Skip to main content

हाम्रो शिक्षा : गोरुलाई नून खुवाउने पाराको

खगेन्द्र संग्रौला / म बाबु या अभिभावक हुँ । मेरा छोरी र छोरा छन् । म शिक्षक हुँ अथवा शिक्षक थिएँ । अहिले शरच्चन्द्र जीले लेख्नु भएको 'हामी आमाबाबु' पुस्तक र यस्ता पुस्तकहरुको ऐनामा म कस्तो बाबु थिएँ भनेर हेर्दा या शिक्षकको रुपमा विद्यार्थीहरुसंग कस्तो ब्यवहार गरे भनेर हेर्दा म आफूंलाई धेरै लायक पाउँदिन । धेरै नालायकहरु मध्ये म अलिकति लायक थिएँ हुँला तर, म खासै लायक थिईन ।
बाबुको रुपमा आफ्नो भूमिका बारे म एउटा दृष्टान्त प्रस्तुत गर्छु । मेरो छोरोको सानै देखि त्यसको स्वभाव रुचि अरु बालबालिकाको भन्दा फरक थियो । त्यो लेफ्ट हेण्डेड थियो अथवा त्यो लेखनमा वामपन्थि । म चाँही शिक्षक भएको हुनाले बायोलोजिकल्लि कोही लेफ्ट हेण्डेड किन हुन्छन् मलाई थाह थियो । मेरी श्रीमतीले उसको देब्रे हातको लेखन प्रति ठूलो आपत्ति जनाईन् । मेरो श्रीमती र मेरो विचमा ठूलो विवाद भयो । दोश्रो मेरो छोरो मितभाषि वा अल्पभाषि थियो, अत्यन्त कम बोल्ने, पढाईमा पटक्कै ध्यान नदिने । परीक्षामा संधै राम्रो गर्ने । मेरो श्रीमतीको पनि मेरो पनि संधै चिन्ता के थियो भने – यो लठ्ठक हुन्छ र यसले गरीखाँदैन । यो आमाबाबुको लागि पनि बोझ हुन्छ समाजको लागि पनि बोझ हुन्छ । तर, जब परीक्षाको परिणाम आउँथ्यो, त्यसले सँधै चमत्कार गथ्र्यो ।
मेरो छोराको त्यो विशिष्ठ किसिमको चरित्र, स्वाभावको निजत्वलाई मैले बुझिन । म त शिक्षक थिएँ । मैले त शिक्षाका सिद्धान्तहरु, शास्त्रहरु पनि धेर थोर पढेको थिएँ । माक्सिजम र क्रिटिकल क्रियटिभ साईन्स पनि पढेको थिएँ । तर मैले आफ्नै छोरासंग बाबुको नाताले, परिवार भित्रको अभिभावक, गुरुको नाताले पनि खासै गतिलो ब्यवहार गरिन ।
शिक्षकको रुपमा कुरा गर्छु, मैले जुन बेला  पढें र पढाएँ त्यो बेला पञ्चायत थियो । राजाको शासन थियो । राजाको शासन भनेको त हुकुमी शासन हो । सत्तामा हुकुमी शासन हुन्छ । समग्र समाज र परिवारमा त्यसको छाप पर्छ । म चाँही अलिकति शिक्षाको सिद्धान्त पढेको हुनाले केटाकेटीसंग सकेसम्म समान आधारमा विनम्र भएर ब्यवहार गर्ने प्रयत्न गर्थें । केही शिक्षकहरु बेसरी पिट्थे पिट्नै पर्छ भन्ने सिद्धान्त थियो । पछि समस्या के भयो भने, मेरो कारणले अरु पिट्ने गुरुहरु, हप्काउने गुरुहरु कडा गुरुहरुलाई बडा कठिन भयो । म माथि प्रश्न गरियो कि त पिट्नु पर्यो कि त जागिर छोड्नु पर्यो । मैले के गरें होला त्यसको जवाफ म अहिले दिन्न ।
हामी सबैको अनुभव के हो भने, बाल्यकालमा तपाईलाई धेरै सानो देखि हाउगुजी देखाईन्छ । भूत, प्रेत, डंकिनि, बोक्सि, बन झाँक्रि, बाघ भालु ईत्यादि । केटाकेटीहरुले जव केही कुरा माग्छन्, जव आमाबाबुलाई असजिलो अनुभव हुन्छ कचकच गर्छन्, छुकछुके वा चञ्चल हुन्छन् उसलाई हाउगुजी देखाईन्छ । परिवारमा हाउगुजी हुन्छ, राज्यमा राजा हाउगुजी हुन्छ । र सारा समाज भरी हाम्रो सबै चिन्तनमा, संस्कारमा, शिक्षामा त्यसको प्रतिविम्बन सर्बत्र देखिन्छ ।
धेरै समय वितेको छ, सत्ताका धेरै स्वरुपहरु फेरिएका छन् । समाजमा बौद्धिक विमर्श पनि धेरै नै भएको छ । आधारभूत रुपमा अहिले पनि हाम्रो परिवार भित्रको अनौपचारिक शिक्षाको परिपाठि, विद्यालय भित्रको औपचारिक शिक्षाको परिपाठि र राजनीतिक दल भित्रको शिक्षाको परिपाठिमा खास्सै फरक छैन । जो बलियो छ, कमजोरलाई त्यसले हेप्छ । जो ठूलो छ, त्यसले तलको लाई अरन खटन गर्छ । जो बरिष्ठ छ, त्यसले कनिष्ठलाई मान्छे नै गन्दैन । अड्डा अदालतमा, विद्यार्थीमा, विद्यालयमा, आमसमाजमा, यो नेपाली समाजको चिन्तनको आम प्रबृत्ति हो ।  
यो पुस्तक 'हामी आमाबाबु' शरच्चन्द्र जीले राम्रो लेख्नु भा छ । म एउटा कविता संग्रहको विमोचन गर्न हिजो चितवनमा थिएँ । बाटोमै पढ्छु भनेर पुस्तक बोकेर गएको थिएँ । मेरा केही ५–६ जना साथीहरुले त्यसका केही अँशहरु पढ्नु भो, उहाँहरुले के बचन दिनु भा छ भने, नारानघाटमा यो पुस्तक आउने वित्तिकै एक थान त म किन्छु । त्यो सुनेर मलाई खुसी लाग्यो, त्यतिले मात्रै मलाई के लाग्यो भने शरदचन्द्रजीको यो प्रयत्न सार्थक हुँदै छ ।

यो पुस्तक मूल ग्रन्थको हुबहु अनुवाद हैन । यसको स्थानीकरण वा अनुकुलन भन्न सकिन्छ । ती सन्दर्भहरु जो हाम्रो लागि प्रासंगिक छैनन् तीनलाई छोडिएको छ । जे कुरा प्रासंगिक छन् त्यसलाई पनि स्थानिक सन्दर्भमा, स्थानिक भाषामा र स्थानिक दृष्ठान्त्ले प्रस्तुत गरिएको छ । त्यसैले यो स्थानीकृत र अनुकुलित पुस्तक हो । त्यसो गर्दा खेरी पुस्तकलाई एकदमै मौलिक, सान्र्दभिक र उपयोगि बनाईएको छ ।
हामी सबैलाई थाह छ, बाल्यकालमा दुई थरी केटाकेटीहरु हुन्छन्, एउटा ज्ञानी हुन्छ एउटा छुच्चो । आमाबाबुले भनेको जसले खुरुखुरु मान्छ, जसले प्रश्न गर्दैन, जसले शन्देह गर्दैन, जसले विमती जनाउँदैन, जसले कचकच गर्दैन वा विद्रोह गर्दैन त्यो ज्ञानी हुन्छ । जो चञ्चल हुन्छ, जसले नयाँ कुरा सिक्ने प्रयोग प्रति रुचि देखाउँछ, आमाबाबुले भनेका कुरामा जसले शन्देह गर्छ, अवज्ञा गर्छ, त्यो छुचो, काम नलाग्ने उपध्य्राह हुन्छ ।
विद्यालय भित्रको कुरा पनि त्यहि हो । विद्यार्थीले आफ्नो शिक्षकलाई प्रश्न सोध्यो भने, प्रश्न सोध्ने विद्यार्थीलाई प्राय प्रीय मानिदैंन । अपवाद जन्य शिक्षकहरु बाहेक, सबै सरदर शिक्षकहरुले विद्यार्थीबाट चाहने वफादारी नै हो । जसरी राजाले प्रजाको वफादारी चाहन्छ, राजनीतिको नेताले कार्यकर्ता र जनताको वफादारी चाहन्छ । वास्तबमा यो परिवार भित्रको समाजको, शक्ति पिठहरुको राजनीतिक दलहरुको यो दासताको शिक्षा हो ।
बालक चुलबुले हुन्छ, जिज्ञासु हुन्छ, त्यो प्रयोगशिल हुन्छ । बामे सर्नु भन्दा अगाडी पनि बालकले हात खुट्टा चलाई रहन्छ । त्यसले मुक्ति खोजेको हो । स्थिर अवस्थाबाट त्यो गतिमा जान चाहन्छ । बामे सर्छ, त्यसमा धेरै ठूलो जोखिम हुन्छ । नाक ठोकिन्छ, कुहिनामा चोट लाग्न सक्छ । कतै लड्न पनि सक्छ । बालकले जोखिम उठाउँछ । किन भने त्यो स्थिर अवस्थाबाट गतिमा जान चाहन्छ, त्यसले आफूलाई विस्तार गर्न खोज्छ । उभिन्छ र टुकुटुकु हिड्छ । अनेकौं पटक लड्छ । जोखिम उठाउँछ, यो जम्मै प्रयत्न के हो भने, उ स्वाबलम्बि बन्न चाहन्छ । आफ्नो प्रयत्नबाट उसले आफ्नो शरीरमा पखेंटा पलाउन खोज्छ । सिमित ठाउँबाट त्यो विस्तृत ठाउँमा जान चाहन्छ, त्यो उड्न चाहन्छ । तर, हाम्रो परिवार भित्रको शिक्षाले, ब्यवहारले, विद्यालय भित्रको शिक्षा र ब्यवहारले यी सबै कुरालाई प्राय कुण्ठितनै गरिरहन्छ । यसो गर, उसो नगर, यसो भन, उसो नभन, यहाँ सम्म जाउ त्यहाँ सम्म नजाउ, पलपलमा उसको अगाडि बञ्देजहरु थुपरिन्छन् । सिमाहरु थुपरिन्छन् ।
वास्तबमा मानव सभ्यताको ईतिहासमा मानिस आफ्नै पुर्वजहरुले निर्माण गरेका जे जति बन्देजहरु थिए तिनलाई भत्काउँदै आएको हो । संस्कृतिले बन्देजहरुको निर्माण गर्छ । संस्कृति कृतिम कुरा हो, त्यसले बन्देजहरु बनाउँछ । जिवनको निम्ति ती बन्देजहरु अनूकूल हुँदैनन् मान्छेले त्यसलाई भत्काउँछ । त्यो भत्काउने सबै भन्दा बागि भनेको बालक नै हो । तर, हामीकहाँ सामन्तबाद चिन्तनमा, संस्कारमा, ब्यवहारमा अझै पनि बलियो छ । राजनीतिमा धेरै ठूलो आदर्शका कुराहरु गर्दा गर्दै पनि सारमा अझै पनि नेपाली समाज सामन्तबादमा छ । परिवारको अनौपचारिक शिक्षामा र विद्यालयको औपचारिक शिक्षामा त्यो कुरा अझै पनि हावि छ । 
यो पुस्तकले मार्ग दर्शन गरेको छ । यहाँ स – साना सम्बादहरु छन् । आमाबा र छोराछोरीको बिचमा, शिक्षक र विद्यार्थीको बिचमा स – साना सम्बादहरु छन्, ती सम्बादमा केटाकेटीसंग कसरी ब्यवहार गरिन्छ भन्ने दृष्टान्तहरु छन् । प्रेम पूर्वक ब्यवहार गर्ने, आग्रह पूर्वक ब्यवहार गर्ने, अथवा धृष्ट भाषामा, रुष्ट भाषामा बालकलाई चिढचिढाहट उत्पन्न हुने गरी अरन खटन गर्ने कुराहरु छन् । यी सबै कुरा गरेपछि पुस्तकमा सूत्र बचन राखिएको छ, माथिको मध्ये कुन चाँही ठिक होला ? जवाफ त त्यहि हो । किन भने शिक्षा भनेको समाज शास्त्र हो समाज शास्त्रको गणितीय जवाफ हुँदैन । यो भावनात्मक कुरा हो । यो पुस्तक कुनै औपचारिक समाजशास्त्रीय शोधको लेखन हैन । समाजशास्त्रीय शोधमा समस्याको पहिचान गरिसके पछि, त्यसको ब्याख्या गरिसकेपछि केही सिफारिसहरु हुन्छन् । यस्तो क्रियटिभ राईटिङ्ले सिफारिस गर्दैन । त्यसले समस्याको अबलोकन गर्छ, समस्या उत्खनन् गर्छ, समस्याको चरित्रको चित्रण गर्छ । त्यसपछि आफ्नो केही मन्तब्य राख्छ । त्यो नै पर्याप्त हो । 
शिक्षा के होला ? परिवारको पनि विद्यालयको पनि ? शिक्षा आनन्द हो की यातना ? शिक्षा हस्तक्षेप हो की प्रोत्साहन ? शिक्षा बालबालिकालाई अथवा विद्यार्थीलाई सिमाको पिञ्जराको कैदी बनाउने हो की पिञ्जराहरुलाई भत्काउँदै अगाडि विस्तारित हुनको निम्ति बाटो दिने हो ? शिक्षाको सार त्यहि हो ।

अहिले सम्मको हाम्रो शिक्षाको सार विल्कुलै प्रतिकूल छ । यो पुस्तकले ती प्रतिकूलताहरु के हुन् ? प्रष्ट पारेको छ । यसमा मलाई सब भन्दा रोचक लागेको कुरा के भने, केटाकेटीहरुलाई त्यहि कुरा भन्ने २ वटा तरिका हुन्छन् । नरम भाषामा प्रेम पूर्वक, बच्चाको मनमा ठेस नलाग्ने गरी त्यहि कुरा भनियो भने उसले ग्रहण गर्छ । त्यहि कुरा खरो भाषामा, रुष्ट भाषामा भन्नु भो भने, उसलाई चिढचिढाहट उत्पन्न हुन्छ । किन भने बालक आफैं एउटा स्वत्व हो आफैं अस्तित्व हो । तर ब्यवहार कसरी गरिन्छ भने, केटाकेटी भनेका बस्तुहरु हुन्, विद्यार्थी भनेका बस्तुहरु हुन्, त्यो बस्तुमा कुनै सम्बेदना हुँदैन । तिनीहरुसँग जसरी ब्यवहार गरेपनि हुन्छ । तर वयस्कहरु जस्तै, केटाकेटीहरु सम्बेदनशिल हुन्छन् । तीनमा स्वाभिमानको चेत हुन्छ, यद्यपी उसले त्यो अभिब्यक्त गर्न जान्दैन । अथवा अभिब्यक्त गर्ने उसको तरिका र शैली फरक हुन्छ । तपाईले पे्रम पूर्वक हेर्नु भो अथवा अर्को ढंगले, तपाईले प्रेम पूर्वक ब्यवहार गरिरहनु भएके छ अथवा अर्को ढंगले बालकले बुझ्छ । ईसारा बुझ्छ, संकेत बुझ्छ, हाउभाउ सबै कुरा बुझ्छ, खाली बयस्कहरुले जस्तो उसले मुखले भन्न नसक्ने मात्रै हो ।
लामो समय पढाए पछि मैले आफ्नो अध्यापनको बारेमा, त्यसको निचोडको बारेमा मैले केही सस्मरण लेखें । वास्तबमा हाम्रो शिक्षा गोरुलाई नून खुवाउने टाईपको छ । अचेल के गरिन्छ थाह छैन, म जव सम्म गाउँमा थिएँ, गोरुलाई स्वस्थ्य र दह्रो बनाउनको निम्ति, मुख च्यातेर नून कोचिन्थ्यो । खुट्टा बाँधिन्थ्यो, एउटा बलियो तिघ्रेले सिंङ समात्थ्यो, अर्को बलिष्ठले मुख च्यात्थ्यो, अर्कोले मुठिमा भएको नून मुख भित्र कोचिदिन्थ्यो । हाम्रो शिक्षाको चरित्र ठ्याक्कै त्यस्तै हो । शिक्षा भनेको बाहिरबाट भित्र ईम्पोज गर्ने कुरा हैन । बालक भित्रका जति प्रचुर सम्भावना छन्, त्यसको कल्पनाशिलतालाई जगाउने हो, त्यसको सृजनशिलतालाई जगाउने हो, त्यसमा आलोचनात्मक प्रबृत्ति भर्ने हो, त्यसको विकास गर्ने हो । बालकलाई भविष्यमा स्वाभिमानी, कल्पनाशिल, आलोचनाशिल, स्वतन्त्र ब्यक्ति बन्नको निम्ति पृष्ठभूमिको निर्माण गर्ने हो । यो पुस्तकले भन्न खोजेको त्यतिनै कुरा हो । मलाई यो पुस्तक मन पर्यो ।
यहाँ तपाई अभिभावक त सबै नै हुनुहुन्छ, सबैको विहा भएकै होला, जसको विहा भएको छैन निकट भविष्यमा तिनको पनि होला । तपाई जोजो शिक्षक हुनुहुन्छ म के निवेदन गर्छु भने तपाईको विद्यालयमा पढ्ने विद्यार्थीको प्रत्येक अभिभावकलाई एउटा पुस्तक तपाईले बेचिदिनु भो भने, धेरैको कल्याण हुन्छ । अभिभावकको कल्याण हुन्छ बालबालिकाको कल्याण हुन्छ, कालान्तरमा यो समाजको पनि कल्याण हुन्छ । मैले यो प्रकाशकको ब्यापार बढोस् भनेर, वस्तीसरलाई दुई चार रुपैंया ज्याला आओस् भनेर भनिराखेको हैन । पुस्तक धेरै राम्रो भएको हुनाले मैले यो कुरा भनेको हो । यसमा ठूलो दर्शनको कुरा छैन, शास्त्रको कुरा छैन, कुनै जटिलता छैन तर यसले सबै कुरा भनेको छ ।
सभ्यतामा निर्माण भएका जटिल विज्ञान र शास्त्रहरु छन्, जीवनको ससाना अनुभवहरुको योगबाट बनेका छन् । त्यस अर्थमा यो पुस्तक जग हो – परिवार भित्रको शिक्षाको, विद्यालय भित्रको शिक्षाको जग हो । यो मूलत अभिभावक प्रति सर्मपित भनिएको छ, तर यो अरुहरु प्रति पनि सर्मपित हुन सक्छ । मलाई त के लाग्छ भने, राजनीतिक दलका नेताहरुले यो पढेमा तिनको बुद्धिमा सुधार हुन्थ्यो ।
यसमा परिवारको कुरा मात्रै गरिएको छ । आफूलाई लोकतान्त्रिक पार्टी भन्ने, जनवादी पार्टी भन्ने के हुन्छ ? त्यहाँ पनि हुकुम शाही नै चल्छ । माथिकोले आदेश दिन्छ तलकोले आदेश हात थाप्छ । तलकोले आँखा जुधाउन खोज्यो भने, प्रश्न गर्ने प्रयत्न गर्यो भने,  खोज्यो भने, शन्देह गर्यो भने के हुन्छ ? कारवाहि हुन्छ, घोक्रेठ्याक लगाईन्छ । प्रमोसनको सम्भावना भए प्रमोसन हुँदैन, डिमोसन हुन्छ । त्यसैले यो अभिभावक प्रति मूलत लक्षित सत्य कुरा हो । शिक्षकको निम्ति यो त्यत्तिकै प्रासंगिक छ । शक्तिपिठको गुरुज्यूहरुका निम्ति त्यत्तिकै प्रासंगिक छ । राजनीतिक दलका नेताहरुका लागि पनि प्रासंगिक छ । शरच्चन्द्र वस्ती जी जो मेरो गुरु हुनुहुन्छ, उहाँले सत्कर्म गर्नु भएको छ, त्यसको निम्ति म उहाँलाई अभिवादन गर्छु । धन्यवाद ।

Popular posts from this blog

कार्यमूलक अनुसन्धान सम्बन्धि जानकारी र केही नमुनाहरु

एक्सन रिसर्च  सन् १९०३ पश्चात् कार्यमूलक अनुसन्धानको प्रयोग शैक्षिक क्षेत्रमा सुरुआत भएको हो । अधिकांश शिक्षकहरु स्वयम्मा एक्सन प्लान, एक्सन रिसर्च, प्रोजेक्ट वर्क जस्ता टर्महरुमा अलमलमा परेको वा एकै प्रकारले व्याख्या गर्ने र बुझ्ने गरेको समेत पाइएको छ ।विशेषतः शिक्षण सिकाइ प्रक्रियाको सिलसिलामा शिक्षकले फेस गर्नुपरेका समस्याहरु समाधान गर्नका लागि कार्यमूलक अनुसन्धान गर्ने र उक्त अनुसन्धानबाट शिक्षण सिकाइमा आएको सुधारसहितको प्रतिवेदन प्रस्तुति एक महत्वपूर्ण शैक्षिक पक्षमा हामी शिक्षण पेसाकर्मीहरु जुटिरहेका छौं । शैक्षिक स्तरीयतामा अभिवृद्धि सहितको कक्षाकोठाको क्रियाकलापमा सहजता र सरलता स्थापना गर्दै दैनिक शैक्षिक क्रियाकलाप समस्यामूक्त बनाउने काम नै एक्सन रिसर्चको अभिष्ट हो । यो गरेर सिक्ने विधि हो । एक्सन रिसर्च के हो ? एक्सन रिसर्चको व्यापक परिभाषा र अर्थको सहजीकरण लामो र विस्तृत विषय हो । संक्षिप्तमा त पहिचान हुनु जरुरी छ नै । खासगरी शिक्षकद्वारा गरिने ...

प्राबिधिक शिक्षा

प्राबिधिक शिक्षा देश बिकासको आधार कुनै प्रविधिसँग सम्बन्धित भएर हासिल गरिने व्यावसायिक ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । सामान्यतया शिक्षाको अर्थ ज्ञान आर्जन गर...

सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही शिक्षण विधिहरू

सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही शिक्षण विधिहरू सामाजिक अध्ययनमा विशेष गरी गरेर सिक Learning By Doing पक्षलाई बढी जोड दिइएको छ । त्यसले यस विषयमा विद्यार्थी केन्द्रित शिक्षण विधिहरू प्रयोगमा ल्याउनुपर्दछ । सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही विधिहरू निम्नानुसार रहेका छन् ः अ) छलफल विधि ः दुई वा दुईभन्दा बढी व्यक्ति सहभागी भई गरिने कुराकानी तथा अन्तत्र्रिmयालाई छलफल विधि भनिन्छ । यसमा निश्चित विषयवस्तुभित्र रहेर समूहमा छलफल गराइन्छ र अन्त्यमा उक्त छलफलबाट केही उपलब्धि निकालिन्छ र सबै सामु प्रस्तुत गरिन्छ । छलफल विधि पनि विषयवस्तुको प्रकृति, विद्यार्थी सङ्ख्या, कक्षाकोठाको बनोट र आवश्यक फर्निचरको प्रकृति आदिको आधारमा फरकफरक तरिकाले गर्न सकिन्छ । प्यानेल छलफल, राउन्ड टेबल छलफल, बज छलफल आदि छलफलका तरिका हुन् । शिक्षणमा छलफलको प्रयोग गर्ने तरिका ः छलफल विधि प्रयोग ल्याउ―दा निम्नलिखित चरण अपनाउनु पर्दछ ः  समूह विभाजन  छलफल गर्ने विषयवस्तुको निर्धारण  छलफल गरिने समयको निर्धारण  समूहमा कार्य विभाजन ( टिपोट गर्ने, प्रस्तुति गर्ने आदि )  छलफलमा सहभागी ह...