Skip to main content

शिक्षकका कमजोरी


अतीन्द्र दाहाल
समाजको सम्यता विकास र राष्ट्र निर्माणमा शिक्षाको भूमिका अतुलनीय हुन्छ । संसारका सबै प्रगति र विकास सम्बन्धित देशमा भएको शिक्षाको विकास र यसको प्रायोगिक सबलता अनि सफलताबाट नै सम्भव भएका हुन्छन् । समुन्नत राष्ट्र निर्माणका सिद्घान्त प्रतिपादन गर्ने व्याख्याताहरू सान्हा बन्धोपध्याय, सी हार्वर, जान जी जानम्याट पनि शिक्षाको गुणस्तर र समयसामयिकतालाई निकै महत्त्व दिन्छन् । त्यही भएर हो संसारका थुप्रै देशले शिक्षालाई देशको प्रमुख विकासकवच मान्छन् । सोही आत्मसात् गर्नुका कारण जापानले दोस्रो विश्वयुद्धपछि धेरै वर्षसम्म आफ्नो बजेटको लगभग ४९ प्रतिशत शिक्षामा खर्च गरेका तथ्यांंकहरू छन् ।
आजकाल शिक्षालय र त्यसमा अभ्यास हुने गतिविधिमा थुप्रै नाजायज पक्षहरूको घुसपैठ भएको छ । कमजोरी शिक्षा लिने, दिने र त्यसलाई व्यवस्थापन गर्ने सबैका होलान् । राजनीतिक हस्तक्षेप, लापरबाहीलगायतका विषय बारम्बार सञ्चारमा आइरहन्छन् । तर सिक्न र सिकाउन भनेर आएकाहरू दुवैमा सिकाइप्रतिको सही आचरण र तयारीको गम्भीर संंकट भएको तथ्यलाई भने अझै पनि सबैले स्विकार्न सकेको देखिंदैन । जसले सम्पूर्ण शिक्षालाई औपचारिक जागिरभन्दा बढ्ता प्रभावकारी बनाउन सकेको छैन । शिक्षा समाधानभन्दा बेरोजगार उत्पादनको साधन हुँदै छ । जसलाई लेखक एवं योगसाधक आचार्य श्री पथिकले आफ्नो पुस्तक त्रिभुजीय शिक्षामा समेत स्विकार्नुभएको छ । त्यही विसंगतिमध्येको एक शिक्षण पेसामा संलग्न थुप्रै आदरणीय गुरुबा गुरुआमाहरूमा नियमित अध्ययनको बानी र व्यवहारमा ठूलो अपचलन र स्खलन देखिनु पनि हो । विदेशका सामान्य कुनै पनि विश्वविद्यालयमा अध्यापन गराउने मानिसको व्यक्तिगत विवरण हेर्दा उनीहरूका प्रकाशन, लेखरचना, अध्ययन अनुसन्धान, अवधारणा प्रस्तुतिको निकै लामो सूची देखिन्छ । तर हाम्रा आम शिक्षकमा त्यो पाटोमा गम्भीर खडेरी पर्दै आएको छ । सबैले यो बुझ्नुपर्दछ कि ज्ञान र गफ फरक कुरा हुन्, गफ गर्न जान्नु नै ज्ञान दिन पनि जान्नु हैन । दुर्भाग्य, जसलाई हाम्रो शिक्षाले समानान्तर रूपमा बुझ्दै आएका छौं ।
शिक्षण पेसाको समाजमा उज्यालोको ज्योति छर्ने कर्तव्य त अवश्य हो । यो उज्यालो अति आवश्यक पनि छ । समाजले जुनसुकै मूल्य र मान्यतामा समेत यसलाई प्राप्त गर्नुपर्छ । तर उज्यालो छर्नलाई बत्ती बल्नुपर्दछ र बत्ती बल्नलाई तेल थपिरहनुपर्दछ भन्ने सत्य श्ााश्वत हो । यसलाई आम शिक्षाकर्मीहरूले मनन र कार्यान्वयन गर्नुपर्दछ । दशकौं पहिले कुनै तह पास वा उत्तीर्ण गरेकै आधारमा मात्रै कोही ज्ञानको उज्यालो छर्न सक्नेछ भनेर मान्न जायज हुँदैन । यहाँ त, असंख्य र ठूलो संख्यामा मानिसहरूले तेल थप्न कुनै प्रयास वा प्रयत्न नगरेको प्रस्ट नै देखिन्छ । दशकौं अगाडिको परिस्थिति र अवस्थाबाट समाज धेरै अगाडि बढिसक्यो । सभ्यताले विशाल फड्को मारिसक्यो । अनन्त अपचलन र विचलनहरू देखिइसके । तर अधिकांश शिक्षकहरूले आफूलाई रिसोर्सफुल, ज्ञानको विश्वसनीय स्रोत र उज्यालो छर्ने पुञ्ज भनिरहँदा धेरै अगाडि नै आफ्नो उज्यालो छर्न सक्ने सामथ्र्य समाप्त भएको आत्मसात् गर्दैनन् । र त्यसलाई पुनर्प्रयोग गर्न कच्चा पदार्थ तेलरूपी आवश्यक र अतिरिक्त अन्य अध्ययन अनुसन्धान नगरेकोे सत्यलाई बिर्सन चाहन्छन् । यो शाश्वत सत्यलाई आदर गर्नुपर्छ कि उज्यालो छर्न बत्ती बल्नुपर्दछ । बत्ती बल्नलाई तेल थप्नुपर्दछ । तर सरकारी संस्थाहरूमा शिक्षण गर्नेचाहिं कहिलेकाहीं हाजिर गर्न जाने र बाँकी समय झन्डा बोक्नेमा खर्चन्छन् । अनि निजीमा पढाउनेहरू हेलमेट बोक्दै, कुद्दै खोक्दै दिनमा १४ घन्टा पढाउन मात्रै हिंडेकै कारण अपवादबाहेक अधिकांश शिक्षकभित्रको त्यो उज्यालो दिने बत्ती भने निभिसकेको हुन्छ ।
पठनपाठन गराउने पवित्र कार्यमा संलग्न सबैले पढाउने जति नै वा त्योभन्दा ठूलो मात्रामा आफू पनि पढ्ने संस्कृति विकास गरेको बखत मात्र उज्यालोको बुझाइ र परिभाषा सार्थक हुन्छ । शिक्षक शिक्षिका उज्यालो छर्ने बत्ती छन् किनकि तिनीहरू बलिरहेका हुन्छन्, नियमित अध्ययन अनुसन्धानमार्फत बल्ने प्रयोजनका लागि नै नियमित तेल थपिरहेका छन् र आफूलाई निखारिरहेका छन् अनि निपुणतामा लागिरहेका छन् भन्ने साबित गर्नुपर्दछ ।

Popular posts from this blog

कार्यमूलक अनुसन्धान सम्बन्धि जानकारी र केही नमुनाहरु

एक्सन रिसर्च  सन् १९०३ पश्चात् कार्यमूलक अनुसन्धानको प्रयोग शैक्षिक क्षेत्रमा सुरुआत भएको हो । अधिकांश शिक्षकहरु स्वयम्मा एक्सन प्लान, एक्सन रिसर्च, प्रोजेक्ट वर्क जस्ता टर्महरुमा अलमलमा परेको वा एकै प्रकारले व्याख्या गर्ने र बुझ्ने गरेको समेत पाइएको छ ।विशेषतः शिक्षण सिकाइ प्रक्रियाको सिलसिलामा शिक्षकले फेस गर्नुपरेका समस्याहरु समाधान गर्नका लागि कार्यमूलक अनुसन्धान गर्ने र उक्त अनुसन्धानबाट शिक्षण सिकाइमा आएको सुधारसहितको प्रतिवेदन प्रस्तुति एक महत्वपूर्ण शैक्षिक पक्षमा हामी शिक्षण पेसाकर्मीहरु जुटिरहेका छौं । शैक्षिक स्तरीयतामा अभिवृद्धि सहितको कक्षाकोठाको क्रियाकलापमा सहजता र सरलता स्थापना गर्दै दैनिक शैक्षिक क्रियाकलाप समस्यामूक्त बनाउने काम नै एक्सन रिसर्चको अभिष्ट हो । यो गरेर सिक्ने विधि हो । एक्सन रिसर्च के हो ? एक्सन रिसर्चको व्यापक परिभाषा र अर्थको सहजीकरण लामो र विस्तृत विषय हो । संक्षिप्तमा त पहिचान हुनु जरुरी छ नै । खासगरी शिक्षकद्वारा गरिने ...

प्राबिधिक शिक्षा

प्राबिधिक शिक्षा देश बिकासको आधार कुनै प्रविधिसँग सम्बन्धित भएर हासिल गरिने व्यावसायिक ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । सामान्यतया शिक्षाको अर्थ ज्ञान आर्जन गर...

कार्यमूलक अनुसन्धान प्रतिवेदन(Action Research Report)

विद्यार्थीलाई नियमित गृहकार्य गराउन कसरी सकिएला भन्ने विषयमा गरिएको  कार्यमूलक अनुसन्धान प्रतिवेदन अनुसन्धानको पृष्ठभूमि ः   विद्यार्थीहरुमा शिक्षकले दिएको गृहकार्य सकेसम्म नगर्ने प्रवृत्ति प्रायः कक्षाहरुमा देखिन्छ । शिक्षकहरु जतिवेला पनि विद्यार्थीलाई अल्छि भए, दिएको काम कहिल्यै गर्दैनन् , घरमा कपी, किताब पल्टाउँदैनन् भनेर विद्यार्थीलाई दोष दिइरहेका हुन्छन् । तर विद्यार्थीलाई क्रियाकलापप्रति कति बनाउन सकिएको भन्ने कुरातर्फ ध्यान दिँदैनन् । मलाई हाम्रा विद्यालयहरुका विद्यार्थीले गृहकार्य कत्तिको गर्छन् । कम गर्छन वा बढी गर्छन् भनेर थाहापाउने प्रयत्न गरे तर धेरै शिक्षकका कक्षाहरुमा गृहकार्य कम गर्ने समस्या रहेको पाएँ । यसै कुरालाई अध्ययनको विषय विषय बनाएर अधिकांश विद्यार्थीहरु गृहकार्य किन गर्दैनन् यस कुराको बारेमा अनुसन्धान गर्ने चाहना बढ्यो र त्यसलाई नै कार्यमूलक अनुसन्धानको विषयवस्तु बनाएर अध्ययनको काम सुरु गरें ।   समस्याको पहिचान   मैले पढाउने विद्यालयको कक्षा ७ को अंग्रेजी सेक्सनमा जम्मा १९ जना विद्यार्थीहरु अध्ययनरत छन् । उक्त कक्षामा म दोश्रो ...