Skip to main content

शिक्षाले नै हटाउँछ बालविवाह


durga ghimire

दुर्गा घिमिरे
बालविवाह मानवअधिकार विरोधी कार्य हो, जो अझै पनि हाम्रो समाजमा विद्यमान छ । नेपालको कानुनअनुसार अभिभावकको मञ्जुरीविना २० वर्ष नपुगी गरेको विवाहलाई बालविवाह भनिन्छ । जसलाई कानुनले निषेध पनि गरेको छ । बालविवाह गरेमा कानुनमा ३ वर्षसम्मको कैद र १० हजार सम्मको सजायको व्यवस्था पनि छ । यसैगरी विवाहको अवसरमा काम गर्ने पुरोहित, लमी र जन्तीले पनि सजाय पाउने व्यवस्था छ । यो कानुनी व्यवस्थामा पनि पुनरावलोकन हुनपर्ने आवश्यकता छ ।
युनिसेफले गरेको एउटा अनुसन्धानअनुसार दक्षण्िा एसियामा अझै पनि ४८ प्रतिशत बालबालिकाहरूको विवाह विवाहको कानुनी उमेर नपुग्दै हुने गरेको छ । यसैगरी अपि|mकामा पनि ४२ प्रतिशत विवाह १८ वर्ष नपुग्दै हुने गरेको पाइएको छ । यसरी प्रतिवर्ष विश्वमा एक लाखजति केटाकेटीहरू बालविवाहको सिकार हुने गरेका छन् ।
बालविवाह रोक्न धेरै देशका सरकारहरूले प्रतिबद्धता जनाइसके तापनि धेरैजसो दक्षण्िा एसियाका देशहरूले अझै पनि बालविवाहको प्रचलन रोक्नसकेका छैनन्, जसको निम्ति धेरैजनाको सक्रिय सहयोग र समन्वय आवश्यक छ । नेपालमा पनि बालविवाहको नियन्त्रणका लागि प्रयास नभएको होइन, तर पनि तराईका केही जिल्लामा बालविवाहको समस्या अझै ६०-७० प्रतिशतसम्म भएको अनुमान गर्न सकिन्छ । रूपन्देहीको पकलिहवा गाविसलाई यही नोभेम्बर ९ मा बालविवाह मुक्तक्षेत्र घोषणा गर्ने प्रतिबद्धता गरिएको छ । रूपन्देही र नवलपरासीका विभिन्न गाविसमा किशोरीहरूका लागि १०० भन्दा पनि बढी सम्वाद केन्द्रहरू छन्, जहाँ दलित तथा सिमान्तकृत बालिकाहरूले जीवन उपयोगी शिक्षाहरू लिएर आफ्नोमात्र होइन, समाजकै रूपान्तरणका लागि कार्य गरिरहेका छन् ।
बालविवाहबाट किशोरीहरूका जीवनमा पर्ने नकारात्मक प्रभावहरू थाहा हँुदाहुँदै पनि केटाकेटीहरूको सानै उमेरमा विवाह गर्न बाबुआमाहरू उत्प्रेरित हुने गर्छन् । यसको सबैभन्दा ठूलो कारण हो, समाजमा चल्दै आएको प्रचलन, परम्परा र मनोवृत्ति जसले बाबुआमाको मनमा गहिरो छाप पारेको हुन्छ, जसलाई हटाउन पनि मुस्किल हुन्छ । तर किशोरीहरू स्वयम् नै आज परिवर्तनका सम्वाहक बनेका छन् । पकलिहवा गाविसका संस्कार सम्वाद केन्द्रकी १६ वषर्ीया पि्रयन्का हरिजनले सम्वाद केन्द्रका किशोरी र एनिमेटरको सहयोगले बाबुआमालाई बालविवाहको असरबारे सचेत गराई आफूलाई बालविवाह हुनबाट बचाइन् । उनले भनिन्, मैले आफूलाई बालविवाह हुनबाट बचाएँ, तर मजस्तै कैयौं बालबालिकालाई यो समस्याबाट बचाउन म प्रण गर्छु । म अब आफूलाई पढाइमा मात्र केन्दि्रत गर्छु । शिक्षा र सीप सिकेपछि मात्र २२ वर्ष पुगेपछि विवाह गर्छु । अहिले पि्रयन्काजस्तै धेरै किशोरीहरू बालविवाह विरुद्ध आवाज उठाइरहेका छन् ।
बालविवाहको दुष्प्रभावबारे ती किशोरीहरूजस्तै अब सबैले खुल्ला छलफल र बहस चलाउनुपर्ने आवश्यकता छ । बालविवाहकै कारण धेरै किशोरीहरू शिक्षाको उज्यालो घामबाट बञ्चित छन्, जुन उनीहरूको मौलिक अधिकारको हनन पनि हो । बालविवाहकै कारण कैयौं किशोरीहरूले बच्चा पाउने उमेर नभइकनै गर्भवती हुन बाध्य हुुनुपरेको छ र अकालमै उनीहरूले मृत्युवरण गर्न बाध्य हुनुपरेको छ । उमेर नपुगी बच्चा जन्माउँदा बच्चा पनि अपरिपक्व हुने र आमा र बच्चाको स्वास्थ नराम्रो हुने गर्छ ।
समाजमा प्रचलित बालविवाहलाई रोक्न विशेषगरी बालिकाहरूका लागि हाइस्कुलसम्मको शिक्षा अनिवार्य र निशुल्क हुनुपर्छ । अनिवार्य शिक्षा भएपछि बाबुआमाहरूले बाध्य भएर छोराछोरीहरूलाई स्कुल पठाउनुपर्ने हुन्छ । बालविवाह बढी हुने दलित र अत्यधिक सामाजिक र आर्थिक रूपमा पछाडि पारिएका समुदायहरूलाई विशेष प्राथमिकता दिनुपर्छ । स्कुलहरूको शैक्षकि सामग्रीहरूमा पनि बालविवाहका नकारात्मक प्रभावबारे जानकारी गराउनु जरुरी छ । स्कुलमा बालिकाहरूको संख्या बढाउनुका साथै उनीहरूलाई बीचैमा स्कुल छोड्ने प्रवृत्तिमा रोक लगाउनेतर्फ पनि गम्भीर ध्यान पुर्‍याउनु आवश्यक छ । कति समुदायमा अझै छोरीको शिक्षामा लगानी गर्नु अनुत्पादक भन्ने धारणा विद्यमान छ, जसलाई हटाउनु त्यतिकै जरुरी पनि छ । धेरै अनुसन्धानले के देखाएको छ भने बालविवाहलाई रोक्ने सबैभन्दा प्रमुख उपाय शिक्षा नै हो । यसैगरी सञ्चारमाध्यमको पनि बढीभन्दा बढी प्रयोग गरी बालविवाह र यसको नकारात्मक प्रभावबारे जागरण गर्नुपर्ने आवश्यकता छ ।

Popular posts from this blog

प्राबिधिक शिक्षा

प्राबिधिक शिक्षा देश बिकासको आधार कुनै प्रविधिसँग सम्बन्धित भएर हासिल गरिने व्यावसायिक ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । सामान्यतया शिक्षाको अर्थ ज्ञान आर्जन गर्नु वा केही सिक्नु भन्ने हो । शिक्षाले नै मानिसलाई कुनै विषयमा निष्णात वा पारङ्गत बनाउँछ । यसकारण यन्त्र, उपकरण, मेसिन, उदोगधन्दा, कलकारखाना लगायतका विभिन्न प्रविधिसँग सम्बन्धित ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । यस्तो शिक्षा वर्तमानको आवश्यकता बनेको छ । प्राविधिक शिक्षाको माध्यमबाट वर्तमान समयमा व्यक्तिले आफ्नो आर्थिक स्थिति सुदृढ बनाई राष्ट्रिय अर्थतन्त्रमा समेत योगदान गर्नसक्छ । वर्तमान समय विज्ञान र प्रविधिको समय हो । मुलुकको विकासका लागि भौतिक तथा प्राकृतिक साधन स्रोतको जति मात्रामा भूमिका रहन्छ त्यो भन्दा बढी भूमिका जनशक्ति वा मानवशक्तिको रहन्छ । देश विकासमा महत्वपूर्ण भूमिका निर्वाह गर्ने मानवीय पूँजी निर्माणका लागि प्राविधिक शिक्षा अपरिहार्य छ । प्राविधिक ज्ञान आर्जन गरेको व्यक्तिले मात्र प्राकृतिक साधन र स्रोतको समुचित उपयोग गरी मानवकल्याणका निमित्त योगदान दिनसक्छ । हाम्रो देश नेपाल विश्वका अन्य कतिपय मुलुकको दाँजोम

कार्यमूलक अनुसन्धान सम्बन्धि जानकारी र केही नमुनाहरु

एक्सन रिसर्च  सन् १९०३ पश्चात् कार्यमूलक अनुसन्धानको प्रयोग शैक्षिक क्षेत्रमा सुरुआत भएको हो । अधिकांश शिक्षकहरु स्वयम्मा एक्सन प्लान, एक्सन रिसर्च, प्रोजेक्ट वर्क जस्ता टर्महरुमा अलमलमा परेको वा एकै प्रकारले व्याख्या गर्ने र बुझ्ने गरेको समेत पाइएको छ ।विशेषतः शिक्षण सिकाइ प्रक्रियाको सिलसिलामा शिक्षकले फेस गर्नुपरेका समस्याहरु समाधान गर्नका लागि कार्यमूलक अनुसन्धान गर्ने र उक्त अनुसन्धानबाट शिक्षण सिकाइमा आएको सुधारसहितको प्रतिवेदन प्रस्तुति एक महत्वपूर्ण शैक्षिक पक्षमा हामी शिक्षण पेसाकर्मीहरु जुटिरहेका छौं । शैक्षिक स्तरीयतामा अभिवृद्धि सहितको कक्षाकोठाको क्रियाकलापमा सहजता र सरलता स्थापना गर्दै दैनिक शैक्षिक क्रियाकलाप समस्यामूक्त बनाउने काम नै एक्सन रिसर्चको अभिष्ट हो । यो गरेर सिक्ने विधि हो । एक्सन रिसर्च के हो ? एक्सन रिसर्चको व्यापक परिभाषा र अर्थको सहजीकरण लामो र विस्तृत विषय हो । संक्षिप्तमा त पहिचान हुनु जरुरी छ नै । खासगरी शिक्षकद्वारा गरिने सोधपुछमा आधारित अनुसन्धान र अभ्यासबाट परीक्षण हुँदै नयाँ प्रयोगको कार्यान्वयन, तुलनात्मक नतिजा विश्लेषण माध्यमबाट शिक्ष

गणितमा अधिकांश विद्यार्थीहरु असफल हुनुका कारण र समाधानका उपायहरु

भूमिराज शर्मा गणितमा अधिकांश विद्यार्थीहरु असफल हुनुका कारण र समाधानका उपायहरु                               गणित अंकहरुको विज्ञान हो । वर्तमान परिवेशमा गणित केवल अंकहरुको विज्ञान मात्र होइन यो त मानव जीवन हो । जीवनको हरेक पलसँग गणित जोडिएको छ । हरेक विषयको विषयगत ज्ञान गणितको अध्ययन विना पूरा हुदैन । त्यसैले भनिन्छ गणित शिक्षाको मूल जरा हो । गणितीय ज्ञान विना कुनै पनि ज्ञान संभव छैन । मानव जीवनको मेरुदण्ड जस्तै शिक्षाको मेरुदण्ड गणित नै हो । गणितको विकास नभैकन विज्ञान र प्रविधिको विकास हुदैन, विज्ञान र प्रविधिको विकास बिना राष्ट्रको विकास सम्भव हुँदैन ।            मानवीय क्रियाकलापको अन्र्तनिहित शक्ति गणितमा नै निहित छ । विश्वका हरेक पक्षहरुमा गणितको अध्ययन र उपस्थिति जरुरी छ । विद्यार्थीहरुको बुद्घिमत्ताको परीक्षण पनि गणितीय साधनकै प्रयोगले गर्न सकिन्छ । कुनै विद्यार्थी गणितमा कमजोर छ भने उसले हरेक विषयमा आफूलाई कमजोर महसुस गरी आत्मविश्वास विहीन बन्छ तर गणितमा अब्बल विद्यार्थी आफूलाई हरेक विषयमा अब्बल रहेको प्रमाणित गर्न सक्छ र आफूलाई आत्मविश्वासले भर्न सक्छ । तसर्थ मानव