Skip to main content

छयासी अर्बको शिक्षा


man pd

डा. मनप्रसाद वाग्ले
आर्थिक वर्ष २०७१/७२ को ६ खर्ब १८ अर्ब राष्ट्रिय खर्चमध्ये देशको शिक्षा व्यवस्थाका लागि ८६ अर्ब रुपैयाँ विनियोजन गरिएको छ। यति ठूलो रकम पाउने एकमात्र भाग्यशाली शिक्षा मन्त्रालय नै हो। हुन त उच्च शिक्षा र उच्च माध्यमिक शिक्षाका रकमहरू पनि यसैभित्र पर्दछन् तर तिनका तालुकदार अड्डा भनेको पनि शिक्षा मन्त्रालय नै हो। बजेट सार्वजनिक हुनु करिब एक महिनाअघि भएको माध्यमिक तहको राष्ट्रिय परीक्षाको सरकारी उत्पादन र यो अजंगको आकार भएको बजेट हेर्दा कतै सरकारी उत्पादनले जनताको करबाट जोहो गरिएको यति ठूलो बजेट प्रतिव्यंग्य त गरिरहेको छैन? भन्ने भान जो कोहीलाई हुनु अस्वाभाविक देखिँदैन। बजेटको बुँदा नं. १८७ देखि १९९ सम्म गरिएको शिक्षासम्बन्धी व्यवस्थालाई हेर्ने हो भने सरकारलाई दोष दिने ठाउँ कहाँ छ त? पनि भन्न सकिएला। सबैका लागि शिक्षालाई उच्च प्राथमिकतामा राखिएको कुरा ठीक मान्न सकिएला तर यसले कक्षा ५ सम्ममात्र सम्बोधन गर्छ जबकि शिक्षा विभागको फ्लेस प्रतिवेदनले धेरै थोरै (४ प्रतिशतभन्दा कम) बालबालिका मात्र विद्यालय जान बाँकी देखाएको अवस्थामा फेरि पनि त्यही तहलाई मात्र हेर्ने कि ज्यादै थोरै विद्यार्थी भर्ना भएका कक्षा ६ देखि माथिका तहलाई पनि प्राथमिकतामा राख्ने भन्ने प्रश्न टड्कारो रूपमा देखापर्छ। अर्कोतर्फ भर्ना गरिएका विद्यार्थीको गुणस्तर, सिकाइ र उपलब्धिमा पटक्कै ध्यान नगएको वर्तमान अवस्थामा प्राथमिक तहका लागिमात्र भनी
छुट्याइएको झन्डै २९ अर्ब रुपैयाँ फेरि पनि बालुवामा पानीमात्र हुनेमा शंका छैन। निम्नमाध्यमिक र माध्यमिकका लागि झन्डै साढे १५ अर्बको लगानी देखिन्छ। उच्च शिक्षामा भने जम्मा साढे ६ अर्बमात्र छुट्याइएको छ। करिब २ अर्ब ३० करोड बजेट पाएको उच्च माध्यमिक शिक्षाका संस्थाहरू सबैजसो निजी व्यवस्थापनमै सञ्चालन भएका कारण परिषद््को अधिकांश रकम आन्तरिक प्रशास्ानमा खर्च हुने देखिन्छ।
विद्यालय शिक्षा, उच्च माध्यमिक शिक्षा र उच्च शिक्षातर्फको उपलब्धि दर ४० प्रतिशतको हाराहारीमा मात्र छ। यसको अर्थ हाम्रो शिक्षामा गरिएको लगानीको ६० प्रतिशत अर्थात् आगामी आर्थिक वर्षको झन्डै ५२ अर्ब रुपैयाँ डुब्ने निश्चित छ। गुणस्तर त कता हो कता अर्को मनन योग्य कुरा के छ भने प्राथमिक तहदेखि उच्च शिक्षासम्मकै बजेट केवल चालू खर्चको लागिमात्र
छुट्याइएको छ तर पुँजीगत खर्चमा शून्य लगानी रहेको कुरा रातो किताबबाट देख्न सकिन्छ। यसले के देखाउँछ भने यी तहमा सरकारले तलब र प्रशासनिक खर्चबाहेक अरू खर्च गर्न सक्दैन। ८६ अर्बको शिक्षा बजेटमा जम्मा १७ करोड पुँजीगत खर्च हुनुले पनि यो कुराको पुष्टि गर्न मद्दत गर्छ। हुन त अनुदानको रकम सबै नै चालू खर्चमा समावेश् भएको वर्तमान परिप्रेक्ष्य एकातिर होला, तर त्यसलाई गोलमटोल गरेर बजेट प्रस्तुत गरिनुले पनि विकासका लागि देखाउन लायक बजेट नभएको संकेत गर्छ।
सरकार शिक्षामा लगानी बढाउनभन्दा घटाउन उद्यत रहेको कुरा यस वर्षको बजेट भाषणका केही बुँदाहरूले थप स्पष्ट पारेका छन््। जस्तो कम्तीमा २०० विद्यालय गाभ्ने कुरा गरिएको छ भने अर्कोतर्फ कसैले चलाइदिए कुनै पनि विद्यालयले पाउने रकम चलाउने व्यक्ति वा संस्थालाई सुम्पनेसम्मका लज्जास्पद व्यवस्था सरकारले गरेको छ। बुँदा नं. १९० मा भनिएको छ- 'उपलब्ध पूर्वाधार र स्रोतमा नै साझेदारीमा विद्यालय सञ्चालन गरेमा सामुदायिक विद्यालयले पाएसरह सुविधा उपलब्ध गराइनेछ।' भाषामा निजी तथा सरकारी साझेदारी भनिए तापनि पेटबोलीले विद्यालय सञ्चालनमा सरकार असक्षम रहेको र पार्टी आए हस्तान्तरण गर्ने मुडमा देखिन्छ। विगतमा बुझाइएकाले बोरेटरी स्कुल र दरबार हाईस्कुलको फरकफरक प्रसंग र अवस्थाले नै यो छर्लङ्ग पारिसकेको छ। यसबाट अर्को खतरा के छ भने सरकारी विद्यालयहरू क्रमशः निजीकरण हुँदै जानेछन् र गरिब निमुखाको शिक्षाप्रतिको अधिकार धूलोमा परिणत हुनेछ। यसको सट्टा बरु चार्टर विद्यालयको अवधारणा ल्याएर सरकारी लगानीमा निजी व्यवस्थापन सुनिश्चित गर्न सकिएको भए गुणस्तरीय शिक्षाको उद्देश्य सफल पार्न मद्दत पुग्ने थियो होला। जबसम्म गुणस्तरका लागि सरकार प्रतिबद्ध देखिँदैन, तबसम्म शिक्षामा जति लगानी देखाए तापनि त्यसको कुनै अर्थ रहन्न। यस कामका लागि तल्लो तहदेखि नै ध्यान दिनु जरुरी छ। समग्रमा शिक्षा बजेटको ७० प्रतिशत तलबी प्रयोजनमा खर्च हुने देखिए तापनि विद्यालय पुग्ने रकमको करिब सबै नै तलबमात्र हो। त्यसैले यस्तो बजेटलाई शिक्षामा गरिएको लगानी भनिहाल्न सुहाउने कुरै भएन।
त्यस्तै हाल १०० वटा माध्यमिक विद्यालयमा सञ्चालन गरिएको प्राविधिक धारतर्फको शिक्षालाई २४० वटै निर्वाचन क्षेत्रमा विस्तार गर्ने उद््घोष गरिएको छ। न त ती १०० वटा विद्यालयले एक चरण पार गर्न पाएका छन्, न त तिनका सप्ठ्यारा र अप्ठ्याराहरूको अध्ययन अनुसन्धान नै भएका छन्। केका आधारमा सरकारले यत्रो ठूलो खतरा मोलिरहेछ? अर्कोतर्फ प्राविधिक शिक्षा तथा व्यावसायिक तालिम परिषद् (सीटीईभीटी) ले सञ्चालन गरेको एसएलसीपछिको ३ वर्षे डिप्लोमा र अहिले सरकारले परीक्षण गरिरहेको र सबै निर्वाचन क्षेत्रमा लागू गर्ने भनिएको एसएलसीपछिको २ वर्षे पढाइको बीच के अन्तर होला ? के यतापट्टि सरकारको ध्यान गएको छ? कि सीटीईभीटीले सञ्चालन गरेको ३ वर्षे डिप्लोमा कमजोर कार्यक्रम हो? आधारभूत सवालको ख्याल नै नगरी प्राविधिक तथा व्यावसायिक शिक्षाको सस्तो प्रचारबाजीले हामीलाई कहाँ पुर्‍याउला त? तर हेरौं त, यत्रो आँट गर्ने सरकारले प्राविधिक शिक्षामा कति रकम छुट्याएको छ त? शिक्षा बजेटभित्रको जम्मा डेढ प्रतिशत। एकातर्फ 'साधारण शिक्षालाई क्रमशः प्राविधिक र व्यावसायिक शिक्षातर्फ परिलक्षित गरिनेछ' भन्ने उद्देश्य राख्ने र अर्कोतर्फ खर्चको व्यवस्थापन देखिनुले पनि यसलाई सस्तो लोकप्रियता मान्न कर लाग्छ।
२०७०/०७१ मा ८१ अर्ब रुपैयाँ पाएको शिक्षाले यस वर्ष ८६ अर्ब पाउनु रकमका दृष्टिकोणले ठूलै देखिएको छ। हिसाबै गर्ने हो भने पनि यस वर्ष गरिएको फिल्ड भत्ता वृद्धि, स्थानीय भत्तामा भएको वृद्धि, ग्रेडमा गरिएको समायोजन र तलबमा गरिएको १० प्रतिशत वृद्धि सबै जोड्दा पोहोरको तुलनामा करिब ८ अर्बको थप लागत भार देखिन्छ। तर यस् वर्ष जम्मा ५ अर्बमात्र बढेको देखिनुले शिक्षा मन्त्रालय समस्यामा पर्ने प्रस्टै छ। फेरि कुल राष्ट्रिय बजेटको प्रतिशतका हिसाबले २०६९/७० मा १७.२, २०७०/७१ मा १५.६५ र २०७१/७२ मा जम्मा १३.९२ प्रतिशतमात्र शिक्षामा लगानी हुनुले शिक्षाप्रति सरकार गम्भीर नरहेको प्रमाणित हुन्छ। कुल गार्हस्थ्य उत्पादनमा शिक्षाको प्रतिशत पनि २०७०/७१ मा ४.५ प्रतिशत भएकोमा २०७१/७२ मा यो ४.४ प्रतिशतमा झरेको छ। एकातर्फ कुल गार्हस्थ्य उत्पादन बढ्नु र अर्कोतर्फ शिक्षाको बजेट घट्नुलाई शिक्षा विज्ञ मात्र हैन, अर्थविज्ञहरूले पनि अनौठो रूपमा लिन थालेका छन्।
सन् २०२० सम्म शिक्षाको लगानी २० प्रतिशत पुर्‍याउने अन्तर्राष्ट्रिय अभियानलाई बिर्संदै शिक्षाको लगानीमा कञ्जुस्याइँ गर्नु र सन्् २०२२ सम्म नेपाललाई 'अति कम विकसित राष्ट्रबाट स्तरोन्नति गर्ने' लक्ष्य राख्नु आफैंमा विरोधाभास देखिन्छन्। मानव स्रोत उत्पादनमा लगानी नगरी आर्थिक वृद्धिदर नहुने र आर्थिक वृद्धिदर निरन्तर ८ प्रतिशत नपुगी कम विकसित मुलुकको नाताले नेपालको स्तरोन्नति सम्भव नहुने परिप्रेक्ष्यमा शिक्षामा गरिएको लगानी कटौतीले सरकारले आफ्नो घुँडामा आफैं बञ्चरो प्रहार गरेको प्रतीत हुन्छ।

Popular posts from this blog

प्राबिधिक शिक्षा

प्राबिधिक शिक्षा देश बिकासको आधार कुनै प्रविधिसँग सम्बन्धित भएर हासिल गरिने व्यावसायिक ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । सामान्यतया शिक्षाको अर्थ ज्ञान आर्जन गर्नु वा केही सिक्नु भन्ने हो । शिक्षाले नै मानिसलाई कुनै विषयमा निष्णात वा पारङ्गत बनाउँछ । यसकारण यन्त्र, उपकरण, मेसिन, उदोगधन्दा, कलकारखाना लगायतका विभिन्न प्रविधिसँग सम्बन्धित ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । यस्तो शिक्षा वर्तमानको आवश्यकता बनेको छ । प्राविधिक शिक्षाको माध्यमबाट वर्तमान समयमा व्यक्तिले आफ्नो आर्थिक स्थिति सुदृढ बनाई राष्ट्रिय अर्थतन्त्रमा समेत योगदान गर्नसक्छ । वर्तमान समय विज्ञान र प्रविधिको समय हो । मुलुकको विकासका लागि भौतिक तथा प्राकृतिक साधन स्रोतको जति मात्रामा भूमिका रहन्छ त्यो भन्दा बढी भूमिका जनशक्ति वा मानवशक्तिको रहन्छ । देश विकासमा महत्वपूर्ण भूमिका निर्वाह गर्ने मानवीय पूँजी निर्माणका लागि प्राविधिक शिक्षा अपरिहार्य छ । प्राविधिक ज्ञान आर्जन गरेको व्यक्तिले मात्र प्राकृतिक साधन र स्रोतको समुचित उपयोग गरी मानवकल्याणका निमित्त योगदान दिनसक्छ । हाम्रो देश नेपाल विश्वका अन्य कतिपय मुलुकको दाँजोम

कार्यमूलक अनुसन्धान सम्बन्धि जानकारी र केही नमुनाहरु

एक्सन रिसर्च  सन् १९०३ पश्चात् कार्यमूलक अनुसन्धानको प्रयोग शैक्षिक क्षेत्रमा सुरुआत भएको हो । अधिकांश शिक्षकहरु स्वयम्मा एक्सन प्लान, एक्सन रिसर्च, प्रोजेक्ट वर्क जस्ता टर्महरुमा अलमलमा परेको वा एकै प्रकारले व्याख्या गर्ने र बुझ्ने गरेको समेत पाइएको छ ।विशेषतः शिक्षण सिकाइ प्रक्रियाको सिलसिलामा शिक्षकले फेस गर्नुपरेका समस्याहरु समाधान गर्नका लागि कार्यमूलक अनुसन्धान गर्ने र उक्त अनुसन्धानबाट शिक्षण सिकाइमा आएको सुधारसहितको प्रतिवेदन प्रस्तुति एक महत्वपूर्ण शैक्षिक पक्षमा हामी शिक्षण पेसाकर्मीहरु जुटिरहेका छौं । शैक्षिक स्तरीयतामा अभिवृद्धि सहितको कक्षाकोठाको क्रियाकलापमा सहजता र सरलता स्थापना गर्दै दैनिक शैक्षिक क्रियाकलाप समस्यामूक्त बनाउने काम नै एक्सन रिसर्चको अभिष्ट हो । यो गरेर सिक्ने विधि हो । एक्सन रिसर्च के हो ? एक्सन रिसर्चको व्यापक परिभाषा र अर्थको सहजीकरण लामो र विस्तृत विषय हो । संक्षिप्तमा त पहिचान हुनु जरुरी छ नै । खासगरी शिक्षकद्वारा गरिने सोधपुछमा आधारित अनुसन्धान र अभ्यासबाट परीक्षण हुँदै नयाँ प्रयोगको कार्यान्वयन, तुलनात्मक नतिजा विश्लेषण माध्यमबाट शिक्ष

गणितमा अधिकांश विद्यार्थीहरु असफल हुनुका कारण र समाधानका उपायहरु

भूमिराज शर्मा गणितमा अधिकांश विद्यार्थीहरु असफल हुनुका कारण र समाधानका उपायहरु                               गणित अंकहरुको विज्ञान हो । वर्तमान परिवेशमा गणित केवल अंकहरुको विज्ञान मात्र होइन यो त मानव जीवन हो । जीवनको हरेक पलसँग गणित जोडिएको छ । हरेक विषयको विषयगत ज्ञान गणितको अध्ययन विना पूरा हुदैन । त्यसैले भनिन्छ गणित शिक्षाको मूल जरा हो । गणितीय ज्ञान विना कुनै पनि ज्ञान संभव छैन । मानव जीवनको मेरुदण्ड जस्तै शिक्षाको मेरुदण्ड गणित नै हो । गणितको विकास नभैकन विज्ञान र प्रविधिको विकास हुदैन, विज्ञान र प्रविधिको विकास बिना राष्ट्रको विकास सम्भव हुँदैन ।            मानवीय क्रियाकलापको अन्र्तनिहित शक्ति गणितमा नै निहित छ । विश्वका हरेक पक्षहरुमा गणितको अध्ययन र उपस्थिति जरुरी छ । विद्यार्थीहरुको बुद्घिमत्ताको परीक्षण पनि गणितीय साधनकै प्रयोगले गर्न सकिन्छ । कुनै विद्यार्थी गणितमा कमजोर छ भने उसले हरेक विषयमा आफूलाई कमजोर महसुस गरी आत्मविश्वास विहीन बन्छ तर गणितमा अब्बल विद्यार्थी आफूलाई हरेक विषयमा अब्बल रहेको प्रमाणित गर्न सक्छ र आफूलाई आत्मविश्वासले भर्न सक्छ । तसर्थ मानव