Skip to main content

संघीयतामा केन्द्रको प्रमाणिकरण नभए यसैमा लडार्इँ हुन्छ : डा. कार्की



डा. विष्णु कार्की , शिक्षाविद् 
- संघीय संरचनाको अन्तिम चरणमा पुगेका छांै । संविधानको मस्यौदा छलफलको क्रममा छ । शैक्षिक विषयमा केन्द्रित भएर कुरा गर्दा शैक्षिक गुणस्तरको मुद्धा कत्तिको अहम सवाल हो ? 
संघीयतामा सबै भन्दा ठूलो चुनौती वा मुद्धा भनेकै नै शैक्षिक गुणस्तरको कुरा हो । त्यसका प्रमुख कारण के भने पूर्व मेचीदेखि पश्चिम महाकालीसम्म अथवा दक्षिण् देखि उत्तर सम्म देशभरको भौगोलिक धरातल हेर्ने हो भने आर्थिक सामाजिक र अरु बिभिन्न भौतिक संरचनाका कुराहरुले  विद्यालयहरुमा बहुत ठूलो भिन्नता पाउनुुहुन्छ । भोलि जुन राज्य सक्षम छ उसले विद्यालयहरु सशक्त बनाएर लैजान्छ । जुन राज्य सक्षम छैन जोसंग स्रोतहरु कम छन् त्यो राज्यले आफ्नो विद्यालयहरुलाई गुणस्तरीय बनाएर लान सक्दैन । त्यसले विद्यालयहरुमा गुणस्तरको सवालमा झन् ठूलो खाडल फेला पार्छौ । 
- संविधानका मस्यौदामा छलफल भईरहेको छ । मस्यौदाले यो कुरालाई कत्तिको सम्बोधन गरेको पाउनु भएको छ ?
सामान्यतय संविधानमा यस्ता कुराको ब्याख्या र पुष्ट्याइ लेखिने चलन शायदै कम हुन्छ होला । तर मैले संविधान मस्यौदा पढेँ जहाँ बहुत कन्जुस्याइ गरेर दुई शब्द लेखिएको छ । प्राथमिक र मध्यमिक तह स्थानीय तहको उच्च शिक्षा विश्वविद्यालय प्रदेशको र केन्द्रिय विश्वविद्यालय र केन्द्रिय पुस्तकालय केन्द्र सरकारको भनिएको छ ।  त्यहाँ स्पष्ट पुस्ट्याइ जरुरी देखिन्छ । भोलि यसलाई गलत ढंगले ब्याख्या गरियो भने झन् ठूलो खाल्डो हुने देखिन्छ । उदाहरणको लागि प्राथमिक र माध्यमिक तह स्थानीय तहलाई दिनु ज्यादै सकारात्मक पक्ष हो तर संगसंगै पाठ्यक्रम र प्रमाणिकरणका कुराहरु पनि आउँछन् । हामी गुणस्तरको कुरा गर्र्दै छौं अब यहाँ नेर मुद्धा के हो भने माध्यमिक तहको गुणस्तर र मापदण्ड जवसम्म केन्द्र सरकारले तय गरिदिदैंन र स्थानीय सरकारले आफ्नै ढंगले  चलाइदिए भने त्यसले भोलि गएर गुणस्तरमा बहुत ठूलो प्रभाव पर्छ । भनौंन, शिक्षकको दरबन्दी, शिक्षकको योग्यता, विद्यालय भवनहरुको न्यूनतम  मापदण्ड समेत पूरा नगरी संचालन गरि दिए भने अहिले कै प्लस टुको हालत हुन्छ । 
अहिले नै राज्यले संविधानमै  मिल्छ भने एक शब्द बोलिदिनु पर्ने छ । त्यो भनेको न्यूनतम गुणस्तर सहितको भन्ने शब्द राखिदिनु पर्छ । त्यसो हुँदा त्यो न्यूनतम गुणस्तर के हो भन्ने कुरा भोलि केन्द्र सरकारले तय गर्छ । पछि केन्द्र सरकारले न्यूनतम गुणस्तर भनेको यो यो हो र यति मापदण्ड पूरा भएकै हुनुपर्छ भनेर तय गर्छ । शिक्षक, भौतिक संरचना र पाठय सामाग्री यस्ता हुनुपर्छ भनेर केन्द्रले तय गरिदिएपछि  सम्बन्धित निकायले स्पष्ट गरेर हरेक राज्यलाई न्यूनतम मापदण्ड यो हो यो भन्दा राम्रो गर्ने हो भने पनि बाटो खुला छोडिदिनुपर्छ । यसरी गयौ भने न्यूनतम मापदण्ड पुरा गरेर अघि बढ्छ हैन भने समस्या हुन्छ । अहिलेकै अवस्था हेर्ने हो भने  अधिकाँश विद्यालयहरुमा न्यूनतम मापदण्ड समेत पूरा नभइ चलिरहेका छन् र पछि पनि यस कुराले ठूलो चुनौती ल्याउने छ  । 
- भोली संघीयतामा गएर पछि एउटा प्रदेश र अर्को प्रदेश विच उनीहरुका आआफ्ना स्थानीय भिन्नता होलान् । यस्तो अवस्थामा एउटा प्रदेशले जारी गरेको प्रमाणपत्र अर्को प्रदेशले नमान्ने, मेरो गुणस्तर यसले कायम गर्न सकेन भन्ने उदाहरण संसारका अन्य संघीय मूलकमा छन् ?  

प्रसस्तै छन् । जस्तो भारतको पनि धेरै उदाहरण आउँछ, तर म हाम्रै देश भित्रको एउटा उदाहरण दिन चाहन्छु । केही समयअघि मात्र सिटिइभिटीले दिएको प्रभाणपत्र  उच्च माध्यमिक शिक्षा परिषदले नमान्ने र परिषद्ले दिएको प्रमाणपत्र सिटिइभिटीले नमानेको अवस्था यहिँ विद्यमान छ । एउटा  संस्थाले दिएको प्रमाणपत्र अर्कोले अस्विकार गर्ने अवस्था विद्यमान छ । शिक्षा मन्त्रालयकै अन्तरगत रहेका दुईवटा संस्थाले एक अर्काको प्रमाणपत्र एक अर्कामा बाझिएको अवस्था छ । सीटिईभिटिले दिएको नर्सिङ्को प्रमाणपत्र आईओएमले नमानिदिएको अवस्था पनि छ । 
जब राज्य प्रणालीमा जान्छौ त्यस्तो अवस्थामा एक राज्यले दिएको प्रमाणपत्र अर्को राज्यले नमान्ने अवस्था त आँउछ आँउछ । यो विषय अवश्यंमाभवी हो । भारतमा प्रसस्त त्यस्ता केसहरु आएका छन् । पछि उनीहरुले एकरुपता ल्याउन केन्द्रीय रुपमा नै संस्था गठन गरेर एकरुपता र शिक्षामा समता ल्याएका हुन् । यसबाट हामीले अहिल्यै पाठ सिक्नुपर्छ । 
शैक्षिक प्रमाणिकरणको कुरा केन्द्रिय सरकार र केन्द्रिय तहबाटै हुनुपर्छ भन्ने सुझाव हो । नभए भोलि यसैमा लडाइ हुन्छ । यि शैक्षिक प्रमाणपत्र कुनै भूगोलमा मात्र सिमित भएर बस्ने विषय हैन । यी शैक्षिक प्रमाणपत्रहरु लिएर विद्यार्थीहरु अन्य मुलुकमा समेत गएर प्रयोग गर्नुपर्ने हुन्छ । यस्तो अवस्थामा विदेशमा शिक्षा लिन चाहेमा प्रान्तले दिएको प्रमाणपत्र नमान्ने अवस्था आउन सक्छ । केन्द्रिय सरकारले दिएको प्रमाणपत्र मात्र मान्ने देशहरु पनि हुन सक्छन् । यसबाट विद्यार्थीको भविष्य अन्यौलमा पर्छ । यसले गर्दा प्रमाणिकरणको मुद्धा ठूलो भएर आउँछ । यस्तै एउटा प्रान्तमा एउटा विषयलाई महत्व दिएर पढाइयो र अर्कोमा अर्को विषयलाई महत्व गरेर पढाइयो भने समकक्षता पनि आँउदैन । तपाईले त्यही आई ए विए अथवा कक्षा १० पास गर्नु भा छ तर बेग्लै पाठ्य भारमा गर्नु भा छ भने अर्को राज्यले नमान्न सक्छ । त्यसैले यी सबैलाई ब्यस्थापन गर्नको लागि शैक्षिक गुणस्तर निर्धारणका लागि केन्द्रिय निकाय गठन गर्नु पर्ने  हुन्छ । 
- अहिले अलिक बढि मागिएको भनेको हाम्रो अधिकार पाईएन वा सहभागिता भएन भन्ने ढंगले संघीयतामा आएको छ । शैक्षिक कुरामा पनि त्यहि कुरा खोजिएको देखिन्छ । भोलिको प्रणालीमा हामीले आफ्नो क्षेत्रको शिक्षाको स्तर मापन गर्न सक्षम हुन्छन् भन्ने आवाज पनि सुनिराखेको छ । अर्कोतिर केन्द्रले नगरे गुणस्तर एकनास नहुने समस्या तपाईनै औल्याइरहनु भएको छ । यसमा राज्यले कसरी समन्वय गर्ने त ? 
भारतकै कुरा गर्ने हो भने कतिपय स्तरमा शिक्षालाई विकेन्द्रिकृत गरियो र स्थनीय तहलाई जिम्मेवार बनाइयो आजका दिनमा कतिपय राज्यले शिक्षा केन्द्रिंय सरकारलाई नै फिर्ता लिन आह्वान गरेको  आजको आवस्था छ । त्यसको कारण के हो भने तिनै गुणस्तर र समरुपता गर्न नसकेको ले फिर्ता लान गुहारेको आवस्था छ । भारतको लामो इतिहास छ शिक्षाको हामीभन्दा धेरै परिपक्व छन् तर पनि उनीहरुलाई राज्य सरकारले भन्दा केन्द्र सरकारले नै फिर्ता लिइदिए गुणस्तर कायम हुने  कुरा गर्दैछन् भने  हामी त एकदम नयाँ छौ । हामीकहाँ पनि त्यो अवस्था आउँछ । यस्ता घटनाहरुबाट हामीले पाठ सिक्नै पर्छ । मेरो आग्रह के हो भने हामीले जुन हदसम्म विकेन्द्रित गर्न सक्छौं गरांै । 
तर केही अंश जस्तो राष्ट्रियताको मुद्धाको कुरा, राष्ट्रियता प्रवद्र्धन गर्ने कुरा छ । राष्ट्रियता प्रवर्धन गर्ने स्रंोत भनेकै शिक्षा हो । अहिले त्यो विषय हामी छोड्न सक्दैनौ । अहिलेको अवस्था राज्यको लागि निकै कमजोर अवस्था हो । यस्स्तो अवस्थामा केन्द्रिय सरकार सशक्त र स्पष्ट भएर जानुपर्छ । भोलि शिक्षालाई पूरै विकेन्द्रिकृत गर्ने हो भने अहिले भैरहेको गुणस्तर पनि खस्किन्छ । 
अर्को उदाहरण पनि छ । पूर्वी र पश्चिमी जर्मनी मर्ज हुँदा सिंगो अर्थतन्त्र नराम्ररी डामाडोल भएको थियो । राजनीतिक इच्छाका कारण मर्ज भएपनि अर्थतन्त्र तहस नहस भयो । हिजो जर्मनी एक हुँदा विश्वमा उसको जुन आर्थिक हैसियत थियो त्यो तहस नहस भयो । संघीयतामा जान हुँदैन भनेको होइन । संघीयतामा जानुपर्छ । शिक्षा भनेको स्थानीयकै लागि हो उनीहरुले नै निर्णय गर्न पाउनुपर्छ तर त्यसको लागि समय आउँछ ।
यसको लागि पहिला स्थानीय निकाय तयार हुनु पर्यो । स्थानीय निकायले यो बुझ्नुपर्छ कि राष्ट्रिय मापदण्ड अुनसारको शिक्षा दिनसक्ने क्षमता र बोध हुनुपर्छ । त्यसको लागि केही समय संक्रमणकालीन एक दुइ वा पाँच बर्ष खाका तय गरौ । त्यस बीचमा शिक्षालाई पुरै विकेन्द्रकरण गरौं त्यो दौरानमा शिक्षालाई स्थानीय निकायसंग सहकार्य गरौ । उनीहरुको क्षमता विकास गरौ ।  शिक्षक लगायत विद्यालयका भौतिक पूर्वाधार तयार पारौं । यो सवको लागि समय लाग्छ ।
संगसंगै यस्तो पाठ्यक्रम बनाउनुपर्छ जसले हाम्रो राष्ट्रियता र पहिचानको कुरालाई समेट्छ र स्थानीय विविधता र अवश्यकतालाई पनि समेटोस् । त्यसरी एकरुपता ल्याउनुपर्छ पाठ्यक्रममा । हामी धनी छौ हाम्रो विविधता एकदम उत्कृष्ठ छ त्यसलाई नसमेट्दा पनि हामीले धेरै गुमाउँछौ । समेट्नु अनिवार्य सर्त हो । तर समेट्ने नाममा अहिले सम्म कायम गरेको गुणस्तर पनि गुमाउने अवस्था नआओस् । समग्रमा यसबाट सबै राज्यको लागि नोक्सानी हो । यो सबैको लागि सतर्क हुनुपर्छ । मलाइ लाग्छ रातारात स्थानीयलाई दिने कुरा असम्भव लाग्छ । त्यसका लागि तयारी गरौं । समय दिऔ ।  
Source: http://edukhabar.com/

Popular posts from this blog

कार्यमूलक अनुसन्धान सम्बन्धि जानकारी र केही नमुनाहरु

एक्सन रिसर्च  सन् १९०३ पश्चात् कार्यमूलक अनुसन्धानको प्रयोग शैक्षिक क्षेत्रमा सुरुआत भएको हो । अधिकांश शिक्षकहरु स्वयम्मा एक्सन प्लान, एक्सन रिसर्च, प्रोजेक्ट वर्क जस्ता टर्महरुमा अलमलमा परेको वा एकै प्रकारले व्याख्या गर्ने र बुझ्ने गरेको समेत पाइएको छ ।विशेषतः शिक्षण सिकाइ प्रक्रियाको सिलसिलामा शिक्षकले फेस गर्नुपरेका समस्याहरु समाधान गर्नका लागि कार्यमूलक अनुसन्धान गर्ने र उक्त अनुसन्धानबाट शिक्षण सिकाइमा आएको सुधारसहितको प्रतिवेदन प्रस्तुति एक महत्वपूर्ण शैक्षिक पक्षमा हामी शिक्षण पेसाकर्मीहरु जुटिरहेका छौं । शैक्षिक स्तरीयतामा अभिवृद्धि सहितको कक्षाकोठाको क्रियाकलापमा सहजता र सरलता स्थापना गर्दै दैनिक शैक्षिक क्रियाकलाप समस्यामूक्त बनाउने काम नै एक्सन रिसर्चको अभिष्ट हो । यो गरेर सिक्ने विधि हो । एक्सन रिसर्च के हो ? एक्सन रिसर्चको व्यापक परिभाषा र अर्थको सहजीकरण लामो र विस्तृत विषय हो । संक्षिप्तमा त पहिचान हुनु जरुरी छ नै । खासगरी शिक्षकद्वारा गरिने ...

प्राबिधिक शिक्षा

प्राबिधिक शिक्षा देश बिकासको आधार कुनै प्रविधिसँग सम्बन्धित भएर हासिल गरिने व्यावसायिक ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । सामान्यतया शिक्षाको अर्थ ज्ञान आर्जन गर...

सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही शिक्षण विधिहरू

सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही शिक्षण विधिहरू सामाजिक अध्ययनमा विशेष गरी गरेर सिक Learning By Doing पक्षलाई बढी जोड दिइएको छ । त्यसले यस विषयमा विद्यार्थी केन्द्रित शिक्षण विधिहरू प्रयोगमा ल्याउनुपर्दछ । सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही विधिहरू निम्नानुसार रहेका छन् ः अ) छलफल विधि ः दुई वा दुईभन्दा बढी व्यक्ति सहभागी भई गरिने कुराकानी तथा अन्तत्र्रिmयालाई छलफल विधि भनिन्छ । यसमा निश्चित विषयवस्तुभित्र रहेर समूहमा छलफल गराइन्छ र अन्त्यमा उक्त छलफलबाट केही उपलब्धि निकालिन्छ र सबै सामु प्रस्तुत गरिन्छ । छलफल विधि पनि विषयवस्तुको प्रकृति, विद्यार्थी सङ्ख्या, कक्षाकोठाको बनोट र आवश्यक फर्निचरको प्रकृति आदिको आधारमा फरकफरक तरिकाले गर्न सकिन्छ । प्यानेल छलफल, राउन्ड टेबल छलफल, बज छलफल आदि छलफलका तरिका हुन् । शिक्षणमा छलफलको प्रयोग गर्ने तरिका ः छलफल विधि प्रयोग ल्याउ―दा निम्नलिखित चरण अपनाउनु पर्दछ ः  समूह विभाजन  छलफल गर्ने विषयवस्तुको निर्धारण  छलफल गरिने समयको निर्धारण  समूहमा कार्य विभाजन ( टिपोट गर्ने, प्रस्तुति गर्ने आदि )  छलफलमा सहभागी ह...