Skip to main content

सफलताका लागि पुस्तकालय




बाबुराम दाहाल, ‘पुस्तकालय भनेको जीवनलाई आफूले चाहेको दिशातर्फ परिवर्तन गर्ने स्थान पो रहेछ, यो कुरा ४० वर्षअघि मात्र थाहा पाएको भए म नेपालको परिचित व्यक्ति बन्ने रहेछु । ’ लाजिम्पाटको खुर्सानीटारमा बस्दै आएका ६० वर्षे नारायण ढुंगाना भन्छन्,– ‘‘उमेर होउन्जेल अहिले खाएपछि भरे के खाने भन्ने चिन्ताले अन्यत्र ध्यान दिन सकिएन, अब त उमेरले छाड्दै गयो, काम गर्न सकिंदैन ।  सामान्य अक्षर चिनेको हुनाले समय बिताउने एउटा राम्रो स्थान पाएको छु । ’’ उनी प्रत्येक दिन पुस्तकालय आउँछन् र आफूलाई मन लागेका कुरा पढेर बस्छन् ।  भन्छन्, ‘अहिले त एक दिन पुस्तकालय आउन सकिएन भने अलिनो खाना खाएको दिनजस्तै हुन्छ । ’ 
हो, वास्तवमा पुस्तकालयलाई ज्ञानको भण्डार, सरस्वतीको घर, सफल जीवनको आधार, बुद्धिको केन्द्र, विश्वविद्यालयको मुटु, विचार जन्माउने स्थान, शान्तिक्षेत्र आदि थुप्रै वाक्यले पुकारिने गरिन्छ ।  सबै वर्ग, पेशा जात–जाति आदिका लागि आवश्यक ज्ञान एवं सूचना संकलन केन्द्र हो, पुस्तकालय ।  सभ्य, शिक्षित एवं सफल व्यक्ति, समाज अनि सम्पन्न राष्ट्र निर्माणमा महŒवपूर्ण भूमिका रहेको हुन्छ, पुस्तकालयको ।  
विश्वमा जति पनि विकसित देश छन्, ती देशमा समयसुहाउँदो सुविधासम्पन्न पुस्तकालय छन् ।  जहाँ पुस्तकालयलाई महŒवपूर्ण संस्थाको रूपमा लिइन्छ ।  फुर्सदको समयमा पुस्तकालय गएर पढ्ने संस्कार प्राथमिकतामा पर्छ ।  भनिन्छ, पुस्तकालयलाई सीमित बजेटको दायरामा राख्नुहुन्न ।  किनकि, पुस्तकालयलाई देश र जनताको आवश्यकता अनुसार विस्तार गरिरहनुपर्ने हुन्छ ।  पुस्तकालयको प्रमुख उद्देश्य नै ज्ञान एवं सूचना आम पाठकलाई सहज तरिकाले उपलब्ध गराउनु रहेको हुन्छ ।  
नेपालको सन्दर्भमा कुरा गर्दा यहाँको शिक्षा नीति नै समयसुहाउँदो छैन, यसलाई परिमार्जन गर्नु आवश्यक छ ।  शैक्षिक संस्थाहरूले पुस्तकालयको नाम मात्र लिने गरेको पाइन्छ तर उपयुक्त पुस्तकालयको विस्तारमा खासै चासो राखेको देखिंदैन ।  शिक्षालाई पूर्ण एवं व्यावहारिक बनाउने कार्य पुस्तकालयले मात्र गर्छ तर नेपालमा न सुविधासम्पन्न पुस्तकालय स्थापना भएका छन् न त पुस्तकालयको उपयोग गर्ने संस्कार नै विकास भएको छ ।  यदि नेपालको शिक्षालाई व्यावहारिक बनाउने हो भने सम्बन्धित निकायले समयसुहाउँदो पुस्तकालयको संरचना र विस्तारको अवधारणा निर्माण गर्नुपर्छ ।  यसका साथै हरेक शैक्षिक संस्थाले आफ्नो संस्थामा सुविधासम्पन्न पुस्तकालयको विस्तार गरी विद्यार्थीमा पठन संस्कृतिको विकास गर्नुपर्छ ।  विश्वमा जति पनि सफल र प्रसिद्ध व्यक्ति बनेका छन्, उनीहरूले जीवनको धेरै समय पुस्तकालयमा बिताएका छन् ।  व्यावहारिक ज्ञानबिना सफल जीवनको कल्पना गर्न नसकिने हुँदा उक्त ज्ञान पुस्तकालयबाट मात्र प्राप्त गर्न सकिन्छ ।  सबै उमेर, जात, धर्म, पेशा, संस्कार भएका व्यक्तिलाई एकै थलोमा भेट्न सकिने स्थान हो, पुस्तकालय ।  पुस्तकालयको प्रयोगले जस्तोसुकै व्यक्ति पनि सज्जन, ज्ञानी एवं सफल व्यक्ति बन्न सक्छ ।  
सम्बन्धित विषयको ज्ञान एवं सूचना आवश्यक परे तापनि विभिन्न पेशामा आबद्ध व्यक्ति पुस्तकालयसम्बन्धी ज्ञानको कमीले त्यसै छटपटाएर बसेको पाइन्छ ।  कतिपय व्यक्तिले पुस्तकालयमा पुगेर पनि आफ्नो समस्या व्यक्त गर्न नसकिरहेको पाइन्छ ।  पुस्तकालयकर्मी पाठककै सेवाका लागि बसेका हुन्छन् ।  आफूले चाहेको पाठ्यसामग्रीका बारेमा स्पष्ट रूपमा व्यक्त गरेमा पुस्तकालय कर्मीबाट शतप्रतिशत समाधान हुन्छ ।  अतः पाठकले पुस्तकालयसम्बन्धी आधारभूत ज्ञान प्राप्त गर्नु आवश्यक हुन्छ । पुस्तकालय भन्ने बित्तिकै त्यहाँ सबै ज्ञान र सूचना प्राप्त गर्न सकिंदैन ।  कस्तो पाठ्यसामग्री कस्तो पुस्तकालयमा हुन्छ भन्ने सामान्य जानकारी पाठकमा हुनु आवश्यक छ । ताकि, आफूले खोजेको पाठ्यसामग्री प्राप्त गर्ने सिलसिलामा समयको बर्बादी एवं शारीरिक झन्झट नहोस् । 
विशेषगरी पुस्तकालयलाई राष्ट्रिय, सार्वजनिक, शैक्षिक, विशिष्ट र निजी पुस्तकालयको रूपमा वर्गीकरण गरेको पाइन्छ । कुनै पनि राष्ट्रको विकासका लागि त्यहाँको चाहना र आवश्यकताअनुसार राष्ट्रमा प्रकाशित ज्ञान–विज्ञानका सामग्री संकलन गरी पुस्तकालय सेवा प्रदान गर्न एवं अन्तर्राष्ट्रिय क्षेत्रमा आफ्नो देशको पुस्तकालय सेवाको प्रतिनिधित्व गर्न राष्ट्रिय पुस्तकालयको भूमिका अग्रस्थानमा रहेको हुन्छ । 
 सबै वर्ग, क्षेत्र, पेशा, समुदायका पाठकले चाहेको पाठ्यसामग्री प्राप्त हुने पुस्तकालयलाई सार्वजनिक÷सामुदायिक पुस्तकालय भनेर चिनिन्छ ।  उदाहरणका रूपमा केसर पुस्तकालय (केसरमहल काठमाडौं), डिल्लीरमण–कल्याणी रेग्मी स्मारक पुस्तकालय (लाजिम्पाट, काठमाडौं), काठमाडौं उपत्यका सार्वजनिक पुस्तकालय (भृकुटीमण्डप) आदि यस्ता पुस्तकालय हुन् ।  
यसैगरी, शिक्षण संस्थाले आफूलाई आवश्यक पाठ्यपुस्तक संकलन गरी सञ्चालन गरेका पुस्तकालयलाई शैक्षिक संस्थाका पुस्तकालय भनिन्छ ।  हाल नेपालमा शैक्षिक संस्थाको सबैभन्दा ठूलो पुस्तकालयको रूपमा त्रिभुवन विश्वविद्यालय केन्द्रीय पुस्तकालय (कीर्तिपुर) रहेको छ ।  यस्तै कुनै निश्चित विषय वा क्षेत्रलाई लक्षित गरी सञ्चालन गरिएका पुस्तकालयलाई विशिष्ट पुस्तकालय भनिन्छ ।  उदाहरणको रूपमा जमलस्थित कानून पुस्तकालयलाई लिन सकिन्छ ।  यस्तै कुनै व्यक्ति विशेषले स्वइच्छाले पाठ्यसामग्री संकलन गरी स्थापना गरेको पुस्तकालयलाई निजी पुस्तकालय भनिन्छ । यस्ता पुस्तकालय व्यक्तिको इच्छाअनुसार चलेका हुन्छन् ।  नेपाली भाषामा प्रकाशित प्रायः सबै पाठ्यपुस्तक मदन पुरस्कार पुस्तकालय (पाटनढोका, ललितपुर) मा प्राप्त गर्न सकिन्छ । धेरै पुराना हस्तलिखित, दुर्लभ ग्रन्थ, अभिलेख एवं पुराताŒिवक वस्तुको संग्रह रामशाहपथस्थित नेपाल राष्ट्रिय अभिलेखालयमा प्राप्त गर्न सकिन्छ । 
आजको समय भनेको सूचना प्रविधिको हो, यसले समाजमा धेरै परिवर्तन ल्याएको छ ।  मोबाइल, ल्यापटप प्रायः धेरैको प्रिय मित्र बनिरहेका छन् ।  यो अवस्थामा पुस्तकालयलाई पनि समयसुहाउँदो रूपमा परिमार्जन गर्नुपर्ने आवश्यकता छ ।  परम्परागत पुस्तकालयका साथै आधुनिक पुस्तकालयको विस्तार अहिलेको प्रमुख विषय बनेको छ ।  विशेषगरी, विद्युतीय पुस्तकालय (इ–लाइब्रेरी) अहिलेको अनिवार्य आवश्यकता भइसकेको हुँदा अब सबैको इच्छा पूरा गर्ने पुस्तकालय भनेको विद्युतीय पुस्तकालय नै हुनेछ ।  
पृथ्वीनारायण शाहले उपत्यका विजय गरेपछि विभिन्न स्थानका हस्तलिखित ग्रन्थ हनुमानढोकामा संग्रह गरेका र यही संग्रहलाई राजा गीर्वाणयुद्ध विक्रम शाहले वि.सं. १८६९ भदौ १५ गते (सन् १८१२ अगस्ट २८) ‘पुस्तक चिताई तहबिल’ भनी लालमोहर जारी गरे ।  यसैलाई औपचारिक रूपमा नेपालमा पुस्तकालयको शुरुआत भएको मानिन्छ ।  स्थापनाको २०० वर्षको अवस्थामा आइपुग्दा बल्ल सरकारको तर्फबाट पुस्तकालयसम्बन्धी नीति–२०६४ र निर्देशिका–२०६९ बनेको छ तर अहिलेसम्म पुस्तकालयको कानून बनेको छैन ।  यसो हुनुमा खासगरी सम्बन्धित निकायको जिम्मवार पदमा आसीन व्यक्तिमा नै पुस्तकालयसम्बन्धी ज्ञान र चासो कमी रहेको देखिन्छ, जसले गर्दा अहिलेसम्म नेपालमा पुस्तकालयको महŒव जनमानसमा पुग्न सकेको छैन ।  अब सरकारका तर्फबाट एकछिन पनि ढिला नगरी सम्बन्धित क्षेत्रका विज्ञहरूको सहकार्यबाट पुस्तकालयको विस्तारलाई अगाडि बढाउनुपर्ने जरुरी भइसकेको छ ।   
पुस्तकालयको विकास र विस्तारमा पुस्तकालयसँग सम्बन्धित निकाय, संघ÷संस्था, र पुस्तकालयकर्मीले आ–आफ्नो तर्फबाट उल्लेखनीय भूमिका खेल्नुपर्ने देखिन्छ ।  गुणस्तरीय शिक्षा र शिक्षित एवं सफल समाजका लागि पुस्तकालयको भूमिका महŒवपूर्ण हुनुका साथै समग्र राष्ट्रको विकासमा पुस्तकालय सहयोगी मात्र नभई पथ–प्रदर्शकको रूपमा समेत रहेको हुन्छ ।  अतः अब बन्ने नेपालको संविधानमा सुविधासम्पन्न पुस्तकालयको अवधारणालाई सम्बोधन गरिनुपर्छ ।  पुस्तकालय सबैको साझा एवं शान्ति क्षेत्रका साथै सफल जीवनको मुटु हो ।  आजैबाट समयको सदुपयोग गरी पढ्ने संस्कारको विकास गरौं, सफल व्यक्ति बनौं ।  

Popular posts from this blog

प्राबिधिक शिक्षा

प्राबिधिक शिक्षा देश बिकासको आधार कुनै प्रविधिसँग सम्बन्धित भएर हासिल गरिने व्यावसायिक ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । सामान्यतया शिक्षाको अर्थ ज्ञान आर्जन गर्नु वा केही सिक्नु भन्ने हो । शिक्षाले नै मानिसलाई कुनै विषयमा निष्णात वा पारङ्गत बनाउँछ । यसकारण यन्त्र, उपकरण, मेसिन, उदोगधन्दा, कलकारखाना लगायतका विभिन्न प्रविधिसँग सम्बन्धित ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । यस्तो शिक्षा वर्तमानको आवश्यकता बनेको छ । प्राविधिक शिक्षाको माध्यमबाट वर्तमान समयमा व्यक्तिले आफ्नो आर्थिक स्थिति सुदृढ बनाई राष्ट्रिय अर्थतन्त्रमा समेत योगदान गर्नसक्छ । वर्तमान समय विज्ञान र प्रविधिको समय हो । मुलुकको विकासका लागि भौतिक तथा प्राकृतिक साधन स्रोतको जति मात्रामा भूमिका रहन्छ त्यो भन्दा बढी भूमिका जनशक्ति वा मानवशक्तिको रहन्छ । देश विकासमा महत्वपूर्ण भूमिका निर्वाह गर्ने मानवीय पूँजी निर्माणका लागि प्राविधिक शिक्षा अपरिहार्य छ । प्राविधिक ज्ञान आर्जन गरेको व्यक्तिले मात्र प्राकृतिक साधन र स्रोतको समुचित उपयोग गरी मानवकल्याणका निमित्त योगदान दिनसक्छ । हाम्रो देश नेपाल विश्वका अन्य कतिपय मुलुकको दाँजोम

कार्यमूलक अनुसन्धान सम्बन्धि जानकारी र केही नमुनाहरु

एक्सन रिसर्च  सन् १९०३ पश्चात् कार्यमूलक अनुसन्धानको प्रयोग शैक्षिक क्षेत्रमा सुरुआत भएको हो । अधिकांश शिक्षकहरु स्वयम्मा एक्सन प्लान, एक्सन रिसर्च, प्रोजेक्ट वर्क जस्ता टर्महरुमा अलमलमा परेको वा एकै प्रकारले व्याख्या गर्ने र बुझ्ने गरेको समेत पाइएको छ ।विशेषतः शिक्षण सिकाइ प्रक्रियाको सिलसिलामा शिक्षकले फेस गर्नुपरेका समस्याहरु समाधान गर्नका लागि कार्यमूलक अनुसन्धान गर्ने र उक्त अनुसन्धानबाट शिक्षण सिकाइमा आएको सुधारसहितको प्रतिवेदन प्रस्तुति एक महत्वपूर्ण शैक्षिक पक्षमा हामी शिक्षण पेसाकर्मीहरु जुटिरहेका छौं । शैक्षिक स्तरीयतामा अभिवृद्धि सहितको कक्षाकोठाको क्रियाकलापमा सहजता र सरलता स्थापना गर्दै दैनिक शैक्षिक क्रियाकलाप समस्यामूक्त बनाउने काम नै एक्सन रिसर्चको अभिष्ट हो । यो गरेर सिक्ने विधि हो । एक्सन रिसर्च के हो ? एक्सन रिसर्चको व्यापक परिभाषा र अर्थको सहजीकरण लामो र विस्तृत विषय हो । संक्षिप्तमा त पहिचान हुनु जरुरी छ नै । खासगरी शिक्षकद्वारा गरिने सोधपुछमा आधारित अनुसन्धान र अभ्यासबाट परीक्षण हुँदै नयाँ प्रयोगको कार्यान्वयन, तुलनात्मक नतिजा विश्लेषण माध्यमबाट शिक्ष

गणितमा अधिकांश विद्यार्थीहरु असफल हुनुका कारण र समाधानका उपायहरु

भूमिराज शर्मा गणितमा अधिकांश विद्यार्थीहरु असफल हुनुका कारण र समाधानका उपायहरु                               गणित अंकहरुको विज्ञान हो । वर्तमान परिवेशमा गणित केवल अंकहरुको विज्ञान मात्र होइन यो त मानव जीवन हो । जीवनको हरेक पलसँग गणित जोडिएको छ । हरेक विषयको विषयगत ज्ञान गणितको अध्ययन विना पूरा हुदैन । त्यसैले भनिन्छ गणित शिक्षाको मूल जरा हो । गणितीय ज्ञान विना कुनै पनि ज्ञान संभव छैन । मानव जीवनको मेरुदण्ड जस्तै शिक्षाको मेरुदण्ड गणित नै हो । गणितको विकास नभैकन विज्ञान र प्रविधिको विकास हुदैन, विज्ञान र प्रविधिको विकास बिना राष्ट्रको विकास सम्भव हुँदैन ।            मानवीय क्रियाकलापको अन्र्तनिहित शक्ति गणितमा नै निहित छ । विश्वका हरेक पक्षहरुमा गणितको अध्ययन र उपस्थिति जरुरी छ । विद्यार्थीहरुको बुद्घिमत्ताको परीक्षण पनि गणितीय साधनकै प्रयोगले गर्न सकिन्छ । कुनै विद्यार्थी गणितमा कमजोर छ भने उसले हरेक विषयमा आफूलाई कमजोर महसुस गरी आत्मविश्वास विहीन बन्छ तर गणितमा अब्बल विद्यार्थी आफूलाई हरेक विषयमा अब्बल रहेको प्रमाणित गर्न सक्छ र आफूलाई आत्मविश्वासले भर्न सक्छ । तसर्थ मानव