Skip to main content

सामुदायिक विद्यालय ओरालो लाग्नुका १० कारण


Raju-paudel
राजु पौडेल
विहीबारदेखि देशैभरिका सामुदायिक एवं निजी विद्यालयका विद्यार्थीहरु एसएलसी परीक्षामा सामेल भइरहेका छन् । तर, पछिल्लो समय समाज र मानव जीवनलाई कायापलट गर्न सक्ने धेरैजसो सामुदायिक विद्यालयहरु अचेल ओरालो लाग्दै गइरहेका छन् । राज्यले वर्षैपिच्छे ठूलो धनराशी शिक्षामा छुट्याइरहेको छ । तर, राज्यद्वारा उपलब्ध गराइएको र विभिन्न दातृ निकायबाट शिक्षाका नाममा आउने ठूलो धनराशी बालुवामा पानी हालेझैं भएको छ ।
आखिर किन यसरी राज्यको स्रोत बालुवामा पानी मिसाए झैं भइरहेछ ? अधिकांश सामुदायिक विद्यालयहरु ओरालो लाग्नुका केही कारणहरु यस्ता छन्-
 निस्प्रभावी शिक्षा नीति :
राज्यले शिक्षालाई प्रभावकारी बनाउन विभिन्न ऐन, कानून तथा नीति नियम बनाएको भएपनि ती नीतिहरुलाई प्रभावकारी रुपमा कार्यावयन गर्न नसक्दा ती सबै पक्षहरु निस्प्रभावी बनिरहेका छन् । जसका कारण सामुदायिक विद्यालयहरुको स्तर गिर्दै गइरहेको र राज्यले खर्च गरेको ठूलो धनराशीले उपलब्धि हासिल गर्न नसकिरहेको अवस्था विद्यमान छ ।
 पुराना शिक्षकहरुले जागिर ओगट्ने प्रवृत्ति :
पुराना र उमेर पुगेका पाका शिक्षकहरुले जागिरमा झुण्डिइरहने प्रवृत्ति वा संस्कारले युग सापेक्ष शैक्षिक सुधार ल्याउन कठिन बनाइरहेको छ । सरकारी नीति अनुसार उमेरले थेगञ्जेलसम्म विद्यालय धाइरहने बानी परेका पाका शिक्षकहरु जति पुनर्ताजगी तालिम लिए पनि आफूमा थप सुधार गर्न पनि नसक्ने र जागिर छाडेर नयाँ क्षमतावान् मान्छे आउने बाटो पनि बन्द गराइदिनाले सामुदायिक विद्यालयहरुको स्तर वृद्धि गर्न हम्मे हम्मे परिहेको अवस्था छ ।
नयाँले ठाउँ नपाउँदा र पुरानाले ओगट्ने प्रवृत्ति हावी भइरहँदा अंग्रेजी माध्यममा पठनपाठन गराउन र नयाँ सीप र प्रविधिमा विद्यार्थीहरुको पहुँच पुर्‍याउन समेत कठिन भइरहेको छ ।
शिक्षकहरुले कर्मचारीसँग जागिरको तुलना गर्नु :
नेपाल सरकारको शिक्षक सेवामा रहेका शिक्षकहरुले जागिर पाएपछि जागिरप्रति हेलत्व भाव दर्शाउने गरेको पनि पाइन्छ । आफू कुन पेशामा लाग्दैछु र त्यहाँको सेवा सुविधा के हो भन्ने प्रष्ट बुझेर शिक्षक पेशा अँगाल्नेहरु पनि जागिर हातमा परेपछि बढी महत्वकांक्षा राख्ने र कर्मचारीहरुको सेवा सुविधा र भत्तासँग आफ्नो जागिर दाँज्ने प्रवृत्तिले उनीहरुमा थप नैराश्य पैदा गरेको छ ।
कर्मचारीहरुले पाउने सेवा सुविधा र अन्य भत्ता शिक्षकहरुलाई नभएको भन्दै शिक्षण पेशामा आलटाल गर्ने र छली टोपल्ने प्रवृत्ति पनि हावी भइरहेको देखिन्छ । आफू जुन पेशामा लागियो, त्यो पेशाको धर्म र मर्मअनुसार काम गर्न नसक्दा र कर्मचारीहरुको डाह गर्ने प्रवृत्तिले केही शिक्षकहरुलाई ग्रसित बनाएकै कारण समेत सामुदायिक विद्यालयहरुको स्तर खस्कन गएको हो ।
 सरकारको फितलो अनुगमन :
सरकारी नीति, नियम बनाएको भएपनि त्यो कार्यान्वयन भए नभएको अनुगमन नगरिँदासमेत सामुदायिक विद्यालयको स्तर खस्कदै गएको अनुमान गर्न सकिन्छ । विद्यालय व्यवस्थापन समिति गठन प्रक्रिया, शिक्षक नियुक्तिदेखि स्वयं शिक्षकका काम, कर्तव्य र अधिकारका क्षेत्रमा स्पष्ट व्याख्या भए पनि त्यसको उचित र सही कार्यान्वयन भए नभएको हेर्ने जिम्मेवार निकायले अनुगमन नगर्दा र गरिहाले पनि उचित कारवाहीको व्यवस्था हुन सकेको छैन । जसका कारण सार्वजनिक विद्यालयहरु थप निचोरिन, चिथोरिन र चिमोटिन बाध्य भएका छन् ।
छोराछोरी निजी विद्यालयमा भर्ना गर्ने प्रवृत्ति
शिक्षकहरुले आफूले सामुदायिक विद्यालयमा पढाउने तथा आफ्ना नानी बाबुहरुलाई निजी विद्यालयमा पढाउने प्रचलन देशैभरि व्याप्त छ । यसरी आफूले अध्यापन गराउने विद्यालयमा बालबच्चा नपढाइकन अन्यत्र पढाउने गरिरहँदा अभिभावकहरुको सामुदायिक विद्यालयप्रति साँच्चै नकरात्मक धारणाको विकास भएको छ ।
यदि सामुदायिक विद्यालयमा राम्रो पठनपाठन हुने भए त आफ्ना छोराछोरीहरु पनि पढाउँथे नि भन्ने भावनाको विकास भएका कारण सामुदायिक विद्यालयहरुप्रतिको विश्वास अभिभावकमा घट्दै गइरहेको छ । स्वयं शिक्षकले पनि आफ्ना बाबुनानीहरु नभएपछि त्यस विद्यालयको पठन-पाठनमा समेत यथेष्ट चेष्टा गरेको भेटिंदैन ।
शिक्षकहरु राजनीतिमा केन्द्रित  हुने प्रचलन :
राज्यका अधिकांश सामुदायिक विद्यालयमा पढाउने शिक्षकहरुले राजनीतिक पार्टीको राजनीति धानिरहेका छन् । प्राथमिक विद्यालयदेखि उच्च मावि तथा क्याम्पस पढाउने प्राध्यापक समेतले राजनीतिक पार्टीको भातृसंस्थामा लागेर वा राजनीतिमै रहेर पनि काम गरिरहेको अवस्था विद्यमान छ ।
शिक्षकले राजनीतिक पार्टीका कुनै पनि पदमा रहेर काम गर्न नपाइने नियम, कानून राज्यले बनाएको छ । तर, त्यसको पालना गर्ने हिम्मत न शिक्षकहरुमा छ, न त त्यो कार्यान्वयन गराउने क्षमता सरकारमा नै छ । जसका कारण राजनीतिक दलहरुले आफ्नो पोल्टामा जनता पट्याउनका लागि शिक्षकहरुलाई साधनको रुपमा प्रयोग गरिहेका छन् र शिक्षामा राजनीति गरिरहेका छन् ।
 शिक्षकहरुको बेग्लै धन्दा
सरकारी विद्यालयका शिक्षकहरुले व्यापार व्यावसाय गर्ने, र र्फम चलाउने प्रवृत्तिले गर्दा उनीहरुको विद्यालयप्रतिको चासो र लगाव कम हुन जान्छ । केही ग्रामीण इलाकामा कार्यरत शिक्षकहरुले पसल सञ्चालन गर्ने र विद्यालयबाट समय मिलाएर व्यवसायमा समेत सपोर्ट गर्ने गरेका कारण समेत यस्ता समस्याहरु आउने गरेका छन् ।
शहरबजारमा समेत निजी व्यवसायलाई बढी महत्व दिने र जागिरलाई ‘सरकारी काम, कहिले जाला घाम’ गर्ने प्रवृत्ति भएका कारण सामुदायिक विद्यालयहरुको स्तर खस्कँदै गएको छ ।
 घरपायक जागिर :
शिक्षकहरुलाई घरको नजिक पर्ने विद्यालयमा पढाउने वातावरण एक हदसम्म त ठिकै हो । तर, यसका नराम्रा पक्ष पनि देखापर्दै गइरहेका छन् । केही शिक्षकहरुले कार्यालय समय र सरकारी नियमको समेत उल्लंघन गर्ने गरेका घटनाहरु यदाकदा देख्न पाइन्छ । विद्यालय सञ्चालन भइरहेका अवधिमा पसलमा आएर सामान विक्री गर्ने, घाँस दाउरा बनाउन जाने, खाजा खाने निहुँमा घरमा जाने र घरको कामधन्दा सकेर अबेर मात्र विद्यालय र्फकने गरेका कुराहरु समेत देख्न र सुन्न पाइन्छ । यी र यस्तै कारणले गर्दा घरपायकको जागिरको फाइदा लिएर सरकार र विद्यार्थी तथा अभिभावक ठग्ने प्रवृत्ति हावी हुँदै गइरहेको छ ।
 निजी विद्यालयको मन लोभ्याउने नारा :
सामुदायिक शिक्षण संस्थाहरुको पठन-पाठन क्रमशः बिग्रँदै गइरहेका बेला निजी विद्यालयहरुले मन लोभ्याउने नारा दिने र अभिभावक तथा विद्यार्थीहरुलाई आकर्षण गर्ने विभिन्न कार्यक्रमहरु ल्याइरहनाले सरकारी विद्यालयमा भन्दा निजी विद्यालयमा सबैको आस्था र विश्वास बढ्दै जान थालेको हो ।
जब विद्यार्थीहरु सरकारी विद्यालयमा घट्दै जान थाल्छन् र शून्य हुने अवस्थाको सिर्जना हुन्छ । यसले गर्दा स्वतः सामुदायिक विद्यालयमा अध्ययन गराउने शिक्षकहरुको समेत मनोबल कमजोर हुँदै जान्छ, जसका कारण थप नैराश्य उत्पन्न भई सामुदायिक विद्यालयहरुको पठनपाठन समेत झन् कमजोर हुँदै जान्छ र गइरहेको छ ।
 युगसापेक्ष अद्यावधिक हुन नसक्नु : 
निजी विद्यालयहरुमा युग सापेक्ष सीप तथा प्रविधि भित्र्याइरहँदा कतिपय सामुदायिक विद्यालय भने ढुंगे युगबाट गुजि्ररहन बाध्य छन् । जसका कारण सामुदायिक विद्यालयको स्तर खस्केको र निजी विद्यालयमा आकर्षण बढेको हुन सक्छ । त्यसका लागि सामुदायिक विद्यालयहरुलाई समेत निजी विद्यालयसँग प्रतिस्पर्धा गर्न सक्ने गरी सीप र पं्रविधिमा सहयोग उपलब्ध गराउनुपर्ने देखिन्छ ।
यी विभिन्न तथ्यहरुका कारण सामुदायिक विद्यालयहरुको स्तर खस्किरहेको अवस्थामा उल्लेखित बुँदाहरुमा केन्दि्रत रहेर सामुदायिक विद्यालयमा पुनः विद्यार्थीहरु फर्काउने र समाजको चेतनास्तर माथि उठाउँदै भएका नीति नियमहरुलाई प्रभावकारी रुपमा कार्यान्वयन गर्न आज र अहिल्यैदेखि जुटने हो कि ?
- शिवालय-८, कुश्मा, पर्वत

Popular posts from this blog

कार्यमूलक अनुसन्धान सम्बन्धि जानकारी र केही नमुनाहरु

एक्सन रिसर्च  सन् १९०३ पश्चात् कार्यमूलक अनुसन्धानको प्रयोग शैक्षिक क्षेत्रमा सुरुआत भएको हो । अधिकांश शिक्षकहरु स्वयम्मा एक्सन प्लान, एक्सन रिसर्च, प्रोजेक्ट वर्क जस्ता टर्महरुमा अलमलमा परेको वा एकै प्रकारले व्याख्या गर्ने र बुझ्ने गरेको समेत पाइएको छ ।विशेषतः शिक्षण सिकाइ प्रक्रियाको सिलसिलामा शिक्षकले फेस गर्नुपरेका समस्याहरु समाधान गर्नका लागि कार्यमूलक अनुसन्धान गर्ने र उक्त अनुसन्धानबाट शिक्षण सिकाइमा आएको सुधारसहितको प्रतिवेदन प्रस्तुति एक महत्वपूर्ण शैक्षिक पक्षमा हामी शिक्षण पेसाकर्मीहरु जुटिरहेका छौं । शैक्षिक स्तरीयतामा अभिवृद्धि सहितको कक्षाकोठाको क्रियाकलापमा सहजता र सरलता स्थापना गर्दै दैनिक शैक्षिक क्रियाकलाप समस्यामूक्त बनाउने काम नै एक्सन रिसर्चको अभिष्ट हो । यो गरेर सिक्ने विधि हो । एक्सन रिसर्च के हो ? एक्सन रिसर्चको व्यापक परिभाषा र अर्थको सहजीकरण लामो र विस्तृत विषय हो । संक्षिप्तमा त पहिचान हुनु जरुरी छ नै । खासगरी शिक्षकद्वारा गरिने ...

प्राबिधिक शिक्षा

प्राबिधिक शिक्षा देश बिकासको आधार कुनै प्रविधिसँग सम्बन्धित भएर हासिल गरिने व्यावसायिक ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । सामान्यतया शिक्षाको अर्थ ज्ञान आर्जन गर...

सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही शिक्षण विधिहरू

सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही शिक्षण विधिहरू सामाजिक अध्ययनमा विशेष गरी गरेर सिक Learning By Doing पक्षलाई बढी जोड दिइएको छ । त्यसले यस विषयमा विद्यार्थी केन्द्रित शिक्षण विधिहरू प्रयोगमा ल्याउनुपर्दछ । सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही विधिहरू निम्नानुसार रहेका छन् ः अ) छलफल विधि ः दुई वा दुईभन्दा बढी व्यक्ति सहभागी भई गरिने कुराकानी तथा अन्तत्र्रिmयालाई छलफल विधि भनिन्छ । यसमा निश्चित विषयवस्तुभित्र रहेर समूहमा छलफल गराइन्छ र अन्त्यमा उक्त छलफलबाट केही उपलब्धि निकालिन्छ र सबै सामु प्रस्तुत गरिन्छ । छलफल विधि पनि विषयवस्तुको प्रकृति, विद्यार्थी सङ्ख्या, कक्षाकोठाको बनोट र आवश्यक फर्निचरको प्रकृति आदिको आधारमा फरकफरक तरिकाले गर्न सकिन्छ । प्यानेल छलफल, राउन्ड टेबल छलफल, बज छलफल आदि छलफलका तरिका हुन् । शिक्षणमा छलफलको प्रयोग गर्ने तरिका ः छलफल विधि प्रयोग ल्याउ―दा निम्नलिखित चरण अपनाउनु पर्दछ ः  समूह विभाजन  छलफल गर्ने विषयवस्तुको निर्धारण  छलफल गरिने समयको निर्धारण  समूहमा कार्य विभाजन ( टिपोट गर्ने, प्रस्तुति गर्ने आदि )  छलफलमा सहभागी ह...