका जनशक्ति वा मानवशक्तिको रहन्छ । देश विकासमा महत्वपूर्ण भूमिका निर्वाह गर्ने मानवीय पूँजी निर्माणका लागि प्राविधिक शिक्षा अपरिहार्य छ । प्राविधिक ज्ञान आर्जन गरेको व्यक्तिले मात्र प्राकृतिक साधन र स्रोतको समुचित उपयोग गरी मानवकल्याणका निमित्त योगदान दिनसक्छ । हाम्रो देश नेपाल विश्वका अन्य कतिपय मुलुकको दाँजोम

कार्यमूलक अनुसन्धान सम्बन्धि जानकारी र केही नमुनाहरु

एक्सन रिसर्च  सन् १९०३ पश्चात् कार्यमूलक अनुसन्धानको प्रयोग शैक्षिक क्षेत्रमा सुरुआत भएको हो । अधिकांश शिक्षकहरु स्वयम्मा एक्सन प्लान, एक्सन रिसर्च, प्रोजेक्ट वर्क जस्ता टर्महरुमा अलमलमा परेको वा एकै प्रकारले व्याख्या गर्ने र बुझ्ने गरेको समेत पाइएको छ ।विशेषतः शिक्षण सिकाइ प्रक्रियाको सिलसिलामा शिक्षकले फेस गर्नुपरेका समस्याहरु समाधान गर्नका लागि कार्यमूलक अनुसन्धान गर्ने र उक्त अनुसन्धानबाट शिक्षण सिकाइमा आएको सुधारसहितको प्रतिवेदन प्रस्तुति एक महत्वपूर्ण शैक्षिक पक्षमा हामी शिक्षण पेसाकर्मीहरु जुटिरहेका छौं । शैक्षिक स्तरीयतामा अभिवृद्धि सहितको कक्षाकोठाको क्रियाकलापमा सहजता र सरलता स्थापना गर्दै दैनिक शैक्षिक क्रियाकलाप समस्यामूक्त बनाउने काम नै एक्सन रिसर्चको अभिष्ट हो । यो गरेर सिक्ने विधि हो । एक्सन रिसर्च के हो ? एक्सन रिसर्चको व्यापक परिभाषा र अर्थको सहजीकरण लामो र विस्तृत विषय हो । संक्षिप्तमा त पहिचान हुनु जरुरी छ नै । खासगरी शिक्षकद्वारा गरिने सोधपुछमा आधारित अनुसन्धान र अभ्यासबाट परीक्षण हुँदै नयाँ प्रयोगको कार्यान्वयन, तुलनात्मक नतिजा विश्लेषण माध्यमबाट शिक्ष

गणितमा अधिकांश विद्यार्थीहरु असफल हुनुका कारण र समाधानका उपायहरु

भूमिराज शर्मा गणितमा अधिकांश विद्यार्थीहरु असफल हुनुका कारण र समाधानका उपायहरु                               गणित अंकहरुको विज्ञान हो । वर्तमान परिवेशमा गणित केवल अंकहरुको विज्ञान मात्र होइन यो त मानव जीवन हो । जीवनको हरेक पलसँग गणित जोडिएको छ । हरेक विषयको विषयगत ज्ञान गणितको अध्ययन विना पूरा हुदैन । त्यसैले भनिन्छ गणित शिक्षाको मूल जरा हो । गणितीय ज्ञान विना कुनै पनि ज्ञान संभव छैन । मानव जीवनको मेरुदण्ड जस्तै शिक्षाको मेरुदण्ड गणित नै हो । गणितको विकास नभैकन विज्ञान र प्रविधिको विकास हुदैन, विज्ञान र प्रविधिको विकास बिना राष्ट्रको विकास सम्भव हुँदैन ।            मानवीय क्रियाकलापको अन्र्तनिहित शक्ति गणितमा नै निहित छ । विश्वका हरेक पक्षहरुमा गणितको अध्ययन र उपस्थिति जरुरी छ । विद्यार्थीहरुको बुद्घिमत्ताको परीक्षण पनि गणितीय साधनकै प्रयोगले गर्न सकिन्छ । कुनै विद्यार्थी गणितमा कमजोर छ भने उसले हरेक विषयमा आफूलाई कमजोर महसुस गरी आत्मविश्वास विहीन बन्छ तर गणितमा अब्बल विद्यार्थी आफूलाई हरेक विषयमा अब्बल रहेको प्रमाणित गर्न सक्छ र आफूलाई आत्मविश्वासले भर्न सक्छ । तसर्थ मानव