Skip to main content

स्कूल : पिंजडा होइन गुंड

आजभन्दा ५० वर्ष अघि कुनै देवदूतले आएर मलाई जापानका शिक्षकहरूको भेलामा शिक्षाबारे आफ्ना विचार प्रस्तुत गर्न भनेको भए म झ्स्कन्थें होला । यस्तो कुरा त मैले सपनामा पनि सोचेको थिइनँ । तपाईंहरूमध्ये कैयौंलाई थाहै होला, १३ वर्षको उमेर पछि मैले कुनै स्कूल–कलेजमा पाइला हालिनँ । अँ, कविका रूपमा नाम कमाएपछि र शैक्षिक व्याख्यानका लागि बोलाइँदा भने यस्तो अवश्य भएको छ ।

जुन वेला मैले केटाकेटीका लागि एउटा स्कूल प्रारम्भ गर्नु मेरो दायित्व हो भन्ने महसूस गरें, त्यसवेला मसँग शिक्षा सम्बन्धी कुनै अनुभव थिएन । सम्भवतः यो नै मेरा लागि लाभजनक अवस्था पनि थियो । शिक्षाको कुनै बनिबनाउ, पकिपकाउ सिद्धान्त मसँग नभएका कारण मैले प्रयोग र असफलताको बाटोबाट हिंड्दै आफ्ना अनुभवबाट गुज्रिनुपर्‍यो । जब म केटाकेटी थिएँ, त्यसैवेला मलाई ‘शिक्षा’ का कमजोरीहरूको गहिरो अनुभूति गराइसकिएको थियो । यही भएर स्कूल मबाट टाढा हुँदै गयो र जुनवेला म हुर्केर ठूलो भएँ त्यसवेला मैले यस्तो शिक्षण संस्था स्थापना गर्ने निर्णय लिनुपर्‍यो जहाँ ती कमजोरी नहुन्— जसबाट म बालापनमा सन्त्रस्त थिएँ ।

लगभग पाँच वर्षको उमेरमा जब मलाई स्कूल जान दबाब दिइयो, मेरो मन वितृष्णा र विद्रोहको भावले भरिएको थियो र त्यस व्यवस्थाप्रति— जसमा जिन्दगीका रंग अलिकति पनि थिएनन्, जीवनको चपलता पटक्कै थिएन र जहाँ पढाइने पाठको परिवेशसँग कुनै सम्बन्ध थिएन । त्यहाँ मलाई त्यो आनन्दलोकबाट निर्वासित गरेर ल्याइएको थियो— जहाँ मेरो जन्म भएको थियो, जहाँ प्रकृतिका हरेक कुरा सुन्दर थिए, जहाँ जिन्दगी रंगीन र गतिमान थियो । यो सब मैले कुनै अपराध गरेका कारण भएको थिएन; भएको थियो त म सानो र अबोध भएका कारण मात्र । मलाई लाग्थ्यो, म पिंजडामा बन्द गरिएको छु र मलाई शिक्षा यसरी दिइँदैछ जसरी चरालाई पिंजडा बाहिरबाट चारो दिइन्छ । त्यसवेला म सानै थिएँ, तैपनि मेरो मन यस व्यवहारबाट उद्वेलित हुन पुगेको थियो ।

हाम्रो शिक्षा व्यवस्थाले केटाकेटीलाई केटाकेटी स्वीकार्न इन्कार गर्छ । केटाकेटीलाई ‘तिनले ठूला मान्छेको जस्तो व्यवहार गरेनन्, केटाकेटीले जस्तो हल्ला र चकचक गर्ने धृष्टता गरे’ भनेर दण्ड दिइन्छ । शिक्षकलाई कि त यो कुरा थाहै छैन अथवा उनीहरू यसलाई स्वीकार्न चाहँदैनन्– ‘बालापन प्रकृतिको निजी उपहार हो अनि केटाकेटीहरू दिमागभित्र निरन्तर तँछामछाड गरिरहने उत्सुकता र त्यसबाट उत्पन्न नानाभाँतिका गतिविधि मार्फत नयाँ तथ्य र जानकारीसम्म पुग्ने गर्छन् ।’ फलतः केटाकेटी शिक्षक र आफ्नो मूल–प्रकृतिका बीच युद्धका कारण बन्न पुग्छन् ।

स्कूल–शिक्षकका दृष्टिमा केटाकेटीलाई शिक्षित गर्ने सबैभन्दा राम्रो तरीका भनेकै उसको मस्तिष्कलाई एकाग्र (ध्यान–केन्द्रित) बनाउनु हो । तर, मूल–प्रकृतिले भने बालबालिकाको मस्तिष्कको अनेकाग्रता (ध्यान विकेन्द्रित हुनु) लाई यसको सबैभन्दा राम्रो तरीका मान्दछ । हामी केटाकेटी छँदा एउटा मात्र कुरामा ध्यान केन्द्रित गरेर नभई ध्यान–विकेन्द्रितताकै कारण अनपेक्षित र आश्चर्यजनक ढंगले तथ्यहरू संग्रहीत गर्ने गथ्र्यौं । यस्ता ‘आश्चर्य’ हरूबाट हामीले एक्कासि जुन ज्ञान प्राप्त गथ्र्यौं, त्यसले जीवन र जगतका तथ्यहरूप्रति गहिरो बोध प्रदान गथ्र्यो । तथ्य केटाकेटीलाई अकस्मात्, एकदम ताजा अवस्थामै प्राप्त हुनुपर्छ जसबाट तिनको दिमागमा भरपूर हलचल उत्पन्न हुन सकोस् । तर यस्तो स्थिति, यस्तो गतिविधि नै स्वयंमा ती शिक्षकका निम्ति असहनीय हुन्थ्यो, जसको कक्षामा म उपस्थित रहनुपथ्र्यो । उनी चाहन्थे– म चूपचाप, ‘शान्त’ भएर बसिराखूँ । तर मेरो मन प्रत्येक क्षण विद्रोह गरिरहेको हुन्थ्यो । किनभने, मूल–प्रकृति मलाई त्यस मानिसको त्यो आतंक कदापि स्वीकार नगर्न निरन्तर प्रोत्साहित गरिरहेको हुन्थ्यो ।

केटाकेटीको जीवनमा नितान्त उद्देश्यहीनता रहनु ज्यादै महत्तवपूर्ण कुरा हो । वयस्क भएपछि हामी जिन्दगीका लागि आवश्यक केही उद्देश्यको कुटुरो बाँध्छौं अनि त्यससँग प्रत्यक्ष सरोकार नराख्ने सम्पूर्ण तथ्यहरूलाई उद्देश्यको सीमा बाहिर धकेलिदिन्छौं । हाम्रो मस्तिष्कको समग्र ध्यान तिनै उद्देश्यहरूमा केन्द्रित हुन्छ र यसैकारण हामी आफ्नो चारैतिरका अधिकांश चीजलाई पूर्णरूपमा देख्न पनि असमर्थ हुन्छौं । यसप्रकार हामी आफ्नो प्रयोजनशील मस्तिष्कका निम्ति कार्यक्षेत्रको एउटा संक्षिप्त, संकीर्ण टुक्रो निर्धारित गरिदिन्छौं, जसको अन्तिम विन्दुमा पुग्न साँघुरो बाटोबाट गुज्रिनुपर्ने हुन्छ । तर, केटाकेटीसँग जीवन जिउनका लागि अरू कुनै प्रतीतिजन्य उद्देश्य हुँदैन । त्यसैले ऊ आफ्नो चारैतिरका सबै कुरालाई राम्ररी देख्न सक्छ, प्रत्येक ध्वनिलाई पूर्ण स्वतन्त्रताका साथ राम्रोसँग सुन्न सक्छ । कुन जानकारी आफूले संग्रह गर्नुपर्ने हो र कुन चाहिं होइन भन्ने कुनै पर्वाह नगरी तिनलाई हेर्न, सुन्न, ग्रहण गर्न वा नगर्न ऊ स्वतन्त्र हुन्छ । केटाकेटीको छटपटी–पूर्ण उत्सुकताको लगाम पूर्णतः उसैको हातमा हुन्छ, जसले उसको मस्तिष्कलाई ज्ञानको ढोका घचघच्याउन प्रेरित गर्छ । त्यो पहाडी जलधारा जस्तो, जो स–साना ढुंगामाथिबाट बग्छ र अवरोधहरूसँग टकराउँदै, तिनका बीचबाट गुज्रिंदै गति प्राप्त गर्छ ।

तर स्कूल–शिक्षकलाई यो सबसँग के मतलब ? उसको त आफ्नै पूर्वनिर्धारित एउटा उद्देश्य हुन्छ र ऊ केटाकेटीको दिमागलाई आफ्ना पकिपकाउ सिद्धान्त अनुसार निश्चित ढाँचामा ढाल्न चाहन्छ । त्यसका निम्ति केटाकेटीको दुनियाँका ती सम्पूर्ण कुराहरूबाट उसलाई छुटकारा दिलाउन लागिपर्छ, जसलाई आफ्नो उद्देश्यपूर्तिमा बाधक ठान्छ । आफ्नो शिक्षा–योजनाबाट ती तमाम कुरालाई बाहिर गलहत्याइदिन्छ, जसमा जिन्दगीका रंग हुन्छन्; उत्सुकता र जीवन्तताले भरिएका गतिविधि हुन्छन् । यस प्रकार ऊ यो निरीह–असहाय जीवनलाई मूल–प्रकृतिबाट खोस्छ र आफ्नो कारागारमा बन्द गर्छ— केटाकेटीको मस्तिष्क विकसित गर्ने सर्वोत्कृष्ट तरीका यही हो भन्ने पूर्ण विश्वासका साथ । यस्तो किन हुन्छ त भने, शिक्षक वयस्क हुन्छ र उसले आफूलाई कुनै कुरामा शिक्षित गर्नुपर्दा त्यसको निश्चित पाठ्यक्रम पूरा गर्नुपर्छ, त्यसमा केन्द्रित भएर अध्ययन गर्नुपर्छ । त्यसैले, उसले सोच्नु स्वाभाविक होः केटाकेटीको शिक्षाका लागि पनि त्यही तरीका सबैभन्दा राम्रो हो, जसमा निर्धारित पाठ्यसामग्री बाहेक अरू केही नरहोस्; केटाकेटीले पाठ्यसामग्रीमा रहेका तथ्य मात्र जानुन् र तिनलाई जान्ने तरीका पनि एउटै होस् । शिक्षकले के चाहिं बुझेको हुँदैन भने, केटाकेटीको दिमाग धेरै दृष्टिले वयस्कको दिमाग भन्दा भिन्न मात्र हुँदैन, त्यसभन्दा ठीक उल्टो तरीकाले पनि काम गर्छ ।

यो फूलमाथि फल प्राप्त गर्ने उद्देश्य लादिदिनु जस्तै हो । फूलले फलको रूप प्राप्त गर्न कतिपय अवसरहरूको प्रतीक्षा गर्नुपर्छ, घाम र हावालाई खुला मनले स्वीकार गर्नुपर्छ, अनि त्यो मौका पर्खिनुपर्छ जब कुनै कीट मधुको खोजीमा उसमाथि आएर बसोस् । फूल आश्चर्यहरूले भरिएको दुनियाँमा खुलापनका साथ जिउँछ, तर फलले आफ्नो हृदयको ढोका बन्द गर्नुपर्छ— आफूभित्रको बीउ पाकोस् भनेर । फलले फूलभन्दा बेग्लै बाटो पक्रिनुपर्छ । फूलका निम्ति कीटको आगमन ठूलो र स्वागतयोग्य घटना हो तर फलका निम्ति कीटको यस्तो अतिक्रमण अथवा बल–प्रवेश घातक हुन्छ । वयस्क मस्तिष्क फल जस्तो हो, बाल मस्तिष्क फूल जस्तो । वयस्क मस्तिष्करूपी फलमा बाल मस्तिष्करूपी फूलप्रति कुनै सहानुभूति हुँदैन किनभने उसको मान्यता हुन्छ— बाल मस्तिष्कलाई पूर्णरूपेण र सही अर्थमा त्यसवेला मात्र विकसित गर्न सकिन्छ जब त्यसलाई प्रकृतिका मूलस्पन्दन र विधानहरूबाट, बाहिरी प्रभाव र आश्चर्यभरित दुनियाँबाट अलग राखिन्छ । एउटा निश्चित विषय र तरीका बाहेक अरू तमाम कुरासँग त्यसको सम्बन्धविच्छेद गरिन्छ । वयस्क मस्तिष्कको यस्तो आतंकको दुःखद परिणाम केटाकेटीले सर्वत्र भोगिरहेका छन् । लगभग चालीस वर्ष पुगेपछि मलाई लाग्यो, आफ्नो सामथ्र्यले भ्याए जति केटाकेटीलाई मैले त्यो गल्ती र त्यो अत्याचारबाट– जुन वयस्क अवस्थामा पुगेका ‘बुद्धिमान’ हरूले उनीहरूमाथि गर्छन्– अवश्य जोगाउनुपर्छ ।

स्कूलका कक्षाहरूमा आश्चर्य र रोमाञ्चकताका निम्ति कुनै गुंजाइश हुँदैन, सबैथोक एकैनासे हुन्छ जसमा जीवन्तता हुनै सक्तैन । हरेक दिन बिहान घडीको सुई अनुसार निर्धारित समयमा स्कूल पुगिसक्नुपर्छ, निर्धारित कक्षामा बस्नुपर्छ, निर्धारित विषयको पाठ निर्धारित शिक्षकबाट सुन्नुपर्छ । निर्धारित समयमा खाजा खानुपर्छ र निर्धारित समयमा ‘स्वतन्त्र’ हुनुपर्छ । छुट्टीका दिन क्यालेन्डर अनुसार पहिले नै निर्धारित हुन्छन् । हरेक कुरा यान्त्रिक र स्पन्दनशून्य हुन्छन्, जसलाई आदर्शनिष्ठ मानिन्छ ।

यस्तो स्थिति तिनका लागि त ठीक हुन्छ, जो हुर्केर वयस्क भइसकेका हुन्छन् । व्यापारीका निम्ति घडीको सुई अनुसार नियमित बन्नु र दैनन्दिन कामहरू निर्धारित समयमा पूरा गर्नु लाभदायक हुन्छ । जागीरदारको कुरा पनि यस्तै हो । दुवैको सक्रियता र नियमितताको प्रत्यक्ष सम्बन्ध अर्थोपार्जनसँग छ । त्यसैले यो तिनका निम्ति आनन्ददायक पनि हुन्छ । यसका साथ कतिपय मूल्य जोडिंदा तिनले आत्मसन्तोष समेत प्राप्त गर्छन् । तर, केटाकेटीलाई यस खालको कुनै लाभको अपेक्षा हुँदैन । तथापि दिन–प्रतिदिन, महीना–प्रतिमहीना उसले आफ्नो परनिर्धारित दिनचर्या पूरा गर्नैपर्छ— यो निरर्थक पीडाबाट के हासिल हुने हो भन्ने फुट्टी नजानीकन । वर्षको अन्त्यमा उसले परीक्षाको भयावह आतंकबाट गुज्रिनुपर्छ । यो कति अन्यायपूर्ण व्यवहार होला, जसमा अत्यन्त मिहिनेती र प्रतिभाशाली छात्रलाई पनि पूर्णाङ्क कहिल्यै दिइँदैन र उसको मिहिनेतको फलबाट वञ्चित गरिन्छ । वस्तुतः यो क्रूर गुलामी हो जसमा बाल–मस्तिष्कलाई अभ्यस्त गराइन्छ । यसले उसको नैतिक शक्ति र मनोबललाई क्षीण बनाउँछ । यो ‘पूर्ण आज्ञाकारिता’ को यस्तो उदाहरण हो, जसमा वैयक्तिक जिम्मेदारी र स्वतन्त्र मस्तिष्कको पहलको भावबोधलाई बलि दिइन्छ ।

टैगोरले स्थापना गरेको शान्ति निकेतनको एउटा अंश ।

यस्तो किन गर्छौं त हामी ? के महत्तव छ यसको ? केवल, र केवल ‘झ्मेला’ बाट बच्न हामी केटाकेटीलाई त्यसवेला पिंजडामा बन्द गरिदिन्छौं जुनवेला प्रकृतिबाट प्राप्त उसका पखेटा अनन्त आकाशमा निर्बाध हावा खान आतुर हुन्छन् । यसका साथै हामी उसको मस्तिष्कबाट स्वतन्त्रताको प्रबल चाहना र जोखिम उठाउने भावनालाई पनि निमिट्यान्न पारिदिन्छौं जो उसले प्रकृतिबाट आफूसँगै लिएर आएको हुन्छ र जो प्रतिदिन नयाँ अनुभवको खोजीमा हुन्छ । यो त्यस्तो वस्तु हो जो मस्तिष्कको बौद्धिक विकास र केटाकेटीको मधुर स्वभावका निम्ति अत्यन्त आवश्यक हुन्छ । तर हामी आफ्नो अन्तरात्मा र विवेकलाई जस्केलो बाहिर धकेलेर कारागारका लागि कैदीहरू, पागलखानाका लागि रोगीहरू तयार पार्ने धन्दामा लाग्छौं । हामी केटाकेटीको दिमागलाई त्यसवेला सीमित घेरामा पगाहा लगाएर बाँधिदिन्छौं, जब तथ्यहरूलाई एकत्रित गर्ने तिनको आन्तरिक शक्ति र ऊर्जाको दमन गर्छौं; जब तिनका चकचकको विश्लेषण गरेर तिनलाई सामान्यीकरण गर्छौं । चकचकको आन्तरिक स्रोत केटाकेटीलाई प्रकृतिको सबैभन्दा ठूलो उपहार हो जुन उसले आफू जन्मँदा सँगै लिएर आएको हुन्छ । जुनवेला मैले आफ्नो आवासीय स्कूल (शान्ति निकेतन) प्रारम्भ गरेको थिएँ, सौभाग्यवश छरछिमेकका सबै अनि देशका अन्य भागबाट पनि ‘चकचके’ केटाकेटी मकहाँ आइपुगेका थिए । सामान्य, अनुशासित केटाकेटीका आमाबाबु तिनलाई आवासीय विद्यालयमा पठाउन चाहँदैनथे, त्यसैले फुक्काफाल टाइपका ‘चकचके’ केटाकेटीको चाखलाग्दो समूह मकहाँ भेला हुन पुगेको थियो ।

को थिए त यी चकचके केटाकेटी ? यी ती केटाकेटी थिए जो प्रकृतिद्वारा विशेष रूपमा प्रदत्त यस्तो ऊर्जाबाट टिलपिल भरिएका थिए, जसलाई सम्माननीय समाजमा प्रचलित अनुशासनका तमाम मान्यताहरूको बलमा पनि शान्त गर्न सकिंदैनथ्यो; पूर्णतः क्रियाशून्य बनाउन सकिंदैनथ्यो । त्यसैले यी केटाकेटीलाई चकचके र बदमाश मानिएको थियो । तिनका अभिभावकले मलाई बारम्बार भनेका थिए— तपाईं यिनीहरूलाई बेलाबखत सजाय दिंदै गर्नुहोला, यिनले कुनै गल्ती नगरेकै भए पनि ! उनीहरूलाई के विश्वास थियो भने, सजाय दिनु स्वयंमा तीतो ओखती ख्वाउनु जस्तो हो, जसरी फोक्सोलाई स्वस्थ पार्न तीतो ओखती ख्वाइन्छ । यस्तो ओखतीको नियमित खुराक चकचके÷बदमाश केटाकेटीको नैतिक स्वास्थ्यका निम्ति राम्रो र प्रभावकारी हुन्छ भन्ने उनीहरूको मान्यता थियो ।

हामीले बुझनुपर्ने कुरा के हो भने फुक्काफाल स्वभाव र अदम्य ऊर्जा केटाकेटीका निम्ति प्रकृतिका सर्वोत्तम उपहार हुन् । हाम्रा सम्भ्रान्त परिवारहरूको सम्मान–संहिता र यो फुक्काफाल–पनका बीच सधैं युद्ध चलिरहन्छ । यो शाश्वत युद्धले तमाम किसिमका विसंगति र विकृत स्थितिहरू जन्माएको छ । केटाकेटीमा रहेको प्रकृतिप्रदत्त फुक्काफाल स्वभाव र ऊर्जालाई अप्राकृतिक तरीकाले दबाउने प्रयास गरिएकाले नै यो अवस्था पैदा भएको हो ।

ती चकचके, उद्दण्ड केटाकेटीलाई मैले न कुनै सजाय दिएँ, न त प्रताडित नै गरें । हामीमध्ये अधिकांशले सोच्ने गर्छौं— चकचके केटाकेटीलाई सजाय दिन तिनको स्वतन्त्रतामा लगाम कस्नु जरूरी हुन्छ । तर स्वतन्त्रतामा प्रतिबन्ध लगाउनु प्रकृतिको नियम विरुद्ध हुन्छ । जब मस्तिष्क र जीवनचर्याले पूर्ण स्वतन्त्रता पाउँछन् तब मात्र ती स्वस्थ हुन्छन् । त्यसैले मैले ‘स्वतन्त्रता–आधारित चिकित्सा पद्धति’ (यसलाई यो नाम दिन मिल्छ भने) अपनाएँ । केटाकेटीलाई कुद्ने–दौडिने–उफ्रिने, अप्ठ्यारा रूखहरूमा चढ्ने र त्यहाँबाट लड्दा दुःख प्राप्त गर्ने स्वतन्त्रता थियो । तिनीहरू स्वेच्छाले झरिमा रुझथे र पोखरीमा पौडी खेल्थे । प्रकृतिले आफ्नै तरीकाले तिनको उपचार गर्‍यो । उद्दण्ड मानिएका ती केटाकेटी केही महीनापछि घर फर्कंदा उनीहरूमा आएको आश्चर्यजनक परिवर्तन देखेर तिनका अभिभावक जिल्ल परेका थिए ।

स्वतन्त्रता भन्ने जिनिस स्थान र गतिविधिहरूको निर्बाध उपयोगमा मात्र निहित हुँदैन । यो खुला मानवीय सम्बन्धहरूमा पनि निहित हुन्छ । यस्तो सम्बन्ध केटाकेटीका लागि अत्यन्त आवश्यक हुन्छ । आफ्नी आमासँगको उनीहरूको सम्बन्धमा—हुर्केर ठूलो भइसक्दा पनि— यो स्वतन्त्रता भरपूर विद्यमान हुन्छ । वात्सल्यभाव र प्रेमका कारण आमा आफ्ना सन्तानकी संगी–साथी जस्तै भइसकेकी हुन्छिन् र उनीहरूका हृदय परस्पर मिल्न कुनै बाधा–व्यवधान वा असहजता महसूस गर्दैनन् । मूल प्रकृतिबाट प्राप्त प्रेमको उपहार केटाकेटीका लागि नितान्त आवश्यक हुन्छ, किनभने यो प्रेम नै स्वतन्त्रता हो । मलाई लाग्छ, आफ्नी आमाबाट टाढा यो स्कूलमा आउने केटाकेटीका निम्ति आफ्ना शिक्षकहरूसँगको सम्बन्धमा पनि यो स्वतन्त्रता हुनुपर्छ ।

म आफ्ना विद्यार्थीसँग खेल्थें र तिनको जिन्दगीमा पूरापूर शामेल थिएँ । शुरू–शुरूमा, उनीहरूको संख्या कम हुँदासम्म, म नै स्कूलको एकमात्र शिक्षक थिएँ । तर, उमेरमा ठूलो अन्तर हुँदाहुँदै पनि उनीहरू मबाट डराउँदैनथे । यहाँ उनीहरूलाई आफ्नै घर जस्तो लाग्थ्यो । घर जस्तो कतिवेला लाग्छ ? जब केटाकेटीले आफूलाई आफ्नै परिवारका बीच भएजस्तो महसूस गर्छन् अनि तिनको हृदयलाई अभिव्यक्तिको पूर्ण अवसर प्राप्त हुन्छ । विना संकोच, विना हिचकिचाहट ।

अधिकांश शिक्षकले के बुझेका हुँदैनन् भने केटाकेटीलाई पढाउन आफू स्वयं पनि केटाकेटी बन्नुपर्छ । दुर्भाग्यवश उनीहरू ‘म ठूलो हुँ र विद्वान हुँ’ भन्ने भावबाट ग्रस्त हुन्छन् । त्यसैले केटाकेटीका मनमा बडप्पन र विद्वत्ताका भाव र व्यवहार लाद्न चाहन्छन् । यसबाट केटाकेटीको मन अनावश्यक रूपले उद्विग्न रहन्छ । म उनीहरूलाई के अनुभूति गराउने प्रयत्न गर्छु भने, हाम्रो उमेरमा ठूलो अन्तर भए पनि हामी एउटै मार्गका यात्री हौं । हामी एउटै लक्ष्यका लागि काम गरिरहेका छौं । शिक्षकले त्यो लक्ष्य प्राप्त गरिसके र विद्यार्थी त्यसभन्दा धेरै टाढा छन् भन्ने होइन । लक्ष्यसँगको सुदीर्घ दूरीले आतेस उब्जाउँछ । केटाकेटीको दिमागमा यसको असर कदापि पर्न दिनुहुँदैन ।

हाम्रा शिक्षण संस्थाहरूमा जीवन्तता छैन, ती विकासमान छैनन्— मानौं अब गर्न केही बाँकी छैन, सबै कर्तव्य पूरा भइसकेको छ । यिनलाई फलामे रडले दक्षतापूर्वक निर्माण गरिन्छ र त्यसभित्र केटाकेटीलाई राखेर पढाइन्छ । तर मेरो चाहना छ, यहाँ केटाकेटीले महसूस गरून्— यो उनीहरूको पिंजडा होइन, गुँड हो । अर्थात् यसलाई निर्माण गर्न उनीहरूले स्वयं पनि योगदान गर्नुपर्छ । स्कूल भवन निर्माण गर्न, यसलाई व्यवस्थित गर्न हाम्रो साझ सृजनात्मक प्रयास हुनुपर्छ; व्यवस्थापकहरूको मात्र, शिक्षकहरूको मात्र होइन— विद्यार्थीहरूको पनि । केटाकेटीले आफ्नो जिन्दगीको केही अंश यसको निर्माणमा पनि लगाउन् । र, महसूस गरून्— उनीहरू यस्तो दुनियाँमा रहिरहेका छन् जसको निर्माण उनीहरूले स्वयं गरेका छन्; जो उनीहरूको हो । आफूले चाहे अनुसारको दुनियाँमा बस्न पाउनु जस्तो, मानिसका लागि अभिप्रेत स्वतन्त्रता के होला ?

हामी यस्तो व्यवस्थामा बस्छौं, जो हाम्रो आफ्नो होइन र त्यसको निर्माण अरू कसैले गरेको छ भने त्यहाँ हामीले वास्तविक स्वतन्त्रता अनुभव गर्न सक्तैनौं— चाहे त्यो व्यवस्था बनाउनेवाला जतिसुकै बुद्धिमान किन नहोस् । सृजनात्मक मस्तिष्कले सधैंभरि आफ्नो दुनियाँ आफैं निर्माण गर्ने चाहना राख्छ । स्वतन्त्रता र सन्तोषको यो अनुभूति म आफ्ना विद्यार्थीलाई दिन चाहन्थें । साथै के पनि चाहन्थें भने, सम्भव भएसम्म तिनलाई आफ्नो काम–काज स्वयं सम्हाल्ने स्वतन्त्रता प्राप्त होस् । मैले उनीहरूलाई सधैं महसूस गराउने प्रयास गरेः यो स्कूल मेरो होइन, उनीहरूको हो; स्कूल अझै पूर्ण बनिसकेको छैन, उनीहरूको सहयोगबाट पूर्ण हुने प्रतीक्षामा छ; यहाँ उनीहरूले शिक्षकहरूसँग काम गर्दै सिक्नुछ । र, मलाई लाग्छ, मेरो स्कूलका विद्यार्थीले मेरो विचार बुझे । बुझेकै कारण यस संस्थाप्रति तिनमा गहिरो प्रेम पैदा भयो । यहाँबाट फर्किसकेपछि पनि, समय र मौका पाउनासाथ उनीहरू यहाँ अवश्य आउने गरेका छन् ।

यसबाहेक मैले यी महत्तवपूर्ण तथ्यहरूमा पनि विचार गर्नुपर्‍योः चरा, जनावर र मानिस क्रियाशील मस्तिष्कका साथ पैदा हुन्छन्, जसले सधैं स्वतन्त्रता खोजिरहेको हुन्छ । तिनले आफूसँग लिएर आएको यो क्रियाशीलताले आत्म–शिक्षणका निम्ति स्वतन्त्र दुनियाँको खोजी गर्छ । यसबाहेक, हृदयको क्रियाशीलता अथवा गतिविधि पनि हुन्छ जसले आफ्नो स्वतन्त्रताका निम्ति सहानुभूतिका सहज सम्बन्धहरूको खोजी गर्छ । अनि आत्माको गतिविधि पनि हुन्छ र त्यसले पनि आफ्ना निम्ति स्वतन्त्र संसार सृजन गर्ने अवसर खोजिरहेको हुन्छ । केटाकेटीलाई शिक्षित गर्ने क्रममा यी तथ्यहरूमा ध्यान दिनु आवश्यक हुन्छ । केटाकेटीको क्रियाशील मस्तिष्कलाई कहिल्यै पनि बाहिरबाट लादिएका कुरा र दबाबका कारण शिथिल एवं निस्तेज हुन नदिनुहोस् । सक्रिय हृदयका गतिविधिलाई कृत्रिम सम्बन्धहरूको असहिष्णुताका कारण उत्पन्न अवरोधद्वारा सीमाबद्ध हुन नदिनुहोस् । सक्रिय एवं सृजनात्मक आत्मिक इच्छा (इच्छाशक्ति) लाई अवसरहरूको अभावमा नितान्त निष्क्रिय स्थितिमा पुग्न कहिल्यै नदिनुहोस् । मैले आफ्नो संस्थामा यी तीनै प्रकारका स्वतन्त्रतालाई स्थान दिएः मस्तिष्कको स्वतन्त्रता, हृदयको स्वतन्त्रता र इच्छा–तत्तको स्वतन्त्रता ।

शान्ति निकेतनमा लाग्ने पुस मेलाको दृश्य ।

स्वतन्त्रताद्वारा नै मनुष्यको पूर्ण विकास हुन सक्छ भन्ने मेरो ढृढ विश्वास छ । केटाकेटीको स्वतन्त्रता सीमित गरिदिनुको अर्थ हुन्छ— हाम्रो आफ्नै कुनै उद्देश्य छ जसलाई हामी उनीहरूमाथि आरोपित गर्न चाहन्छौं । त्यसवेला, केटाकेटीलाई पूर्णरूपले विकसित हुने अवसर उपलब्ध हुनुपर्छ भन्ने प्रकृतिको उद्देश्य हुन्छ भन्ने कुरा हामीले बिर्सेका हुन्छौं । अर्थात्, रूखबाट बढी पात प्राप्त गर्ने उद्देश्य लिएर हामी त्यसलाई ‘प्रशिक्षित’ गर्न फूल र फल बन्न प्रयुक्त हुने त्यसको ऊर्जालाई दबाइदिन्छौं जसबाट उसको सम्पूर्ण ऊर्जा पात बन्न मात्र प्रयुक्त होस् । तर यसो गर्दा रूखको प्राकृतिक जीवनमा अवरोध पैदा हुन्छ र त्यो अधुरो बन्न पुग्छ । हाम्रा शिक्षण संस्थाहरूले केही घोषित उद्देश्य— जस्तै, सबै केटाकेटीलाई देशभक्त नागरिक, व्यावहारिक मानिस, व्यापारी, सैनिक अथवा ब्यांकर बनाउने— राखेका छन् भने उनीहरूले तिनलाई आज्ञापालन र अनुशासनको यान्त्रिक कवाज खेलाउँदै शिक्षित गर्नु आवश्यक हुन पुग्छ । तर यसमा न बहुआयामी जीवनको सम्पूर्णता हुन्छ, न त मानवीय मूल्यहरूको परिपूर्णता नै ।

प्रकृतिको उद्देश्य केटाकेटीलाई मानसिक र आध्यात्मिक, हरेक दृष्टिले परिपूर्ण मानव बनाउनु हो भन्ने जसले बुझ्ेको छ, उसले उनीहरूलाई स्वतन्त्रताको वातावरणमै विकसित हुने अवसर दिन्छ । तर, दुर्भाग्यवश हामीमा मानवीय कमजोरी प्रशस्त छन् र शक्तिसँग हाम्रो प्रेमको सम्बन्ध छ । कतिपय शिक्षक, खासगरी स्कूल–शिक्षकलाई शक्तिको मोह र त्यसप्रतिको प्रेम उत्तराधिकारमा प्राप्त हुन्छ । यस्ता शिक्षकलाई शक्तिको प्रयोगका निम्ति उपयुक्त जमीन यी निरीह, असहाय केटाकेटीका रूपमा उपलब्ध हुन्छ ।

मैले के देखेको छु भने, जुन शिक्षक केटाकेटीलाई कडा अनुशासनमा राख्न गर्व महसूस गर्छन्, ती जन्मजात अत्याचारी हुन्छन् । यस्ताको संख्या सानो छैन । उत्तराधिकारमा प्राप्त अत्याचारको वासना तृप्त गर्न उनीहरू केटाकेटीलाई साधन बनाउँछन् र तिनमाथि आफ्नो आचारसंहिता लादिदिन्छन् । उनीहरू केटाकेटीको दिमाग चकनाचूर पार्ने प्रयास तिनलाई त्यस्ता काम लगाएर गर्छन् जो पट्यारलाग्दा र यान्त्रिक हुन्छन्; जसले बुद्धि–सम्पन्न तथा ताजा दिमाग समाप्त पारिदिन्छन् । उनीहरू केटाकेटीलाई अनेक किसिमका यातना दिन्छन् किनभने यी अत्याचारी जीव यसको कल्पना मात्रले पनि आनन्दित हुन पुग्छन् । आनन्द प्राप्तिको यति विपुल मौका स्कूलको सीमा बाहिर प्राप्त हुने आशा उनीहरूलाई हुँदैन ।

यो विद्यार्थीमाथि अत्याचार गर्ने र तिनको दयनीय स्थिति मात्रको मामिला होइन; यो त मानव संसारकै निम्ति ठूलो अनिष्टको कारण पनि हो । हाम्रो दुर्भाग्यवश यिनीहरू स्कूल–शिक्षकको व्यवसायमा पसेका छन्; यिनका निम्ति त कसाई, जल्लाद, जेलर वा त्यस्तै अन्य कुनै व्यवसाय नै उपयुक्त हुन्थ्यो ! मानिसका सन्तानलाई पालन–पोषण गरेर हुर्काउन अत्यधिक सहानुभूति, समझ्दारी र कल्पना चाहिन्छ । तिनलाई कुनै प्रदर्शन अथवा प्रदर्शनीको उद्देश्यले तयार अथवा प्रशिक्षित गरिंदैन; गर्न हुँदैन— ती नाच देखाउने बाँदर अथवा भालु होइनन् । र, यो काम त्यस्ता मानिसको जिम्मामा कहिल्यै छोड्न हुँदैन, जो कल्पनाशून्य छन् र जसमा केटाकेटीप्रति कुनै हार्दिक सहानुभूति छैन । त्यस्तो व्यक्ति, जसको अन्तस्मा बालक निवास गर्दैन, जसलाई उसले गुमाइसकेको छ— केटाकेटीलाई शिक्षित गर्ने महान कार्यका निम्ति कदापि उपयुक्त छैन ।

दुर्भाग्यवश, म जुन भाषाको प्रयोग गरिरहेको छु, त्यो न मेरो हो न तपाईंकै । त्यसैले आफ्ना कुरा भन्न मलाई बढी समय लागिरहेको छ । यस बाधाका कारण शिक्षाको प्रक्रिया र व्यवस्थाका सम्बन्धमा म आफ्नो विचार तपाईंका सामु पूर्ण विस्तारका साथ राख्न असमर्थ छु । शिक्षाको सामान्य सिद्धान्तलाई मैले तपाईंका सामु प्रस्तुत गरेको हुँ, जुन सही हो भन्ने मलाई लाग्छ । त्यो हो— जसरी ईश्वर आफूले बनाएका वस्तुहरू अर्थात् सृष्टिमा आफ्नो स्वतन्त्रता अनुभव गर्छ र उसलाई आत्मसन्तोष हुन्छ, त्यसैगरी मानिसले पनि आफ्नो संसारको निर्माण आफैं गर्नुपर्छ र त्यसवेला उसलाई पनि यस्तो स्वतन्त्रताको अनुभूति हुन्छ । यसनिम्ति उसलाई व्यापारी, सैनिक किंवा ब्यांकर बनाउन प्रशिक्षण दिनुको सट्टा उसमा आफ्नो दुनियाँ आफैं निर्मित गर्ने, आफ्नो भाग्य आफैं निर्धारित गर्ने योग्यता पैदा गर्नुपर्छ । र, यसका निम्ति उसका सबै क्षमताहरू पूर्णतः स्वतन्त्र वातावरणमा विकसित गरिनु जरूरी हुन्छ ।

हामीहरू, जो केवल किताबी शिक्षामा विश्वास गर्छौं, आफ्ना कार्य, क्रियाकलाप र प्रत्यक्ष अवलोकनबाट स्वयं सिक्ने, स्वयंलाई शिक्षित गर्ने केटाकेटीको नैसर्गिक वरदानलाई निस्तेज, भुत्ते र विकृत बनाइदिन्छौं । हामी उनीहरूलाई पुस्तकमा लेखेकै कुरा र त्यो मात्र मान्न दबाब दिन्छौं र बाध्य पार्छौं । यसो गरेर हामी स्वयं अर्थ ग्रहण र त्यसको व्याख्या गर्ने अर्थात् आफ्नो दुनियाँ स्वयं निर्माण गर्ने उनीहरूको सृजनात्मक क्षमता नष्ट गरिदिन्छौं । अधिकांश केटाकेटीमाथि यही भइरहेको छ । हामी उनीहरूमाथि ‘आफ्ना विचार’ लाद्छौं, तर तिनै विचार पनि हाम्रा आफ्ना नभएर अरूबाट उधारो लिएका हुन्छन् ।

परमप्रभुको चाहना नै हामी आफ्नो दुनियाँको निर्माण आफैं गरौं भन्ने हो । केटाकेटीमा हामीलाई सबैभन्दा बढी आनन्द ती खेलहरूमा आउँथ्यो जब बेकारका–जस्ता कुराहरूसँग खेल्दै हामी आफ्नो कल्पनालाई अभिव्यक्ति दिन्थ्यौं । सुन–चाँदी र रुपैयाँ–पैसा भन्दा बालापनमा तिनै वस्तु हाम्रा निम्ति मूल्यवान हुन्थे । यही कुरा हरेक वयस्कका सन्दर्भमा पनि सही हो । वैयक्तिक सृजनात्मक क्षमता र त्यसबाट प्राप्त हुने आनन्दलाई हामी किन बिर्सन पुग्छौं भने, हाम्रो दिमाग यस्ता कृत्रिम मूल्यहरूबाट संक्रमित र ग्रस्त भइसकेको हुन्छ, जो अन्य व्यक्तिहरूद्वारा निर्धारित गरेर समाजमा प्रचलित गरिएका हुन्छन् । जस्तै; रहनसहनको कुनै खास तरीका, सम्माननीयता प्राप्त गर्ने विशिष्ट मानदण्ड र जीवनशैली । परिवेशको दबाबमा हामी यी कुरा जबर्जस्ती स्वीकार गर्छौं र ईश्वरप्रदत्त सर्वाधिक मूल्यवान उपहार अर्थात् सृजनको क्षमतालाई बलि चढाइदिन्छौं ।

ईश्वर सृष्टिकर्ता हो र हामी स्त्री–पुरुष उसैका सन्तान भएकाले हामी पनि सृजनशील बन्नुपर्छ । तर, यसो भन्नु ती सबैको उद्देश्यका विरुद्ध हुनेछ जो केटाकेटीलाई आफूले तयार गरेका साँचाहरूमा ढाल्न चाहन्छन्— अत्याचारी स्कूल–मास्टर, शिक्षा–प्रशासनसँग जोडिएका मानिसहरू अनि सरकारहरू ।

Popular posts from this blog

कार्यमूलक अनुसन्धान सम्बन्धि जानकारी र केही नमुनाहरु

एक्सन रिसर्च  सन् १९०३ पश्चात् कार्यमूलक अनुसन्धानको प्रयोग शैक्षिक क्षेत्रमा सुरुआत भएको हो । अधिकांश शिक्षकहरु स्वयम्मा एक्सन प्लान, एक्सन रिसर्च, प्रोजेक्ट वर्क जस्ता टर्महरुमा अलमलमा परेको वा एकै प्रकारले व्याख्या गर्ने र बुझ्ने गरेको समेत पाइएको छ ।विशेषतः शिक्षण सिकाइ प्रक्रियाको सिलसिलामा शिक्षकले फेस गर्नुपरेका समस्याहरु समाधान गर्नका लागि कार्यमूलक अनुसन्धान गर्ने र उक्त अनुसन्धानबाट शिक्षण सिकाइमा आएको सुधारसहितको प्रतिवेदन प्रस्तुति एक महत्वपूर्ण शैक्षिक पक्षमा हामी शिक्षण पेसाकर्मीहरु जुटिरहेका छौं । शैक्षिक स्तरीयतामा अभिवृद्धि सहितको कक्षाकोठाको क्रियाकलापमा सहजता र सरलता स्थापना गर्दै दैनिक शैक्षिक क्रियाकलाप समस्यामूक्त बनाउने काम नै एक्सन रिसर्चको अभिष्ट हो । यो गरेर सिक्ने विधि हो । एक्सन रिसर्च के हो ? एक्सन रिसर्चको व्यापक परिभाषा र अर्थको सहजीकरण लामो र विस्तृत विषय हो । संक्षिप्तमा त पहिचान हुनु जरुरी छ नै । खासगरी शिक्षकद्वारा गरिने ...

प्राबिधिक शिक्षा

प्राबिधिक शिक्षा देश बिकासको आधार कुनै प्रविधिसँग सम्बन्धित भएर हासिल गरिने व्यावसायिक ज्ञानलाई प्राविधिक शिक्षा भनिन्छ । सामान्यतया शिक्षाको अर्थ ज्ञान आर्जन गर...

सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही शिक्षण विधिहरू

सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही शिक्षण विधिहरू सामाजिक अध्ययनमा विशेष गरी गरेर सिक Learning By Doing पक्षलाई बढी जोड दिइएको छ । त्यसले यस विषयमा विद्यार्थी केन्द्रित शिक्षण विधिहरू प्रयोगमा ल्याउनुपर्दछ । सामाजिक अध्ययन विषयमा प्रयोग गर्न सकिने केही विधिहरू निम्नानुसार रहेका छन् ः अ) छलफल विधि ः दुई वा दुईभन्दा बढी व्यक्ति सहभागी भई गरिने कुराकानी तथा अन्तत्र्रिmयालाई छलफल विधि भनिन्छ । यसमा निश्चित विषयवस्तुभित्र रहेर समूहमा छलफल गराइन्छ र अन्त्यमा उक्त छलफलबाट केही उपलब्धि निकालिन्छ र सबै सामु प्रस्तुत गरिन्छ । छलफल विधि पनि विषयवस्तुको प्रकृति, विद्यार्थी सङ्ख्या, कक्षाकोठाको बनोट र आवश्यक फर्निचरको प्रकृति आदिको आधारमा फरकफरक तरिकाले गर्न सकिन्छ । प्यानेल छलफल, राउन्ड टेबल छलफल, बज छलफल आदि छलफलका तरिका हुन् । शिक्षणमा छलफलको प्रयोग गर्ने तरिका ः छलफल विधि प्रयोग ल्याउ―दा निम्नलिखित चरण अपनाउनु पर्दछ ः  समूह विभाजन  छलफल गर्ने विषयवस्तुको निर्धारण  छलफल गरिने समयको निर्धारण  समूहमा कार्य विभाजन ( टिपोट गर्ने, प्रस्तुति गर्ने आदि )  छलफलमा सहभागी ह...